Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 93. Синтаксичний практикум

Мета: навчальна — поглибити знання учнів про синтаксис, головні та другорядні члени речення; розвивальна — розвивати критичне та образне мислення; формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження; виховна — сприяти формуванню почуття відповідальності за екологічну безпеку та сталий розвиток.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають основні відомості із синтаксису простого речення; визначають головні та другорядні члени, їхню синтаксичну роль і морфологічне вираження; розуміють значення екологічної безпеки та сталого розвитку.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання (робота в парах). Розігрування (читання) складених діалогів-розпитувань про музеї

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

ГВ

— У природі все так мудро облаштовано, що будь-яке втручання людей у звичний перебіг подій вона важко витримує і бумерангом повертає на шкоду людям. Майже в кожному селі чи місті навесні та восени можна спостерігати таку картину: палає сухе листя, стерня на полях, очерети біля річок. Густий ядучий дим розноситься повсюди, а на вигорілому місці тривалий час не росте навіть трава. Інколи діти заради забави підпалюють тополиний пух. І ніхто не підрахує, скільки шкідливих газів ми поглинули, скільки загубили цінного добрива для інших рослин, скільки шкоди завдали всьому живому. Тож у кожного має бути громадянська відповідальність перед собою, перед іншими людьми та перед майбутнім. Про це й поміркуємо на уроці.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Виконання вправ

Ø Спишіть речення, визначте всі члени речення, підкресливши їх відповідними лініями.

1. Славко грізно вимахував шаблюкою (Н. Бічуя). 2. Увечері батько починає грати... (Л. Бас) 3. Веселе сонечко сховалось в веселих хмарах весняних (Т. Шевченко). 4. Ясне сонце почало підніматись десь за лісом (Панас Мирний). 5. Довкола стирчали лише голі скелі (Т. Білецька). 6. Щебечуть солов’ї по молодих садках (О. Довженко).

Ø Із поданих слів складіть речення. Усно визначте граматичну основу речень.

1. Літні я любити канікули ніж інші більше. 2. Пізнаються плодами за дерева. 3. Гілках по судять про дерева коріння.

Ø Прочитайте текст, прокоментуйте його, висловте своє ставлення до порушеної в ньому теми. Визначте граматичні основи та другорядні члени речень.

ЕР

НАСЛІДКИ ВІД СПАЛЮВАННЯ СУХОЇ РОСЛИННОСТІ

Гинуть корисні комахи та черв’яки, що знищують шкідників та беруть участь у ґрунтоутворенні. У вогні гинуть звірі, земноводні та плазуни. Особливо страждають новонароджені зайчата та їжачки. Разом із сухою рослинністю можуть горіти залишки добрив, пестицидів та небезпечне сміття. Цей дим є отруйним та дуже шкодить здоров’ю живих організмів. Вогонь знищує кладки й місця гніздування птахів, із випалених місць птахи йдуть. Горіння сухої рослинності спричиняє загоряння житлових будинків та господарчих приміщень, через що можуть загинути люди.

Р. S. Нещодавно стало відомо, що один український школяр придумав корисний спосіб утилізації опалого листя — з нього, виявляється, можливо виготовляти папір!

Уже дві золоті медалі за власну наукову розробку — виробництво паперу з опалого листя — привіз додому 16-річний Валентин Фречка із закарпатського села Сокирниця.

Спочатку його винахід оцінили найвищими балами на олімпіаді в Тунісі, у якій були учасники з 86 країн світу. А нещодавно юнак повернувся з Кенії, де переміг на Міжнародній олімпіаді з екології.

Ø Спишіть, поширюючи речення другорядними членами.

1. Сідають голуби. 2. Сергій вирішив написати. 3. Братик малює. 4. Кімната неприбрана. 5. Листя лежить. 6. Дощ періщить. 7. День буде похмурим.

2. Творча робота

Ø Складіть із деякими з цих речень стисле оповідання на тему збереження довкілля (усно чи письмово).

3. Виконання тестів

Ø Установіть відповідність між назвою члена речення та прикладом.

1 підмет

 

А Багачева правда гірше брехні.

2 додаток

 

Б Вони із захопленням розповідали про подорож.

3 обставина

 

В На устах матері ворухнувся докір чоловікові.

4 означення

 

Г Двічі з неправдою не пройдеш.

 

Д Чумацький віз тихо рипить піді мною.

Ключ: 1 — Б, 2 — В, 3 — Г, 4 — А. (Д — присудок.)

1 присудок

 

А Батько здивовано глянув на матір.

2 додаток

 

Б Пахнув дід теплою землею і трохи млином.

3 обставина

 

В Дід Горій стоїть у дворі на зеленій ряднині споришу.

4 означення

 

Г Багаті на печі сиділи та калачі їли.

 

Д Любив дід гарну бесіду й добре слово.

Ключ: 1 — В, 2 — Б, 3 — А, 4 — Д. (Г — підмет.)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Другорядні члени речення».

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Термометр»

(На дошці зображено термометр. Учні, виходячи, позначають рисочкою рівень задоволення, отриманого на уроці.)






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.