Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 96. Кома між однорідними членами

Мета: навчальна — поглиблювати знання учнів про однорідні члени речення; формувати вміння визначати у реченнях однорідні члени, розставляти розділові знаки у реченнях з однорідними членами; розвивальна — розвивати логічне мислення, спостережливість, пам'ять; виховна — сприяти формуванню любові до української пісні як поетичної скарбниці нашого народу.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти, ілюстрації.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають, що таке однорідні члени речення; знаходять речення з однорідними членами; обґрунтовують розділові знаки в реченнях з однорідними членами; усвідомлюють значення народної пісні — поетичної історії українського народу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

ГВ

— З давніх-давен, ще коли не було писемності, людина вже складала пісні. Пісня супроводжувала людину скрізь. Наші пращури співали пісні, працюючи та відпочиваючи, радіючи та сумуючи. Через пісню людина висловлювала свої почуття. Нині, мабуть, мало хто може уявити, що наші бабусі й прабабусі, дідусі й прадідусі співали у молоді літа. Але саме через пісню передавались народні традиції, історичні події, що і дійшли до наших днів. А ще в пісні йдеться про вічні загальнолюдські цінності — кохання, вірність, мужність, справедливість та інші почуття й чесноти.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Повторення правил уживання розділових знаків при однорідних членах речення

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст, визначте головні думки. Знайдіть речення з однорідними членами, накресліть їхні схеми. Поясніть розділові знаки.

Протягом багатьох віків, ще з самого початку свого існування, життя українців було нерозривно пов’язане з піснями. Пісні мали величезне значення для людства і супроводжували людей в усіх сферах їхнього життя: у свята та час розваг (весільні, різдвяні (колядки, щедрівки), купальські, русальні пісні), під час роботи (жниварські пісні), у час трауру (пісні про загиблих, обрядові) тощо. Напевне, не було такої життєвої ситуації, про яку наш народ не склав би пісні.

Щастя від щирого кохання, журба дівчини, яка чекає на козака з походу, біль від стосунків, яким заважали якісь зовнішні обставини (соціальний стан закоханих, відстань тощо), горе втрати, сльози матері, яка не діждала сина або втратила єдину доньку,— у піснях є все і навіть значно більше. Слухаючи їх, розумієш, що у світі, повному страждань, неможливо було вижити без пісні, і ця пісня рятувала людей, з’єднувала їх, давала їм опору і надію в скрутні часи.

І пливе над нивами, над степами і над морями українська пісня... І живе разом з нею український народ, складаючи прислів’я та приказки: «Хто співає, у того робота скоро минає», «Пісня ані в добру, ані в злу годину не залишає людину».

2. Виконання вправ

Ø Складіть невелике висловлювання про пісню, використавши в ролі однорідних членів речення подані слова.

Колядки, щедрівки, колискові; мелодійна, задушевна, прониклива; ніжно, лірично, чудово; любов, повага, радість, страждання, жартівливість.

Ø Складіть речення за поданими схемами.

1. О, О, О, О.

2. і О, і О, і О.

3. О та О, О та О.

Фізкультхвилинка

Ø Запишіть, поставивши розділові знаки при однорідних членах та розподіливши речення (можна усно) за групами: а) однорідні підмети; б) однорідні присудки; в) однорідні означення; г) однорідні додатки; д) однорідні обставини.

1) «Галю, серденько моє,

Чи підеш ти за мене?»

«Стидкий, бридкий, не люблю

І за тебе не піду!» (б і в)

2) Ой я хлопців не любила,

Тільки Петра та Данила,

Грицька, Федька та Івана,

Марка, Стецька та Романа. (г)

3) Що на полі, на пісочку,

Без роси на сонці...

Тяжко жити без милого

І в своїй сторонці! (д)

4) Воркує, щебече,

Немов соловейко,

І так мені любо,

Бабусю, рідненька. (б)

5) Очеретом качки гнала,

Спотикнулась та й упала. (б)

6) Іди, іди, Якове, з хати,

Бо на печі батько та мати... (а)

Ø Відновіть прислів’я. Назвіть однорідні члени речення.

Куди ноги...

або сльози ллє.

У ріднім краю і земля найкраща...

і люди найкрасивіші.

Хто на багато весіль поспішає...

буде тобі скрізь добренько.

Щире слово, добре діло...

туди й голова.

Шануй батька і неньку...

душу й серце обігріло.

Відвага або мед п’є...

на жодне не встигне.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Записати невелику народну пісню чи уривок з неї (або народну літературного походження) з однорідними членами. Підкреслити в ній члени речення. Прокоментувати почуття, що передає пісня.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— До народних пісень я ставлюся..., тому що...



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити