Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 99. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення)

Мета: навчальна — повторити, узагальнити й систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, розставляти розділові знаки; розвивальна — розвивати творчі вміння розширювати речення, самостійно вводячи в них слова-звертання, конструювати речення за опорними словами; виховна — сприяти формуванню прагнення до самоосвіти, розширення свого кругозору.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти, ілюстрації до них.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають, що таке звертання; уміють знаходити його в реченні, уживати правильні форми слів при звертанні, ставити відповідні розділові знаки; прагнуть до розширення кругозору; розуміють значення знань, практичних умінь, самоосвіти.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання — виконання вправи

2. Повторення теоретичного матеріалу

Ø Накресліть можливі схеми речень з узагальнювальним словом при однорідних членах речення. Усно наведіть приклади.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Напевно, багато хто з вас любить дивитися на зоряне небо й замислюватися — а що там, а як там? Учені теж намагаються осягнути таємниці космосу. З початком ери космічних польотів це стало ближчим до реальності. Сьогодні, вивчаючи мовний матеріал, ми згадаємо про космонавтів — мужніх дослідників Всесвіту.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Бесіда

Ø Що називається звертанням?

Ø Де може стояти звертання?

Ø Чим виражається звертання?

Ø Як інтонаційно виділяється звертання?

Ø Які звертання є риторичними? Навіщо їх вживають?

Ø Як виділяють звертання на письмі?

Ø Які види звертань за будовою є? Наведіть приклади.

2. Перевірка знань за матеріалами підручника, презентацією, таблицею (або складання узагальнювальної таблиці)

3. Виконання вправи

Ø Випишіть у два стовпчики поширені та непоширені звертання з діалогів із відомого вам твору сучасної письменниці Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

— Мій друже, тобі підсунули непотріб.

— Дівчата, що ви! Це чудовий колір! — заступився тато за свою обраницю.

— Н-но, Машко, не брикайся,— мовила мама й знову завела двигун.

— А що вам казав, любі дівчата,— торжествував тато на задньому сидінні.— Не машина — звір!

— Тату, ти як мексиканський бог кукурудзи! — пирснула сміхом Наталочка.

— Милий друже, вийми з рота кукурудзу,— сказала мама татові.

— Годі, доню, годі, рідненька!

— Вернися, гетьмане! Чи ти хочеш спинити вітер?

4. Творча робота

Ø Вставте в текст поширені й непоширені звертання або переробіть речення так, щоб у ньому містилося звертання. Наприклад: Львове, твоїй загадковості немає меж!

Загадковості Львова немає меж. Одна з вулиць міста прикрашає архітектурна пам’ятка XVIII століття — Аптека-музей «Під чорним орлом». Це унікальне місце пізнавального характеру приваблює не лише своїм історичним значенням, а й кожною деталлю, що експонується там. Відвідавши цей невід’ємний куточок Львова, ви зможете поринути в подорож історією фармацевтикиміста, побувати в старовинній аптечній лабораторії.

5. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст. На його основі створіть рекламний ролик (або текст виступу екскурсовода), використовуючи звертання та вживаючи відповідні розділові знаки.

Музей космонавтики ім. Корольова був відкритий у місті Житомирі 1970 року й названий так на честь основоположника практичного освоєння космічних просторів. Основна композиція знаходиться безпосередньо у будові, що раніше була будинком його сім’ї. У наш час усі інтер’єри дещо реконструйовані відповідно до мемуарів матері Корольова.

У процесі відвідування музею та огляду виставки можна ознайомитися зі спорядження космонавта, а також помилуватися численними макетами космічного транспорту, дізнатися, які підкорювали космос, та помилуватися частинами космічних кораблів. Серед експонатів також представлений такий унікальний експонат, як капсула з ґрунтом, привезена з поверхні Місяця. Цей цінний зразок був подарований NASA. До речі, астронавт НАСА Ренді «Комрад» Брезнік, який розгорнув український прапор у космосі, прилітав до України. Він усиновив українського хлопчика,допомагає сиротам в Одесі та Дніпрі. Тепер він прилітає на батьківщину свого сина — надихнути дітей стати наступним поколінням дослідників космосу.

Музей космонавтики, м. Житомир, вул. Дмитрівська, 5

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Створити рекламу шкільного музею, використовуючи звертання. Охочим підготувати повідомлення про історію листування.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Визначте за допомогою смайлика ступінь задоволення уроком і своєю роботою на ньому.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.