Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 101. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично)

Мета: навчальна — ознайомити учнів на практиці з найуживанішими вставними словами; формувати навички використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховна — сприяти формуванню любові до слова, до рідної мови та наполегливості у навчанні.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти, словник синонімів, ілюстрації до них.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають про вставні слова; уміють доречно їх використовувати, правильно ставити розділові знаки; усвідомлюють значення рідної мови; прагнуть оволодіти усіма її багатствами.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

(Учитель збирає листи для перевірки.)

2. Виконання вправи

Ø Прочитайте речення й прокоментуйте правила виділення на письмі звертання. Поясніть розділові знаки.

1. Мово, ти море, у якому немає дна і берегів. 2. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема. 3. Рідне слово, я п’ю тебе із мудрості народу. 4. Мово, яка ти багатоманітна і невичерпна. 5. Українці, змалечку вивчайте рідну мову! 6. Горнусь до тебе, Україно!

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Багатства української мови незліченні. Її мовними засобами можна виразити не лише якусь думку, а й найтонший порух душі — радість, здивування, сумнів, незадоволення, упевненість, пов’язати міркування в міцний логічний ланцюжок. У цьому ми й переконаємося на уроці.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання матеріалу за підручником, презентацією, таблицями

Ø Складіть узагальнену таблицю (опорний конспект, кластер тощо).

Завжди є вставними

Мабуть, по-моєму, крім того, щоправда, по-перше, а втім, отже, однак, одначе, між іншим, власне

Мабуть, ніщо так не радує людський зір, як зримий результат роботи.

Залежно від контексту є вставними

Звісно, здається, нарешті, взагалі, безперечно, видно, правда, навпаки

На щастя, дощу сьогодні не було.— Подарували квіти на щастя.

З берега видно далеко.— Сьогодні, видно, буде сніг.

За допомогою книжок, кажуть, ми поповнюємо свої знання.— В народі кажуть: «Життя прожити — не поле перейти».

Ніколи не бувають вставними

Навіть, ніби, нібито, мовби, немовби, наче, неначе, все-таки, адже, от, навіть, між тим, у кінцевому підсумку, буквально, майже, за традицією, при цьому, якраз, як не як, тим часом, водночас та ін.

Для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та коханий.

2. Виконання вправи

Ø Прочитайте речення. Поясніть, яких відтінків набирає висловлена в кожному з речень думка завдяки виділеним словам.

1. Із цим завданням ти, можливо, впораєшся.— Із цим завданням ти, безумовно, впораєшся. 2. Із цим завданням ти, на щастя, впорався.— Із цим завданням ти, як усі кажуть, впораєшся.— Із цим завданням ти, на моє глибоке переконання, впораєшся.

3. Лінгвістичне дослідження

Ø Проаналізуйте наведені речення. Заповніть правий стовпчик таблиці, скориставшись довідкою.

Речення

Значення

Здається, діти не злякалися й не розгубилися.

 

Усі висновки учнів із того, що трапилося, без сумніву, дуже важливі.

 

На диво, на пляжі було безлюдно.

 

За свідченням екологів, чотири відсотки площі нашої країни зайняті смітниками.

 

Він, як завжди, висловив свою оригінальну думку.

 

Отже, ми всі повинні зробити все можливе, щоб запобігти екологічній катастрофі.

 

Будь ласка, не смітіть, подумайте про майбутнє!

 

Але, між нами кажучи, дехто культурно поводиться тільки тоді, коли його бачать.

 

Слова для довідок: сумнів; упевненість; здивування; указівка на джерело висловлювання; упевненість; підсумок, зв’язок із попереднім висловлюванням; прохання.

Ø Зробіть висновок про те, де можуть стояти в реченні вставні слова і що вони можуть означати.

Фізкультхвилинка

4. Виконання вправ

Ø Відновіть речення, уставляючи пропущені слова з довідки. Визначте, які з них є вставними. Поставте розділові знаки.

1. ... мудрість приходить з роками. 2. Пісня ... бриніла скрізь. 3. ... ми вже не перші. 4. ... то лебеді приносять на крилах весну? 5. Ти ... нічого не боїшся. 6. Чужа душа — то ... темний ліс.

Слова для довідок: здавалося, мабуть, на жаль, кажуть, може, напевне.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу з підручника за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

— Моє улюблене вставне слово — ..., тому що...






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.