Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 103. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком

Мета: навчальна — ознайомити п'ятикласників із будовою складного речення; навчати відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивальна — розвивати вміння правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; виховна — сприяти формуванню любові й цікавості до творів української художньої літератури.

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, опорні конспекти, художньо-публіцистичні тексти.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні розрізняють просте й складне речення, сполучниковий та безсполучниковий зв'язок; уміють ставити розділові знаки; цікавляться творами української літератури; мають мотивацію до систематичного навчання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання. читання творів про звичаї й традиції своєї родини із вживанням вставних слів

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— «Здається, байка просто бреше, а справді ясну правду чеше»,— писав відомий український байкар Леонід Іванович Глібов. Це саме можна сказати й про казку, яка чарує, захоплює неймовірними пригодами героїв, наповнює наш світ фантазією, кличе до мрії. На матеріалі казок ми вчитимемося розпізнавати будову речень та аналізувати їх.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з підручником, презентацією, таблицею

Види речень за будовою

 

Просте

Складне

складносурядне

складнопідрядне

безсполучникове

Правило

Має одну

граматичну

основу

Складається з двох або більше простих речень, об’єднаних за змістом та інтонацією. Прості речення у складному поєднуються як за допомогою сполучників (сполучних слів), так і без них

Сполучники

 

Сполучники сурядності: і, й, та (= і), а, але, та (= але), проте, зате, однак, або, чи, або... або, чи... чи та ін.

Сполучники підрядності: що, щоб, неначе, ніби, як, коли, поки, щойно, ледве, якби, незважаючи на те що, хоч, дарма що, хай та ні.

 

Приклад

Воля дорожча за життя

Життя не має ціни, а воля дорожча за життя.

Юність відзначається тим, що в неї світлі думки беруть верх над чорними.

Минають дні, минає літо, настала осінь.

Складне речення

Сполучникове

Безсполучникове

Ми працю любимо, що в творчість перейшла.

У глибині лісу стукав дятел, пищали синиці.

2. Виконання вправ з підручника за вибором учителя

3. Практична робота

Ø Прочитайте уривки з казок, зробіть аналіз речень відповідно до зазначених параметрів.

ПРОСТЕ — СКЛАДНЕ

Коротко кажучи, це була дуже гарна Хушка, може, ліпша, як всі інші Хухи в тому лісі. Правда, люди здебільшого того плачу не розуміють, думають, що то стогне вітер, чи скриплять дерева в лісі, або пищать миші в полі. Бо ж люди дуже рідко помічають та розуміють чужі сльози...

(В. Королів-Старий «Хуха-Моховинка»)

СПОЛУЧНИКОВЕ — БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ

Чи довго вони летіли, чи не довго, а прилітають до царя на обід. А там серед двору столи понаставлені, понакривані, бочки меду та горілки повикочувані: пий, душе, їж, душе, чого забажаєш! А людей — сказано, півцарства зійшлось: і старі, і малі, і пани багаті, і старці убогі. Як на ярмарку. Дурень прилетів із товариством на тім кораблі, спустився в царя перед вікнами, повиходили вони з корабля й пішли обідати.

(Українська народна казка «Летючий корабель»)

Фізкультхвилинка

ЗІ СПОЛУЧНИКОМ СУРЯДНОСТІ ЧИ ПІДРЯДНОСТІ

Аля грюкнула кімнатними дверима. Її щоки стали гарячими. Ще місяць тому надумала вона вишити рушничка для бабусі, до її дня народження. І нитки підібрала, і рушничок білий знайшла, і навіть перший хрестик зробила. А потім їй усе набридло. Дівчинка відклала роботу. Їй навіть здалося, що рушничок давним-давно вишитий! Тому, коли сьогодні всі поздоровляли бабусю, Аля була певна, що дарує рушничка з вишитими червоними півнями.

(За Г. Малик «Аля в країні Недоладії»)

ЗА ВСІМА ПОЗИЦІЯМИ

— Як це? Я такий розумний, а вона проста собі дівка та мої загадки повідгадувала! Стривай-но! Ти понеси своїй дочці варені яйця: нехай вона посадить на них квочку. Дочка хай зробить так, щоб та квочка за одну ніч вилупила курчата. Треба їх вигодувати, зарізати трьох і принести мені на снідання. Буде лихо, як не зробить.

Іде сердешний батько додому та й плаче. Приходить, а дочка й питає його:

— Чого ви, тату, плачете?

— Та як же мені, дочко, не плакати: ось пан дав тобі десяток варених яєць. Сказав, щоб ти за одну ніч виростила курчат і спекла йому на сніданок.

А дочка взяла горщечок каші та й веліла передати панові, щоб він виростив із неї зерно годувати тих курчат.

(За українською народною казкою «Мудра дівчина»)

4. Розв'язання проблемного запитання

Ø Чого можуть навчити сучасного школяра казки? (Фантазії, мрії, творчості, мудрості.)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уміти визначати складне речення, правильно ставити в ньому розділові знаки. Виконати вправу з підручника за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

— Моя улюблена казка..., тому що...






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.