Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 104. Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим зв'язком

Мета: навчальна — поглиблювати знання учнів про складне речення; показати, у чому полягає відмінність між простим і складним реченнями; навчати будувати складні речення, вживати їх у мовленні; розвивальна — формувати вміння ставити кому між частинами складного речення, виконувати елементарний синтаксичний розбір речень; виховна — сприяти формуванню любові до природи, естетичних смаків.

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, опорні конспекти, художні тексти.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні розпізнають складні речення з безсполучниковим зв'язком; можуть конструювати речення такого типу, правильно ставити розділові знаки.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Чи помічаємо ми у своїх щоденних турботах, якими прекрасними бувають миті природи навіть за не дуже гарної погоди? Можна довго милуватися крапельками роси, що виблискує на сонці, веселкою, яка простяглася через усе небо, зеленим клейким листочком, що розпускається, працьовитою бджілкою чи сердитим джмелем. Бачити прекрасне — це великий дар, яким наділений кожен, потрібно тільки намагатися розвинути його в собі, щоб зрозуміти справжні принади життя. Про це поговоримо на уроці, вивчаючи складні речення.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Виконання вправ

Ø Випишіть з тексту речення, з’єднані безсполучниковим зв’язком (виділені шрифтом).

Він прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук. Звук летів знизу, від річки. Лось звівся, тепер його постать чітко вималювалася в удосвітніх сутінках. Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, із якого обнесло листя.

Лось знав, що то тріщить стара гілляка на дубі, всохла, кощава; їй давно вже б треба впасти, а вона не падала, з дивною впертістю тримаючись за стовбур. Він те знав, однак це не заспокоювало, і тривога в крові, спершу слабка і майже невловна, дедалі густішала, й від того шкура на грудях здригнулася раз, а потім іще. Струмінь вітру доносив запах річкової криги, в ньому жив дух примерзлого болота, долинало шарудіння прив’ялих стеблинок.

(Є. Гуцало «Лось»)

Фізкультхвилинка

Ø Завершіть складні речення і запишіть їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитайте утворені речення, правильно їх інтонуючи.

1. На землю спустилася ніч, але... . 2. На небі з’явилися зірочки, і ... . 3. Настала урочиста тиша, коли ... . 4. Виділявся дзвінкий спів солов’я, тому що ... .

Ø З кожної пари простих речень утворіть складні. Утворені складні речення запишіть, виділіть граматичні основи, поставте замість крапки з комою розділовий знак (кому).

1. До замку з’їдуться люди з усіх усюд. Може, хтось знатиме і про реліквію. 2. Троянди цвіли. Садочки-райочки наливалися плодом. 3. Автомобіль мчав трасою, його двигун тихенько вуркотів. У прочинені вікна вривався теплий вітер. 4. Тато позичив у пана Богдана намет і карту автошляхів України. Мама напекла пирогів, пампушок, млинчиків, насмажила котлет і наварила повний термос кави. 5. Замковим двором вешталися численні туристи. Екскурсоводи розказували їм усілякі дива.

(За Зіркою Мензатюк)

Ø Поєднайте частини прислів’їв і дослідіть, які з них за будовою є складними реченнями та якого виду.

Хто рано підводиться...

той і розум має.

Око бачить далеко...

серце чує глибоко.

Хто людей питає...

а лінь добавляє хвороб.

Ти дорогу показав...

якщо ти прислів’я сказав.

Чим розумний стидається...

бо прийдеш по водицю.

Праця додає здоров’я...

а неправда потопає.

Правда і з дна моря виринає...

за тим діло водиться.

Там здоров’я водиться...

тим дурень величається.

Не плюй у криницю...

де срібліє водиця.

2. Творча робота

Ø Продовжте думку, щоб утворилося складне речення із безсполучниковим зв’язком.

1. Реве та стогне Дніпр широкий... 2. Хвилюється трава... 3. Співає у небі якийсь птах... 4. Дрімає сад... 5. Гостро пахне м’ята біля річки... 6. У парку розцвіла черемха... 7. Прилетіли з вирію лелеки... 8. Приходить тепле літо...

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Описати погоду, що вам найбільше подобається, використовуючи складні речення.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Ø У природи немає поганої погоди. Обґрунтуйте свою думку.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.