Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 105. Кома між частинами складного речення, з'єднаними сполучниковим зв'язком (продовження)

Мета: навчальна — формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обґрунтовувати вживання розділових знаків; розвивальна — розвивати логічне та критичне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять; виховна — сприяти формуванню любові до рідної землі, мови, прагнення берегти та примножувати духовні багатства народу.

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, опорні конспекти, художньо-публіцистичні тексти.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні визначають складні речення з-поміж інших; уміють розрізняти складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв'язком; правильно ставлять розділові знаки; усвідомлюють значення любові до рідної землі, рідного слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Україна — велика країна, найбільша у Європі за площею. Її природа багата й різноманітна. Є чимало дивовижних куточків, які чарують красою, викликають захоплення, приваблюють тисячі туристів. Тож перш ніж прагнути закордонних див, варто побачити свої. Про одне з таких місць дізнаємося на уроці, опрацьовуючи мовний матеріал.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Виконання вправи

Ø Запишіть два речення й визначте, яке з них просте, а яке складне. Своє твердження доведіть.

1. Коня керують уздами, а чоловіка — словами. 2. Від теплого слова і лід розмерзається.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

Виконання вправ

Ø У поданих прислів’ях допишіть другу частину складного речення. Поставте потрібні розділові знаки.

1. Де мало слів... . 2. Хто людей питає... . 3. Чим розумний стидається... . 4. Хто рано підводиться... . 5. Страшно буває тому... . 6. Язик до Києва доведе... .

Слова для довідок: в кого совість нечиста; а в Києві заблудить; тим дурень величається; той і розум має; за тим діло водиться; там більше правди.

Ø Спишіть, розкривши дужки. У складних реченнях поставте потрібний сполучник.

1. Потягом їхати також добре, (бо, але) можна залізти на верхню полицю. 2. А мені завжди кортіло нарвати квітів на луках, (які, щоб) ми проминали. 3. Обабіч дороги лежала широка долина річки Ірпінь, (і, що) Наталочка пірнула у розсип лугового цвіту. 4. Мама купила стиглих, медових черешень, (і, тому що) тепер Наталочка сиділа на черешневих кісточках, (мов, куди) принцеса на горошині. 5. Дорога стелилася, (ніби, звідки) хтось розмотував безкінечний сірий сувій. 6. Обабіч летіли кучеряві посадки, (а, але) вгорі пливла хмарка, (бо, коли) й вона подалася в мандри. 7. Вони звернули до першої ж бензозаправної станції, (що, хоч) трапилася по дорозі, (і, проте) Наталочка встала розім’ятися. 8. Антип заговорив про дубенські підземні ходи, (через що, у яких) міщани зберігали вина і скарби, про золото й коштовну зброю володарів замку князів Острозьких. 9. Вона щойно купила гарячу кукурудзу, (яку, якби) вони з Наталочкою тут же почали їсти. 10. Дубно виявилося чистим затишним містечком, (яке, зате) Наталочці відразу припало до душі. 11. Наталочка спішила спуститися в підземелля, (проте, й) вони її розчарували. 12. Дівчинка сіла біля готельного вікна й замріяно задивилася, (як, усупереч) сонце спускалося за міські дахи. 13. Чомусь недоречно пригадалося, (що, а) форт небезпечний, принаймні так казав екскурсовод.

(За Зіркою Мензатюк)

Ø Прочитайте текст, прокоментуйте його. З’ясуйте головні думки. Визначте вид речень за будовою: прості чи складні.

ТУДИ, ДЕ КВІТНУТЬ ПОЛОНИНИ

Ніби клаптики блакитного весняного неба впали на землю і синіють серед голого віття лісових дерев та сухої трави. Так описує свої враження український фотограф Ігор Меліка від подорожі горами, де цвітуть крокуси. Цю квітку ще називають шафраном. Первоцвітом, який пробивається із землі у березні, вкриваються гірські схили і луки. Яскраві і водночас ніжні квіти виглядають неймовірно на фоні величі кремезних гір.

Побачити цю красу можна у багатьох карпатських місцинах. Квітне крокусами Драгобрат і Чорногора, береги озера Несамовитого та безліч полонин. Щороку потопає у фіолетових квітах і скансен (музей просто неба «Старе село». Сільський музей архітектури та побуту Закарпаття теж має чим здивувати відвідувачів. Мальовничі дерев’яні будиночки розповідають історію життя гуцульського краю.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольного диктанту: повторити орфографічні та пунктуаційні правила.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Ø Поясніть роль складних речень у нашій мові.

Очікувані відповіді

• Щоб виразити складну думку.

• Щоб міркування було змістовним, логічним.

• Щоб уникнути зайвих повторів.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.