Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 107. Пряма мова

Мета: навчальна — ознайомити учнів з особливостями будови речень із прямою мовою, інтонацією в них; навчати розрізняти слова автора і пряму мову, грамотно їх записувати; розвивальна — розвивати пунктуаційні вміння ставити і пояснювати розділові знаки при прямій мові; виховна — сприяти формуванню прагнення до збереження здоров'я, ведення здорового способу життя.

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, художні тексти.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають про особливості побудови речень із прямою мовою; уміють правильно вживати розділові знаки при них; прагнуть вести правильний спосіб життя для збереження здоров'я.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Аналіз контрольного диктанту

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

ЗБ

— Здоров’я — це велика цінність. Люди розуміють це найчастіше тільки тоді, коли втрачають його. Лікарі переконані, що легше запобігти захворюванню, ніж потім його лікувати. З порадами видатного лікаря-кардіохірурга ми й ознайомимося на уроці, вивчаючи особливості прямої мови.

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання матеріалів підручника, презентації, складання узагальненої таблиці

Прямою мовою називають висловлювання якоїсь особи, передане дослівно, без змін.

Пряма мова

Виражає

чуже мовлення передане дослівно, без змін

Супроводжується

словами автора, які вказують, кому вона належить

Утворює

разом зі словами автора речення з прямою мовою

Стоїть

після слів автора, перед ними

Інтонація

розповідна, питальна, спонукальна чи оклична;

слова автора вимовляються тільки з розповідною інтонацією

Будова речень з прямою мовою

Схема

Приклад

А: «П! (?)».

Дівчинка відклала роботу й подумала: «Завтра дошию!»

Аля спитала: «А що буде, якщо він тебе спіймає?»

Тут Недопопелюшка лукаво глянула на Недоладька і знову заторохтіла: «Проте я зовсім-зовсім не шкодую, що так сталося».

«П!» — а.

«От такий компот!» — ніби перепрошуючи за свою зовнішність, сказав новий знайомий.

«П?» — а.

«Який компот?» — не зрозуміла Аля.

«П»,— а.

«То в мене така приказка»,— махнув рукою Недоладько.

(За Г. Малик)

Фізкультхвилинка

2. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст про видатного лікаря М. Амосова. Висловіть свої думки.

ЗБ

Ім’я Миколи Амосова стало святим у медицині. Ця людина — першовідкривач у царині операцій на серці. Кому, як не йому, знати, що таке витримка, сталеві нерви і боротьба за життя? Мудрий лікар підказує нам, як потрібно взаємодіяти з медициною, щоб жити довго і щасливо. Пропонуємо дізнатися золоті правила, яких видатний лікар радить дотримуватися усім, щоб бути здоровим. Амосов почав свою лікарську практику за незвичайних умов — йому довелося працювати під час війни. Через руки його бригади медиків, яку утворювали 5 осіб, пройшли понад 40 тисяч поранених людей. Геніальний хірург проводив операції за екстремальних умов, у госпіталі, який пересувався на конях полями битв. 1962 року Микола Амосов винайшов штучні клапани серця, завдяки чому медицина вийшла на новий рівень. Він щедро поділився досвідом у книзі, яка швидко набула популярності серед читачів.

ЗОЛОТІ ПРАВИЛА МИКОЛИ АМОСОВА

1. Не сподівайся, що здоровим тебе зробить лікар. Відповідай сам за своє здоров’я. Лікар лікує хворобу, але загальний стан здоров’я залежить тільки від тебе. Правильне харчування, фізичні вправи і режим дня — те, що ти можеш зробити для запобігання захворюванням.

2. Лікар лікує хвороби, а здоров’я потрібно здобувати самому. Що означає здобувати? Це означає не лінуватися і навантажувати свій організм, тренувати стійкість до різноманітних фізичних і психічних навантажень. Щоб добре почуватися в стані спокою, щоб тиск і пульс завжди були в нормі, необхідні тренування. Фізичне навантаження, холод, голод — обов’язкові умови, завдяки яким загартовується організм, зміцнюється імунітет.

Ø Перебудуйте правила так, щоб вони були у формі речень із прямою мовою (різних видів).

3. Творча робота

ЗБ

Ø Розкажіть (або запишіть), використовуючи пряму мову, про те, що говорять ваші рідні про здоров’я, здоровий спосіб життя, про правила для вас щодо цього.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу з підручника за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Для себе я зробив (-ла) висновки, що...






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.