Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 109. Синтаксичний практикум

Мета: навчальна — удосконалювати набуті на попередньому уроці знання учнів, уміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, правильно вживати розділові знаки при прямій мові, правильно будувати речення з прямою мовою; розвивальна — розвивати в дітей творчу уяву, логічне мислення, пам'ять; сприяти формуванню мовленнєвої культури; виховна — сприяти формуванню поваги до видатних людей, які в різних сферах діяльності уславили нашу Батьківщину.

Обладнання: підручник, презентації, таблиці, художньо-публіцистичні тексти, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.

Очікувані результати: учні вміють характеризувати прості та складні речення, речення з прямою мовою за будовою, метою висловлювання та інтонацією, правильно уживати розділові знаки; володіють зв'язним усним та писемним мовленням; виділяють головні думки; усвідомлюють внесок видатних людей України у духовну та матеріальну скарбницю людства.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Здавна точиться між «фізиками» та «ліриками», тобто прихильниками точних наук та гуманітарних, суперечка — чия наука, галузь діяльності важливіша. Видатний український поет М. Рильський писав:

ПЕРШИЙ ГОЛОС

У часи космічної ракети,

Кібернетики та інших див

За облавок викиньте, поети,

Допотопних ваших солов’їв!

Геть жбурніть симфонії та мрії,

Як ганчірку кидають за тин!

Хто мотор полагодити вміє,

Вартий більше, ніж знавець картині.

ДРУГИЙ ГОЛОС

Ця суперечка виникла не вчора,

Може, у печерній ще добі,

Але буть додатком до мотора

Для людини мало, далебі!

Як же так убого ви живете,

Чом так занепали ви, скажіть,

Щоб у дні космічної ракети

Солов’я не в силі зрозуміть?

Сьогодні ми теж спробуємо провести таку дискусію, повторюючи основні відомості із синтаксису.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

ЕР

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Робота з текстом (у групах)

(Одна група працює з першим текстом, інша — з другим.)

Ø Прочитайте текст, виділіть основні думки. Визначте типи речень за будовою, метою висловлювання, інтонацією. У будь-яких трьох реченнях підкресліть граматичні основи.

Леонід Каденюк — перший космонавт незалежної України, льотчик-випробувач, генерал-майор ВПС України, Герой України, кандидат технічних наук та член МФКО. У період з 19 листопада до 5 грудня 1997 року здійснив космічний політ на американському космічному кораблі «Колумбія». Леонід Каденюк розповів про те, як йому вдалося стати легендою української космонавтики: «Я просто наполегливо працював над собою і вчився. Це мій універсальний секрет успіху — завзята і тривала праця. І мрія. Я переконаний: у кожної людини повинна бути мрія. Саме вона допомагає долати всі труднощі на шляху, дисциплінує і дає сили». «Я взяв з собою у політ українську символіку: прапор, тризуб, друковане видання “Кобзаря” і кілька особистих фотографій. Коли нам запропонували самостійно вибрати музику на пробудження, я попросив ставити гімн України. Решта членів екіпажу не заперечувала, навпаки, говорили, що наш гімн бадьорий, а от від їх гімнів ще більше спати хочеться. Багато хто навіть зацікавився вивченням української мови»,— ділився Каденюк враженнями від свого польоту.

19 листопада 2017 року ми святкували 20-ту річницю польоту в космос першого космонавта незалежної України.

Фізкультхвилинка

КАТЕРИНА БІЛОКУР — ГЕНІАЛЬНА УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНИЦЯ-САМОУКА

Творець наділив її неабияким хистом, подарувавши чарівні руки. Але доля приготувала для дівчини довгу, тернисту, повну страждань та скрути дорогу. «Я на матір- природу дивилась і в неї, багатої на фарби, тони й півтони, училася. Там цвіте квіточка синя, а там — жовта й червона, там кущик травиці, гілка калини схилилась, а над нею хміль і переступень покрутились. Там фіялкові дзвіночки тихесенько вітром гойдаються, а там сині петрові батоги над пахучим чебрецем схиляються... і все це було чудово-чудово! І я передавала на свої картини — і теж виходило чудово!» «Ніщо на мене не вдіяло такого враження, як “Кобзар”»,— говорила народна майстриня.

Любов’ю до поезії Кобзаря, до його великого мистецтва складалася, виповнювалася її молитва: «Тарасе Григоровичу, батечку, голубчику, соколику, ви самі це гарно знаєте, теж колись по світу блукали та людей шукали. допоможіть мені стати художником!»

«А квіти я буду малювати і малювати, бо я так люблю над ними працювати, що й слів не знайду, щоб виказати ті почуття до їх любові — моєї великої любові!»

2. Міні-дискусія

Ø Доведіть, що важливіше — точні науки, техніка чи гуманітарні науки, поезія, література. Запишіть висновок, використовуючи речення з прямою мовою. (Я вважаю так: «І математичні, і гуманітарні науки важливі однаково, адже людина повинна розвиватися не тільки фізично, а й духовно, мати поживу не лише для тіла, а й для душі».)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Запитати у своїх рідних їхню думку з приводу питання дискусії та записати їхні відповіді (2-3).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Я вважаю, що всі науки, всі галузі — і технічні, і гуманітарні — для людини важливі та необхідні.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.