Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 111. Діалог

Мета: навчальна — поглиблювати здобуті у початкових класах знання учнів про діалог, про особливості побудови діалогу, його компоненти, інтонацію в ньому; навчати розрізняти побутові, ділові, художні й навчальні діалоги; формувати вміння оцінювати роль діалогів у різних функціональних стилях мовлення, аналізувати стилістичну функцію реплік діалогу, ситуацію спілкування (тему й основну думку діалогу, мету й умови спілкування); розвивальна — розвивати пунктуаційні вміння при діалозі; розвивати творчі вміння редагувати зв'язне висловлювання, що містить діалог, відтворювати деформований текст, реконструювати репліки діалогу на речення з прямою мовою; виховна — сприяти формуванню прагнення осмислювати велику цінність людського спілкування.

Обладнання: підручник, презентації, таблиці, художні тексти, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають про особливості діалогу; уміють розрізняти діалог і пряму мову; правильно вживають розділові знаки при них; розуміють цінність та важливість діалогу під час спілкування.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Аналізування творчих робіт

2. Перевірка домашнього завдання

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Спілкування — це мистецтво й наука. «Єдина справжня розкіш — це розкіш людського спілкування»,— зазначив письменник А. де Сент-Екзюпері. А давньогрецький філософ Сократ сказав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Імператор Франції Наполеон говорив: «Хто не вміє говорити — кар’єри не зробить». Народна мудрість стверджує: «Не поспішай говорити, поспішай слухати». Так говорять мудрі. Людина без спілкування самотня, вона не може бути щасливою. Усі спірні справи повинні розв’язуватися й розв’язуються за допомогою спілкування, діалогів. Опанувати мистецтво діалогу — це наше завдання сьогодні й у подальшому.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання статті підручника, презентації, таблиць

2. Читання вірша-діалогу Олега Германа

— Чом, татусю, усюди барвисті листки?

— Це їх осінь скупала у райдужнім морі.

— А чого так задумався берег ріки?

— Це він, мабуть, пригадує пісню в мінорі.

— Звідкіля пелена на ранкових лугах?

— То зима вже фату приміряє до шлюбу.

— Хто це пухом засипав подвір’я і дах?

— То збирає мороз білі клапті на шубу...

3. Спостереження над текстом

Ø Якого елемента в діалозі цього вірша бракує? (Слів автора.)

4. Повторення теоретичного матеріалу

Ø Поясніть розділові знаки в діалогах, накресліть схеми речень-діалогів.

СУПЕРЕЧКА

Ведмідь сварився із совою:

— Ти щось наплутала, сова!

Затям своєю головою —

зими в природі не бува!

Сова сміялась: — Волохатий,

не дивно чути це мені:

ти восени як ляжеш спати,

то встанеш тільки навесні.

(Петро Ребро)

ВІТРИСЬКО

— Чом, вітриську, розходився,

хазяйнуєш у саду?

— Це я в листі заблудився

і дороги не знайду.

— А навіщо трусиш сливи

у некошену траву?

— Бо удався нелінивим,

без роботи не живу!

— Ой вітриську, робиш шкоду!

Угамуйся хоч на мить!

— Краще геть піду з городу,

в чистім полі буду жить! —

Звісив з тину босі ноги,

свиснув — листя полягло.

І за мить впродовж дороги

покурівся за село.

(Тамара Коломієць)

Фізкультхвилинка

5. Робота в групах

Ø Створіть діалоги за поданими малюнками.

6. Гра «Коректор»

Ø Визначте неправильні словосполучення.

(Виділені слова відповідають нормі.)

Вибачте мене — вибачте мені; доброго вечора — добрий вечір; на все добре — всього доброго; далеко краще — значно краще; доброго ранку — добрий ранок; добитися результатів — досягти результатів; добре почуватися — добре себе почувати; доброго дня — добрий день.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу з підручника за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Ø Визначте всі можливі життєві ситуації, у яких використовують діалог.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.