Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 112. Розділові знаки при діалозі

Мета: навчальна — удосконалювати навички вживання учнями розділових знаків при діалозі; сприяти формуванню навичок виразного читання діалогічних текстів; розвивальна — розвивати комунікативну компетентність, творчі вміння складати діалоги; поліпшувати культуру усного і писемного мовлення; виховна — сприяти формуванню толерантності, розвиткові дружніх стосунків, товариськості.

Обладнання: підручник, презентації, таблиці, художньо-публіцистичні тексти, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні вміють складати діалоги; правильно вживають розділові знаки при них; розуміють ситуації, у яких доцільний діалог; усвідомлюють цінність і важливість діалогу в житті.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— «Єдина справжня розкіш — це розкіш людського спілкування»,— вважав видатний французький письменник А. де Сент-Екзюпері. І це справді так. В історії відомий факт, коли політичні в’язні влаштували страйк, голодування через те, що їх позбавили можливості спілкування хоча б за допомогою перестукування — зробили звуконепроникні стіни у в’язниці. Спілкування — це друзі, рідні, це успішна праця. Тож учімося правильно й грамотно спілкуватися!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

III. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Жартівлива розминка

Ø Складіть схему діалогу. Зазначте, чим відрізняється постановка розділових знаків у діалозі та при прямій мові.

Стоїть і гірко плаче Надя:

— Віддайте булку з маслом, дядю!

— Та я ж не брав, дівчатко миле...

— А ви на неї, дядьку, сіли!

(Грицько Бойко)

2. Виконання вправ

Ø Поставте розділові знаки в діалозі. Вставте пропущені букви.

Зустріла ч..р..паха орла та й каже

Навчи м..не літати.

Навчу погодився орел.

Узяв ч..р..паху, вил..тів з нею високо й п..тає:

Уже навчилася

Уже відповідає черепаха

(Народна творчість)

Відповідь

Зустріла черепаха орла та й каже:

— Навчи мене літати.

— Навчу,— погодився орел.

Узяв черепаху, вилетів з нею високо й питає:

— Уже навчилася?

— Уже,— відповідає черепаха.

Ø Перепишіть речення, поставте і поясніть РОЗДІЛОВІ знаки. Визначте, з якого твору цей текст.

1. Лис подумав Сьогодні гарна пора для полювання. 2. Лис перший заговорив до звірів Любі мої, не бійтеся мене! Звірі зраділи Так ти тепер будеш нашим царем? Так, дітоньки, сказав поважно Лис Микита. От добрий і премудрий цар! вигукнули звірі. 3. Як це йому вдалося нас одурити? питали один в одного звірі.

Фізкультхвилинка

3. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст. Згадайте, із якого він твору. Визначте роль діалогу в ньому. (Допомагає з’ясувати питання.)

Від подиву Недоладько гепнувся на траву, не зводячи з Алі очей.

— От так компот! — розгублено пробубонів він.— Скільки живу, ще ніколи не зустрічав у нашій країні справжньої живої дівчинки! Чим же ти так завинила, що потрапила сюди? — співчутливо запитав він.

— Завинила? Нічим я не завинила! — відповіла вона.— Хіба що позавчора розбила чашку з сервізу. А ще раніше без маминого дозволу ходила в кіно. А перед тим загубила в снігу рукавиці. Невже за це можна потрапити сюди? Ні, ні!

— От так компот! Зараз я тобі все поясню! — вигукнув Недоладько і зручніше вмостився на горбочку.

— Знаєш, що це за країна? — таємниче почав він.— Тут живуть не доведені до ладу справи! Так, так, усі недороблені справи! Хтось там у вас щось не доробив — гульк! — і вже воно тут! Ось мене, наприклад, не домалював один хлопчик,— і він показав на те місце, де мало бути ліве вухо,— і тому я тут. А збирає сюди недороблені справи карлик Недочеревик.

— Зачекай, зачекай, на голові у нього — червоний ковпачок, а на ногах — величезні черевики? — перебила його Аля.

— Так, так, це він! Але дивно — раніше він забирав тільки те, що не доробляли люди. А от щоб переносити до Недоладії людей — такого ще не було! Можливо, він схопив тебе за те, що ти косу не доплела?

Складання діалогу за однією із ситуацій (робота в парах)

Ситуативні завдання

1) Ви повернулися пізно додому з прогулянки, не попередивши, що затримаєтеся, а вас зустрічає стривожена мама (бабуся).

2) Ви йдете парком і бачите, що маленький хлопчик ламає молоденьке деревце.

3) Ви на перерві поспішали до їдальні й випадково зіштовхнулися з учителем.

4) Ваші рідні прийшли втомлені з роботи, а у вас канікули і ви забули прибрати (або помити посуд чи виконати якесь доручення, наприклад купити хліба).

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Записати діалог на одну із запропонованих у попередньому завданні тем або за своїм вибором.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мішень»

Ø Назвіть ситуацію для складання діалогу, схожу на вашу.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити