Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 114. Контрольна робота з теми «Пряма мова. Діалог» (тестування)

Мета: навчальна — повторити й узагальнити знання учнів теми «Пряма мова. Діалог» з метою контролю та корекції; розвивальна — розвивати пам'ять, зв'язне мовлення, логічне та образне мислення, використовувати в мовленні різні види передачі чужого мовлення; виховна — сприяти формуванню шанобливого ставлення до мови, прагнення опанувати всі її багатства, наполегливості, уважності та старанності, відповідальності за результати своєї праці.

Обладнання: тестові завдання.

Тип уроку: урок контролю і корекції знань, умінь та навичок.

Очікувані результати: учні засвоїли тему; використовують пряму мову, діалог для передавання чужого мовлення; правильно вживають розділові знаки при прямій мові та діалозі; усвідомлюють значення мови в житті людини; володіють культурою мовлення.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Настав час продемонструвати свої знання та вміння з української мови, здобуті в 5-му та попередніх класах. Бажаю, щоб після виконаної роботи ви вийшли із класу з гордістю та з почуттям виконаного обов’язку, щоб пишалися собою!

II. КОНТРОЛЬ І КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Інструктаж до написання контрольної роботи

2. Написання тесту

Варіант І

Варіант ІІ

1. Чуже мовлення, передане дослівно,— це

1. Форма мовлення, що складається з обміну репліками,— це

А діалог

А цитата

Б пряма мова

Б пряма мова

В цитата

В діалог

Г непряма мова

Г непряма мова

2. Зазначте речення з прямою мовою (розділові знаки пропущено)

А Мати шепотіла синові що він її щастя.

А Він правді дивився у вічі.

Б Наталочка сказала що їй подобається розгадувати значення дорожних знаків.

В За словами давньогрецького філософа Платона думки керують світом.

Г Віддай мені корову назад каже багатий вбогому братові.

Б Наша дума, наша пісня не вмре, не загине.

В На сизих луках скошено траву.

Г Ти моє щастя шепотіла мати синові.

3. Зазначте речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки

А Запорожці говорили — «Наша хата небом крита, землею підбита, вітром загорожена».

Б «Ой, яка чудова українська мова!» — захоплено писав поет Олександр Підсуха.

В «Земля дає все і збирає все»,— говорили стародавні орачі.

Г «Канікули! Канікули!» — співає все навколо.

А «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину» — слушно зауважує Василь Симоненко.

Б У народі кажуть: «Хто в біді дав, той двічі дав».

В Письменниця Зірка Мезатюк створила дуже цікаві книжки про дітей, які разом із батьками цікавляться нашим героїчним минулим, дбають про збереження реліквій.

Г «Той лиш пошани гідний, хто мову шанує свою»,— наголошував Володимир Сосюра.

4. Зазначте речення, у якому правильно розставлено розділові знаки

А «Це я, ваш Пірат», гавкав він крізь сльози.

Б «Оксано, тікаймо» — рішуче прошепотіла до неї Олеся.

В «Воскресни, Україно! — пристрасно молив поет.

Г Катон сказав: «Пропав той день, що минув без користі».

А Галинка сказала: «Гляньте, як гарно на вулиці»!

Б На плакаті написано: «Бережіть природу!»

В «Чи можна мені піти погуляти?» спитав Сашко.

Г Недаремно говорять люди очі — дзеркало людини.

5. Зазначте речення, яке відповідає схемі «П»,— а. (розділові знаки пропущено)

5. Зазначте речення, яке відповідає схемі: А: «П?» (розділові знаки пропущено)

А На тебе чекають випробування і велика праця сказав дідусь онукові Б Тут поет запитав Хто там

В Лицар крикнув От спасибі

Г Недаремно каже прислів’я Вік живи — вік учись

А Не на тебе ждать я буду поет відповідає

Б Тут поет запитав Хто там

В Лицар крикнув От спасибі

Г Що уміти — за плечима не носити говорить народна мудрість

6. Зазначте схему, що відповідає реченню «Та не гавкай хоч ти мені жалівся дід»

6. Зазначте схему, що відповідає реченню «Котра година запитує Михайлик»

А «П»,— а.

Б А: «П».

В «П?» — а.

Г А: «П!»

А «П»,— а.

Б А: «П».

В «П?» — а.

Г А: «П!»

Ключ: 1 — Б, 2 — Г, 3 — А, 4 — Г, 5 — А, 6 — А.

Ключ: 1 — В, 2 — Г, 3 — А, 4 — Б, 5 — Б, 6 — В.

7. Виправте пунктуаційні помилки

«Владик, побачивши сміття на лісовій галявині, розмірковував уголос»,— чому люди не думають про інших.

Книжка дуже цікава, ми влаштовуємо її обговорення: «Сказала вчителька».

8. Поставте розділові знаки при діалозі

А чи не зробити нам підводного човна раптом каже Олег.

Зробимо. А з чого не задумуючись кажу я.

Із старої напівзатопленої верби пропонує мій друг.

Мамо а Зайчик-Побігайчик боїться Кози перебиває Павлик материну казку.

Боїться боїться моя дитино відповідає матуся.

Мамо нащо та погана Коза-Дереза знов питає Павлик.

Так Бог дав сину гомонить мати далі

9. Переробіть діалог на речення з прямою мовою

— Що за краса ці села! — захоплювалася мама.— Які садочки, які ставочки, а які назви, ах! Ставища, Мрія, Царівка...

Вони минали Калинівки й Любимівки, Іванівки й Василівки, Ганнівки й Варварівки, і мама щоразу казала: ах! Наталочка сиділа з премудрим виглядом, мов цар Соломон на престолі, і також розмірковувала:

— Виявлється, в машині можна не тільки їхати. У ній зручно плести віночки, їсти черешні і навіть сушити футболку...

(Зірка Мензатюк)

— І дорожні знаки теж хороші,— додала Наталочка по хвилі.— Особливо круглі.

— Цих знаків треба слухатися,— зауважив тато.— Адже вони що-небудь забороняють: повертати, або зу- пинитися, або швидко їхати.

— Он як? — здивувалася Наталочка.— Тоді, мабуть, кращі оті трикутники з червоними краями. Вони менш суворі?

— Саме так; вони попереджають про те, що чекає на трасі. У це було важко повірити. Бо про що, скажіть на милість, може попереджати пляшка без дна? Або косий хрест, наче в апостола Андрія Первозванного?

— То не пляшка, а звуження дороги. А хрест позначує перехрестя,— пояснював тато.— Придивляйся пильніше, тоді все збагнеш.

(За Зіркою Мензатюк)

10-12. Складіть і запишіть уявний діалог із другом, який не любить читати художньої літератури, а весь час проводить за іграми на комп’ютері

10-12. Складіть і запишіть уявний діалог із другом, який не любить учити мову та літературу, а визнає лише математику та інформатику, адже вони знадобляться в його майбутній професії

ІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити вивчені правила.

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

— У результаті виконаної роботи я зрозумів (-ла), що...






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.