Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 59. Чергування [г], [к], [х] - [ж], [ч], [ш] - [з'], [ц'], [с']

Мета: навчальна — ознайомити учнів із правилами чергування приголосних звуків у коренях спільнокореневих слів; виробляти вміння правильно вживати приголосні звуки при змінюванні слів; розвивальна — розвивати критичне й образне мислення, творчу уяву, навички колективної та самостійної роботи, мовленнєво-комунікативні навички; виховна — сприяти формуванню пізнавального інтересу, громадянської відповідальності.

Обладнання: карта України, ілюстрації до теми «Відкриваємо для себе Україну» — перлини української природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні розуміють мовне явище чергування приголосних; уміють застосовувати правила на практиці, бачити свої та чужі помилки; люблять природу, прагнуть до збереження її багатства й краси.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

Читання та обговорення написаних інформацій-заміток до стіннівки чи шкільного веб-сайту

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Часто дорослі, та й діти, висловлюють бажання побувати за кордоном, подивитися на заморські дива, не підозрюючи, що справжні перлини природи, визначні історичні пам’ятки знаходяться поряд — на нашій Батьківщині. І про це ми поміркуємо на уроці, опрацьовуючи мовні матеріали.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання таблиці чергувань приголосних за підручником

Чергування приголосних

[г] — [ж] — [з']

Крига — крижина — на кризі

[к] — [ч] — [ц']

Жінка — жіночий — жінці

[x] — [ш] — [с']

Горох — горошок — у горосі

[г] — [ж]

Могти — можу

[т] — [ч]

Котити — кочу

[с] — [ш]

Просити — прошу

Ø Запишіть групами спільнокореневі слова або їх форми, у яких чергуються [г] — [ж] — [з]; [к] — [ч] — [ц]; [х] — [ш] — [с].

Плуг, горох, крижина, в оці, книга, бідолашний, жінчин, око, бідолаха, у горосі, очний, плужок, книзі, рука, бідоласі, горошина, кризі, на плузі, жінка, книжечка, ручний, жінці, книга, руці.

2. Гра «Коректор»

Ø Знайдіть, у яких словах допущено помилки. Поясніть орфограми.

На берегі, у рукі, дочкі, на ногі, свекрухі, у вухі, мачухі, у кругі.

Фізкультхвилинка

Ø Прочитайте тексти, прокоментуйте їх, висловіть почуття, що вони викликали. Знайдіть слова, у яких можливе чергування приголосних.

ДОЛИНА НАРЦИСІВ

Найбільший у світі природний масив, де цвіте нарцис вузьколистий, знаходиться в Україні. Знаменита Долина нарцисів розкинулася в урочищі Кіреші неподалік закарпатського міста Хуст. Цей вид рослин занесений до Червоної книги України. Учені кажуть, росте він на українській землі вже близько десяти тисяч років (від льодовикового періоду).

Унікальне природне явище — цвітіння Долини нарцисів — можна спостерігати від середини до кінця травня. Зелене трав’яне море із хвиль білих зірок квітів, п’янить своїм ароматом. Майже дві сотні гектарів із десятками тисяч нарцисів справляють незабутнє враження. На жаль, щороку рослин у заповіднику стає дедалі менше. Тож поспішайте побачити цю красу, поки природа ще дарує її нам.

ЗАКАРПАТТЯ, ДЕ ЦВІТЕ САКУРА

Це трапляється в середині квітня. Міста південного Закарпаття, ніби за порухом чарівної палички, перетворюються у райські сади. Зацвітають декоративна японська вишня, магнолії, розпускаються квіти японської айви, флоридської, китайської яблуні. Лише уявіть це багатство кольорів, ароматів і весняної ніжності... Сакура, яка вже стала символом весняного Закарпаття, у японській культурі означає швидкоплинність юності та земного життя. Адже квіти на цьому дереві з’являються всього на кілька днів. З нагоди такого свята природи багато туристичних фірм організовують спеціальні поїздки у край цвітіння сакур. Тут можна і насолодитись красою квітів, і прогулятись вулицями мальовничих містечок, і відвідати найвизначніші замки Закарпаття.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір (переказ) про цікавий куточок української природи чи якесь природне диво, що є в Україні, знайшовши інформацію в енциклопедіях або в мережі Інтернет. В описі використати кілька слів, у яких можливе чергування приголосних.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мішень»

Ø На мішені позначте, наскільки вам цікавою була тема «Відкриваємо для себе Україну».

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Орфоепічна розминка

Асиметрíя, борóдавка, бюлетéнь, вимóга, вимóва, вúпадок, вітчúм, граблí, горошúна, грóшей, дíтьми, довíдник, дочкá (але дóнька), заіржáвіти, зубóжіти (зубóжілий, зубóжіння), діалóг, каталóг, квартáл, кропивá, кýрятина, мáркетинг, ненáвидіти (ненáвисть, ненáвисний), одноразóвий, óлень, отáман, перéпис, псевдонíм, рáзом, серéдина, симетрíя, спúна, фартух, фенóмен, цемéнт, цéнтнер, чорнóслив.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.