РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

І СЕМЕСТР

 

ВСТУП

 

Урок № 1

Тема: Краса і багатство української мови

 

Мета: поглибити знання про багатство та красу української мови, звернути увагу на багатство її лексичного складу та граматичну досконалість, її милозвучність та мелодійність; формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, пам’ять,  емоційну сферу, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу та любов до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Робота біля дошки. Записати речення. Пояснити написання виділених слів та вживання розділових знаків.

На вустах розцвітає слово любисткові і барвінково (П. Осадчук.) Навкіл чудовий солов’їний спів мені звучав, як українська мова (Яр Славутич.) Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п’янить (Олександр Олесь.) Ми лагідні, в нас доброта незмінна і мова невмируща і нетлінна (В. Чуйко.) Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата. (В. Гринько.)

 

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Виконання вправи 1. (Виразно прочитати текст. Дати відповіді на питання: у чому виявляється багатство української мови? Яким чином досягається милозвучність української мови?)

 

ІV. Виконання  вправ  на закріплення  вивченого.

Прочитати речення, заздалегідь записані на дошці (або спроектовані на мультимедійну дошку). Яке з них увиразнює багатство української мови? Яке підкреслює її милозвучність?

…Разки, вінки словосполучень, прислівїв, висловів і фраз – і знаєш їх, вживав не раз, але береш, як вічний учень… (Д. Білоус.) В мені звучиш ти, мово пісенна, лунаєш шумом рідного гаю! Здаєшся звуком сопілки в полі,  шептанням збіжжя на рідних нивах, шелестом верб, калини, тополі… (І. Кращук.)

Робота біля дошки.

Записати речення. Пояснити, у прямому чи в переносному значенні вжито виділені слова. Розкрити їхнє лексичне  значення. Відповісти на питання: яким чином досягається милозвучність української мови? У чому виявляється її багатство?

Мово славна й голосиста із глибокого джерела! (В. Юхимович.) …Мов течія швидкого чистоводу, народна мова сяє та бринить. (В. Бичко.) Нехай же слово, слово золоте печалиться, сміється  і цвіте! (Р. Лубківський.)

Робота з підручником. Виконання вправи 3 (завдання І, ІІ).

Попереджувальний диктант.

Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів… Такими епітетами супроводиться визнання української мови. (О. Гончар.) У мові – чари барвінкові, печаль і радість в ріднім слові. (Д. Білоус.)

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання. Вправи 2, 4 (усно).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити