РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

І СЕМЕСТР


ІМЕННИК


Урок № 21

Тема: Незмінювані іменники. Іменник як частина мови. Тематичне тестування


Мета: дати учням поняття про незмінювані іменники, формувати вміння  вирізняти їх у реченнях та правильно вживати в мовленні, удосконалювати навички користування словником; сприяти збагаченню та уточненню словникового запасу школярів.

Тип уроку: комбінований урок (вивчення нового матеріалу; перевірка й облік  знань і вмінь).

Обладнання: підручник, тестові завдання.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.


ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 19, с. 91)

Робота біля дошки. Провідміняти: Ольга Коваленко, Олег Коваленко; Валентина Коваль, Валентин Коваль.

Робота з підручником. Колективне виконання вправи 178.


ІІІ. Виконання  вправ  на закріплення.

Пояснювальний диктант. Незмінювані іменники підкреслити.

А десь на Гаїті кокосові пальми знесло, як пір’їни… Вирує цунамі, і очі смутніють у нашої мами. (А.Камінчук.) Біжать тополі легко, як пір’їнки. …Йду вулицею Лесі Українки в далекому і ріднім Кутаїсі. (В.Вихрущ.) Ми Києву передали привіт від сонячного нашого Тбілісі… (Г.Леонідзе.) Ми відпливаєм від Баку, лишаєм пристань гомінку. (В.Мордань.) В кафе зустрів я ненароком оцього, бачте, в галіфе… (М. Шостак.) Поставили АЕС в верхівї трьох річок. Ударив чорний дзвін. І досить балачок. Як тій дитині зватися Богданком, коли епоха зветься НТР? (Л.Костенко.)


Вибірковий диктант. Виписати незмінні іменники. Пояснити значення кожного, у разі потреби  звернувшись до словника.

1. Там соловей виводить скерцо у надвечірній тишині… (Д. Фальківський.) Колібрі – єдиний птах, який може нерухомо висіти в повітрі і навіть літати в зворотному напрямку. (З підручн.)  Фламінго – мов марево ніжне. (Є. Гуцало.) Загостила зеленавість у моє вікно. Врешті, маю у кімнаті весняне пано. (О. Лупій.) Ця дивна музика сходів… Ця тиша барви індіго… (Л. Костенко.)

2. Сіє небо дощами, як мливом, в гаражах сплять авто, як кроти. (Д. Іванов.) Надій стискалось портмоне, а ви не кликали мене. (С. Кочерга.) Ми не знаходим порятунку в слові, пізнавши есперанто нелюбові. (О. Кіс.) Він буде бить мене, як схоче: і знизу, й справа, і згори, і нижче пояса. І очі хова продажний рефері. (Б. Олійник.) Тут буває туман, сльота і негода, і жінки  куце  міні ховають в плащі. (С. Голованівський.)

Записати слова, які відповідають поданим лексичним значенням. Два-три слова увести до самостійно складених речень так, щоб вони відповідали на питання  непрямих відмінків.  Чи будуть змінюватися такі слова?

1. Почесна назва видатних діячів у різних галузях мистецтва. 2. Лялька, що надівається на руку. 3. Широке жіноче пальто, здебільшого хутряне. 4. Старовинний іспанський народний танець. 5. Стиль виконання, що є основою італійської вокальної школи. 6. Оздоба з мережива або з тонкої тканини на сорочці, блузі, сукні 7.Невеликий спортивний човен.

Для довідок. 1. Маестро. 2. Бібабо. 3.Манто. 4.Болеро. 5. Бельканто. 6. Жабо. 7. Каное.


ІV. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (рід незмінюваних іменників, с. 92).


V. Виконання вправ на закріплення.

Переписати речення, подані в дужках прикметники поставивши в потрібній формі.

Дивлюся вниз – лежить Баку широкозор(-ий,-а,-е). (М. Рильський.) Так прийшов на щаслив(-ий,-у,-е) Таїті нещасливий художник Гоген. (Є. Плужник.)  Я йду, і одуд стежкою іде, моїх полів маленьк(-ий,-а,-е) чичероне. (Л. Костенко.) 

Утворити словосполучення, дібравши до поданих іменників прикметники (подаємо їх у дужках). Значення іншомовних слів зясувати за допомогою словника. З двома-трьома скласти речення так, щоб ці іменники відповідали на питання непрямих відмінків.

(Швидке) болеро; (молодий) кюре; (популярне) ватерполо;  (свіжа) Боржомі; (австралійський) ему; (піщана) Гобі; (сонячний) Капрі; (гостинне) Палермо; (зелене) Сухумі; (матові або матове) жалюзі;  (елегантна) мадам; (шановний) мосьє;  (удосконалене) морзе; (гарячий) сироко; (барвисте) конфеті; (смачна) івасі; (затишне) кабаре; (безкрилий) ківі.


VІ. Перевірка рівня засвоєння знань і вмінь.

Пояснення способів перевірки знань та вмінь (інструктаж до проведення тестування)

Проведення тестування.

1. Іменник означає:

   А дію предмета;

   Б ознаку предмета;

ü В предмет.

Навести приклад іменника (записати).

2. З великої літери пишуться:

   А іменники – загальні назви;

ü Б іменники – власні назви;

   В іменники – назви істот.

Навести приклад іменника, що пишуться з великої літери та в лапках (напр.: вірш «Заповіт», пароплав «Україна», журнал «Київ», цукерка «Червоний мак»).

3. Іменники спільного роду називають:

   А малят безвідносно до їхньої статі (немовля, білченя);

ü Б осіб як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса);

   В іменники чоловічого роду, якщо в реченні вони позначають осіб жіночої статі (професор, педагог).

Скласти (пригадати) та записати речення з іменником спільного роду (напр.: Холодно над морем, хмари небо вкрили, бідоласі горе, бо стомились крила (Б. Дегтярьов.); Дуже важко в сірій масі не згубиться сіромасі (М.Лукаш.); Не стримати язик базік (Індійська приказка).

4. Іменники, що вживаються тільки у формі множини, це -

   А кияни, школярі, друзі, земляки;

ü Б Карпати, ворота, ножиці, окуляри;

   В солі, води, сталі.

Навести приклад іменника, що вживається тільки у фломі однини (напр.:  боротьба, любов, молоко, золото, Львів).

5. У формі кличного відмінка іменник ужито в реченні:

ü А Зоре моя вечірняя, зійди над горою!.. (Т. Шевченко.);

   Б На траві, зоря, хустину не забудь! (В. Сосюра.);

   В Нічка розсипала зорі злотистії (С. Черкасенко.).

Скласти (пригадати) й записати речення зі звертанням, вираженим іменником у формі кличного відмінка (напр.: Все приймаю, земле, щиро дякую за степи, за ранки голубі.  (М. Самійленко); Ти, моя країно, рідна Україно, я – твоя дитина, крапелька твоя! (Р. Гнатюк.); Панно мріє! Трохи посуньтесь! (М. Доленго.)

6. Незмінними є такі іменники:

   А Київ, Харків, Одеса, Рівне;

   Б листоноша, суддя, стаття;

ü В метро, кашне, таксі.

Скласти (пригадати) й записати речення, у якому незмінний іменник  уживався б у непрямому відмінку (напр.: Умом всього не осягнути. Ти йди! І плюй на всі табу! (М. Самійленко.); В кафе зустрів я ненароком оцього, бачте, в галіфе. (М. Шостак.); Спинити хочу я маестро і скрипку на свій лад навести. (В. Герман).

Відповіді вчителя на запитання учнів (після того, як етстові завдання виконано).


VІІ. Підбиття підсумків уроку.


VІІІ. Домашнє завдання.

П. 19, вправа 180 (5 - 6 речень)



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити