РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

І СЕМЕСТР


ІМЕННИК


Урок № 24

Тема: Відмінювання іменників першої відміни


Мета: пояснити особливості відмінювання іменників першої відміни, формувати вміння самостійно відмінювати такі іменники, визначати орфограми у відмінкових закінченнях іменників першої відміни та пояснювати їх за допомогою відповідних орфографічних правил; формувати навички колективної та самостійної роботи з підручником та з таблицею; розвивати логічне мислення; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Вибірковий диктант. Виписати іменники першої відміни. Пояснити, на якій підставі  іменники поділено на відміни.

Гай, осика, узгір’я, море, вітер, паляниця, глибінь, глибина, тиша, Дніпро, Славута, гуркіт, дитинча, життя, площа, відповідальність, ім’я, честь, воля, стаття, завдання, жито, пшениця, колосся, обличчя, надія, блакить, хмара, рукавиця, пагорб, підземелля, гривня, сім’я, мати, теля, буря, товариш, селище, школяр.


ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку. Мотивація навчання.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Колективне виконання вправи 126 (І - ІІІ). Визначити, до якої групи належить кожен із провідмінюваних іменників.

Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 14, робота з таблицею на с. 66).

Робота біля дошки. Провідміняти іменники  калина, доля, душа, звіряючи закінчення з поданою на с.66  підручника таблицею.

Робота з підручником. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу, поданого на  с. 67 (орудний відмінок однини).

Робота біля дошки. Подані іменники поставити у формі орудного відмінка однини. Закінчення іменників звіряти з таблицею на с. 66 підручника.

Ліщина, земля, лінія, межа, полонина, шабля, хвиля, пісня, країна, пуща, круча, пороша, Лука, суддя, таблиця,  Мар’яна, Марія, Софія, гуща, сажа.


ІV. Виконання  вправ  на закріплення.

Переписати, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Закінчення виділити.

Світанки пливуть над (земля). (А. Малишко.) Байрак під (круча) шумить. (М. Чернявський.) Усе небо було вкрите густими хмарами, неначе чорною (рілля). (І. Нечуй-Левицький.) Жито з (пшениця) родить нам поле не для одних нас, на всякого долю! (А. Метлинський.) Як мак, (душа) рожевійте, серця піснями вщерть налийте! (П. Тичина.) (Тигриця), яку печуть тавром, ревла земля під кінським копитом. (Ю. Клен.) Ніч нерухомо (тиша) блищить. (Є. Маланюк.) Під (груша) у дикій моркві до ранку ходять їжаки. (Л. Костенко.)

Записати прислівя, вставляючи пропущене слово. Якою частиною мови є це слово? Визначити його відмінок, пояснити написання відмінкового закінчення.

Ми з тобою – як риба з … . Сказав “дякую” по спині … . Куди кінь з копитом, туди жаба з … , а рак з … . Хата красна  своєю … .

Народна творчість.

Для довідок. (З) водою. Ломакою. Лапою, (з) клешнею. Господинею.


V. Вивчення нового матеріалу.

Робота з  підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 68).


VІ. Виконання  вправ  на закріплення.

Робота біля дошки. Поставити іменники у формі кличного відмінка. Два-три іменники в кличному відмінку ввести до самостійно складених речень (усно).

Галина, Галя, Галюня, Марина, Маня, Микола, Микольця, Колюня, Ілля, Сава, Лука, Ярема, Дарина, Софія, Меланія, бабуся Гафія, бабуня Ольга, тітонька Ганнуся, сестриця Маруся, добродійка Ганна Семенівна, сусідонька Харитя, пані Орися, панна  Зося.

Робота біля дошки.  Поставити іменники у формі  давального відмінка однини. Вказати приголосні, що чергуються.

Ольга, Ївга, ріка, лисичка, Марічка, дочка, свекруха, муха, Мартоха.

Робота з підручником. Виконання вправи 129 (усне).


VІІ. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу (родовий відмінок множини, с. 69).


VІІІ.  Виконання  вправ  на закріплення.

Робота з підручником. Виконання вправи 130.

Диктант із коментуванням. Підкреслити іменники першої відміни, визначити відмінок кожного, виділити закінчення.

Праведная душе! Прийми мою мову… Слава тобі, Гамаліє, на ввесь світ великий, на всю Україну, що не дав ти товариству згинуть на чужині! (Т. Шевченко.) До рідного слова торкаюсь душею (В. Геращенко.) Розкажи мені, розкажи, бо легенда не має межі. (М. Сингаївський.)  Ведмедем розкинувся бір і лежить під горою… (Є. Гуцало.) Виглядаю тебе за горами, хоч заглянеш на вогник з кашею… (А. Малишко.) Пропрощалось ясне сонце з чорною землею, виступає круглий місяць з сестрою зорею… (Т. Шевченко.)


ІХ. Підбиття підсумків уроку.


Х. Домашнє завдання.

П. 14, вправа 133.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити