РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

І СЕМЕСТР

 

ІМЕННИК

 

<р align="center">Урок № 27 <р align="center">Тема: Звязне мовлення. Твір-опис приміщення за власним спостереженням

 

Мета: формувати в учнів текстотворчі вміння: вміння осмислювати тему, визначати межі теми та головну думку майбутнього тексту, добирати й систематизовувати матеріал для твору (виділяючи головне і менш важливе), складати план майбутнього висловлювання, заздалегідь вибирати найбільш доречний для розкриття теми основний тип мовлення та стиль висловлювання, реалізовувати задум на чернетці, добираючи адекватні змісту виражальні засоби мови; удосконалювати чорновий варіант твору; розвивати культуру писемного мовлення школярів, розвивати спостережливість, увагу до влучного і точного слова; сприяти збагаченню словника учнів та удосконаленню граматичного ладу їхнього мовлення.

Хід уроку

І. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІ. Підготовка до твору.

Прочитати (прослухати) уривки. Дати відповіді на запитання:

·       Як автор (або персонаж твору) ставиться до описаного приміщення?

·       З чого  зрозуміле його ставлення? 

·       Назвати використані в уривку оцінні слова та художні засоби (порівняння, епітети, уособлення). Що зумовило їх добір?

Яка ж простота на перший погляд!  Кімната невелика, з двома вікнами.  Великий деревяний стіл, а побіч нього деревяне крісло, оббите чорним сапяном. Під стіною просте ліжко, вузьке, вкрите ведмежою шкурою. На стіні – одна ікона, а під нею – княжа шабля. В куті – боката присадкувата кахлева піч з комином, у якому горів безустанку вогонь, бо в мурах було холодно й сиро. Крім княжого крісла, не було нічого іншого, бо тим гостям, яких князь тут приймав, не вільно було в присутності князя сідати.

З тієї княжої кімнати, яка була заразом його спальнею, вели  двері до дальших кімнат, краще прибраних.

За А. Чайковським.

Вони увійшли в хату.  Покої були дуже старі: в них тхнуло трухлятиною. Син побачив, що в покоях нічого не змінилось од часу його дитячих літ. Світлиця з обдертими сволоками, з потьмянілими образами була така сама, як і кілька десятків років тому. В кімнаті стояла та сама зелена велика скриня, скляна шафа. Була та сама довга груба лежанка, те саме старезне ліжко. Оглядівши хату й сіни, син швидше вийшов у садок.

За І. Нечуєм-Левицьким.

Попід стінами й по кутках кабінету Василя Андрійовича Жуковського стояли античні статуї. На стінах висіли  чудові картини італійських майстрів. На столі височіли бюсти царя та його дружини. Впадали в око шафи з книжками, а ще – велетенське бюро горіхового дерева, турецький диван та мякі затишні крісла.

Сам господар був теж м’який, кругловидий. Враження м’якості й домашності підкреслював кабінет. Усе тут нагадувало, що гості – люди свої, тут кожному дозволено матися вільно, поводитися відповідно до своєї вдачі та нахилів.

За Ю. Мушкетиком.

Сплять у кімнаті речі. Що сниться дубовій плечистій шафі? Можливо, те, як була вона колись деревом, і в її тілі й досі звучить шерех тугого листя, живе пам’ять про одуда, що дудів у її гіллі, живе пам’ять про старий ліс, де тхне мурашниками й опалим хмизом… На етажерці стримлять стосики книг – як почуваються капітан Немо і Дерсу Узала, чи вгамувались хоч на хвилю компрачикоси, алхіміки, Пісаро, мушкетери?.. Сплетений із лози стілець ледь-ледь жовтіє, ніби місячний промінь присів на ньому спочити.

За Є. Гуцалом.

Колективне складання плану твору-опису приміщення.

Орієнтовний план твору

1. Призначення приміщення.

2. Його розмір, форма, освітлення.

3. У яких кольорах оздоблено інтер’єр.

4. Наявні в приміщенні меблі та речі. (Де їх розташовано і  які вони).

5. Моє враження від приміщення.

Колективний добір матеріалу до твору: назв предметів, які є у вибраному для опису приміщенні (їдальні, читальному залі бібліотеки, вестибюлі, шкільній майстерні тощо), та означень, які характеризують ці предмети за розміром, формою, матеріалом, кольором тощо (записи робляться у чернетках).

 

ІІІ. Складання усного твору-опису котрогось із шкільних приміщень (за  планом, з використанням дібраного матеріалу).

 

ІV. Самостійна письмова  робота учнів на  чернетках.

 

V.  Домашнє завдання.

Закінчивши та  відредагувавши чорновий варіант твору-опису приміщення, переписати твір до зошита.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити