РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

І СЕМЕСТР


ІМЕННИК


Урок № 30

Тема: Звязне мовлення. Усний докладний переказ тексту наукового стилю


Мета: на основі сформованих текстологічних знань  формувати текстотворчі вміння; зокрема переказувати текст, зберігаючи його стильові особливості, а також вирізняти в тексті  наукового стилю терміни та свідомо вживати їх у переказі.

Обладання: текст для переказу.

Хід уроку

І. Підготовка до роботи над переказом.

·          Читання тексту вчителем.

·          Зясування лексичного значення вжитих у тексті  переказу слів, які є в пасивному словнику учнів.

·          Визначення учнями  теми та головної думки  тексту.

·          Визначення учнями  стилю тексту.Обгрутнування своєї думки.

·          Зясування покладеного в основу тексту  типу мовлення та допоміжних типів мовлення.

·          Колективне складання плану тексту.

·          Повторне читання вчителем тексту.


ІІ. Усне переказування учнями тексту за планом.


ІІІ. Підбиття підсумків уроку.


ІV. Домашнє завдання.

Повторити П. 4.

Текст для переказу

Запамятовування

Учені встановили, що в гусенят та качат  здатність рухатися за матірю  виявляється майже одразу. Якщо гусеня якийсь час ходило за гускою, воно більше не піде ні за ким іншим. Якщо йому не показувати матір, забрати  його від неї відразу після виходу з яйця,  воно піде за будь-яким рухомим об»єктом.  Буде це людина, собака, кішка чи м»яч на мотузку – однаково,  аби тільки предмет його уваги рухався.

Учені відзначають, що гусенята завжди йдуть за своїм обранцем на певній відстані. Виявляється, тут істотне значення має кут, під яким вони бачать рухомий предмет.

Цю важливу реакцію фахівці з поведінки тварин називають запам’ятовуванням  У каченят образ матері  запам’ятовується протягом  перших 48 годин  їхнього життя. Згодом таке явище вже не відбувається. Проте реакція на запамятовані предмети дуже міцна. Вона зберігається упродовж усього життя тварини.

У малят деяких ссавців також є реакція запамятовування. Діти деяких  копитних тварин звикають іти за матерями, це сприяє кращому їх  вигодовуванню та вихованню.

Як бачимо, запамятовування є корисним і потрібним процесом. Цю важливу реакцію людинв може  й повинна використовувати в своїй роботі з дикими та свійськими тваринами (За І. Заянчковським; 180 сл.)

Завдання

·       Пояснити лексичне значення слів об’єкт  (явище зовнішнього світу), реакція (дія, стан, що виникають  за певних умов як відповідь на певні враження, подразнення), процес (послідовна зміна явищ, що відбувається закономірним порядком), ссавці (високоорганізовані тварини, самиці яких вигодовують малят молоком).

·       Дібрати синоніми до слів істотний, фахівець, сприяти.

·       Скласти план тексту (орієнтовний: 1. Здатність гусенят та каченят  рухатися за матірю. 2. Пташеня йде за будь-яким рухомим обєктом. 3. Істотне значення кута, під яким пташеня бачить предмет. 4. Реакція зветься запамятовування. 5. Чим корисна така реакція. 6. Запамятовування слід використовувати.

На дошці записати: рухомий об’єкт; важлива реакція; образ матері запам’ятовується протягом перших 48 годин життя;  дитинчата деяких ссавців;  копитні тварини; сприяє вигодовуванню та вихованню.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити