РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
І СЕМЕСТР
ІМЕННИК
<р align="center">Урок № 31р>
Тема: Відмінювання іменників, що вживаються тільки у множині
Мета: пояснити особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки у формі множини, формувати вміння визначати відмінки використаних у реченнях і текстах іменників, що вживаються тільки в множині, відмінювати такі іменники; правильно вживати такі іменники у формах непрямих відмінків у власному мовленні; удосконалювати культуру усного та писемного мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця.
Хід уроку
І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Вибірковий диктант. Виписати іменники, що вживаються тільки у формі множини (у початковій формі). Пояснити, чому відмінювання таких іменників розглядається окремо.
А по майданах воля в кайданах зично гукає: «Борись!» (Панас Мирний.) А більше, Боже, нічого мені не треба, лиш зміряй людям більше на точних терезах неба. (О. Галета.) Шукає Муза чарівного зела хіба ж не в хащах душ, не в надрах серць? (М. Доленго.) А де ті жорна, де ті, мамо, жорна? З-під них колись мука стікала біло… (Р. Юзва.) Замети скляться, готові сани, дорога прагне подорожан. (М. Рильський.) Тримається, як пісок на вилах. (Нар. творч.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з таблицею.
Відмінювання іменників, що вживаються тільки у формі множини |
|||
Н. Р. Д. З. О. М. |
люди людей людям людей людьми (на) людях |
ворота воріт воротам, воротям ворота воротами, ворітьми (на)воротах, воротях |
гроші грошей грошам гроші грішми, грошима (у) грошах |
Переписати речення, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначити відмінки цих іменників, закінчення виділити.
1. Аби ми були, а (гроші) будуть. Від (гроші) усе лихе на світі. Не знає (гроші) ціни. (Гроші) май, а про чорний день дбай. Закону (гроші) не зламаєш. Розкидаєшся (гроші), наче їх з води брав, забув, що з людського поту. Щастя не в (гроші), а в їх кількості.
Народна творчість.
2. На склі стареньких (окуляри) застигла радісна сльоза. (М.Руденко.) Мене з моїми (окуляри) не пустять в космос лікарі! (Г.Плоткін.) Базіка радий (теревені), шкідливим у житті буденнім. (С.Брант.) Горіхового листя запах ворушиться на вогких лапах, випростується з-під (граблі) і тихо лащиться без слів. (І.Драч.) На словах, як на (цимбали), а на ділі, як на балалайці. Тесля завжди без (ворота), а швець без чобіт. Поганий танцюрист і в (штани) запутається. Міняйло без (штани) ходить. Куди коваль з (кліщі), туди й рак з клешнею. У нього щелепи міцніші від (обценьки). Не хочеш робити з (люди), то робитимеш (груди). Година горя довша, як рік (радощі).
Народна творчість.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 90)
Робота біля дошки. Провідміняти іменники двері, дріжджі, кросівки, штани.
ІV. Виконання вправ на закріплення.
Самостійна робота. Подані іменники поставити у формі родового відмінка. З двома-трьома утвореними формами скласти речення (усно).
Діти, кури, ночви, дрова, ясла, вінця, коноплі, хитрощі, гордощі.
Подані іменники поставити у формі орудного відмінка (вказавши можливі паралельні форми).
Сани, кури, гуси, гуслі, терези, хащі, джунглі, Суми, Афіни, Фермопіли.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
П. 18., вправа 176, ІІ.