РІДНА МОВА 6 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

І СЕМЕСТР


ІМЕННИК


<р align="center">Урок № 33

Тема: Основні способи творення іменників


Мета: дати відомості про основні способи творення іменників, суфікси, які надають значення зменшеності, пестливості або збільшеності, згрубілості; формувати вміння визначати способи творення іменників та  утворювати іменники різними способами; розвивати культуру усного та писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів словами, утвореними за допомогою антонімічних суфіксів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Прочитати. Якими суфіксами відрізняються виділені іменники? Яких значень надали словам ці суфікси? Від підкресленого слова утворити суфіксальним способом якнайбільше іменників.

Після роботи дітлахам окрайчик приносив батько. Може, й справді так, передавав отой гостинець зайчик, пропахлий диво-казкою на смак… (Б. Степанюк.) Окраєць від зайчиська… Що за смак!  Дитинство перекреслене громами. Війни черствий сухар із остюками… (Т. Коломієць.)


ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя.

Іменники творяться за допомогою:

·       суфіксального способу (синок, матінка, дружина, навчання),

·       префіксального (забудова, приказка, відмова),

·       суфіксально-префіксального (нашийник, подорожник, приморозок), безсуфіксним (синь, молодь, насип),

·       складання основ (хлібороб, землетрус, хмарочос), 

·       скорочених основ (продмаг), початкових букв (СБУ).

Найпродуктивнішим є суфіксальний спосіб.


ІV. Виконання  вправ  на закріплення.

Прочитати (прослухати). Вказати іменники з суфіксами, що надають слову значення зменшеності й пестливості. Виділити в цих іменниках твірні основи та утворити нові іменники за допомогою антонімічних суфіксів із значенням збільшеності та згрубілості.

…Що за могутній народ, котрий в пісні скажених своїх ворогів “воріженьками” називає?  …Що за безсмертний народ, котрий чорну царівну могил – кляту смерть – в пісні “смертонькою” називає? …Добрі суфікси, вами народ передав мудрий глум свій над вічно мізерним. (В. Корж.)

Вибірковий диктант. Виписати іменники з суфіксами зі значенням збільшеності або згрубілості. Виділивши у цих іменниках твірні основи, утворити від них іменники за допомогою суфіксів  зменшеності або пестливості.

Еней заснув і бачить снище: пред ним стоїть старий дідище. (І. Котляревський.) Хрещатиком іде киянка ясноока, дівчисько молоде. (О. Левада.) Хлопчисько Онисько – чималий хлопчище – сховався, бо вітер лютує і свище. (Л. Первомайський.) Вже старого дуба підрубала згуба. Та не всохло корневище – пароститься, пнеться вище… (В. Крищенко.)

Попереджувальний диктант. Визначити іменники, утворені суфіксальним способом.

1. Із-за гори буйний вітер віє, козаченько пшениченьку сіє. Їхав попович на коничку, дівчата гуляють в таночку. Усім дівчатонькам шапочку зняв, молоду Галочку за рученьку взяв. Як поїхав короленко та на гуляннячко, покидає дружиноньку на горюваннячко.

Народна творчість.

2. Завтра іменини в тітки капустини. Прийде дід-дідище, старий капустище. Прийде з ним бабуся, стара капустуся. Прийдуть два синочки, малі капусточки. “Прийде вся родина”, - каже капустина.

А. Камінчук.

Вільний диктант. Переказати тричі прослуханий текст, використовуючи іменники з суфіксами (усно). Якою рисою української вдачі пояснити велику кількість вживаних у мовленні іменників із суфіксами зменшеності та пестливості?

Материнська колисанка, ніжне мамине слово - це та основа, на якій  віками ткалося міцне й надійне полотно української ввічливості. Дитинча називали сонечком, зірочкою, квіточкою, пташечкою, любчиком, пестунчиком, стрибунчиком, золотком, кицюнею… Доброта й ніжність поверталися своєрідним відлунням. Матір називали матусею, мамочкою, мамонькою, мамуленькою, мамулечкою.

Залюбленість у  слова з пестливим значенням є давньою рисою української мови.

За С. Богдан.

Робота біля дошки. У поданих словах визначити словотворчі префікси.

Порада,  перевага, прадід, присмак, премудрість, безлад, непокора, супісок, узвіз.

Диктант із коментуванням. Визначити спосіб творення виділених іменників, виділити в них словотворчі суфікси та префікси.

І зберіг я тільки, ненечко, скарб один, що ти дала. Золоте, як зірка, сердечко… (Олександр Олесь.) Доброго вечора, мамо! Доброго вечора, тату!  Ой і вечора ж мало, щоб на розмову стати. (Д. Чередниченко.)

Робота з підручником. Усне виконання вправи 188.


V. Підбиття підсумків уроку.


VІ. Домашнє завдання: п. 20, вправа 185.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити