Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Лексикологія фразеологія уроки

УРОК № 16. АКТИВНА І ПАСИВНА ЛЕКСИКА УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ: ЗАСТАРІЛІ СЛОВА (АРХАЇЗМИ Й ІСТОРИЗМИ), НЕОЛОГІЗМИ

Мета:

  • навчальна: дати поняття про активну й пасивну лексику української мови;
  • розвивальна: розширювати лінгвістичний кругозір шестикласників;
  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до слова.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, історія.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  3. Перевірка домашнього завдання
  4. Спостереження над мовою твору

► Виразно прочитайте вірш. Яка його основна думка? Чи всі слова вірша для вас є звичними?

СЛОВО

Зустрілося слово, спинилося слово:

полюби мене кленово.

Даленіло в степу, мерехтіло, як мрево:

полюби мене тополево.

Блукало в гаю і гукало невпинно:

полюби мене черемшинно.

Зникало назавжди й приходило знову:

полюби мене калиново.

Наді мною тепер, наді мною, як небо:

полюби мене вишнево!

І. Сокульський

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

  1. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Мовознавчий аналіз

► Запишіть речення. Поясніть значення виділених слів. Чи є вони активно вживаними?

  1. Багато спудеїв духовних семінарів піїтами були, народ оспівували по-своєму. 2. Верига, в святковому жупані червоного сукна, біля каганця читав святе письмо, переписане од руки (П. Панч).
  2. Робота з текстом

► Прочитайте речення. Які нові слова (неологізми) в них стали загальновживаними, а які є авторськими? Одне-два речення запишіть у зошити.

  1. Любим сидів за портативним електролічильним апаратом, який до винаходу лічильних машин з електронного пам’яттю здавався чудом техніки (М. Руденко).
  2. Весна, весна! Яка блакить,

який кругом прозор!

Садками ходить брунькоцвіт,

а в небі — злотозор.

П. Тичина

  1. І стежив я, і я веснів:

Акордились планети.

П. Тичина

  1. Мріяла ген над нами

Зоревійна путь

П. Усенко

  1. Переказ

Послухайте текст. Перекажіть його. Запишіть під диктовку, що таке архаїзми, історизми і неологізми в українській мові.

Лексична система української мови весь час розвивається. Однак її основне ядро характеризується стійкістю. До нього належать назви родинних стосунків, частин організму людини і тварини, назви птахів, рослин, предметів, почуттів, дій, ознак, числові поняття тощо. Це слова загальновживані. Вони складають активну лексику мови.

Крім цього, є слова, користування якими обмежене або територією, або часом, або професією. Такі слова здебільшого належать до неактивного (пасивного) словника. До них відносяться, наприклад, застарілі слова (архаїзми, історизми) і неологізми.

Архаїзми (грецьк. стародавній) — старі назви, які в сучасній мові замінені іншими: боян — співець, уста — губи, ректи — говорити, вельми — дуже.

Історизми — назви предметів, які зникли із життя суспільства: кольчуга, князь, поміщик, соха, ступа.

До пасивного словника, як правило, належать і неологізми (гр. новий) — нові слова, на позначення нових реалій, що виникли в процесі розвитку суспільного життя. Згодом більшість із них стають загальновживаними: космодром, радіотелемеханіка, відеомагнітофон, інтернет.

Багато неологізмів створюються в художніх текстах. Це авторські неологізми. Вони не набувають загальновживаного характеру, але у своїх текстах забезпечують їх образність (лірити, трояндо-шовково (П. Тичина), дипломатити, залізно (М. Рильський), ясінь, гречінь (А. Малишко), піднебесність, заокеанець, всніжити, зашовковитися (М. Стельмах) й ін.).

Архаїзми, історизми і неологізми виконують стилістичну роль.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Запис і лексичний аналіз речень на дошці і в зошитах

► Назвіть слова активної і пасивної лексики.

  1. Йшли списники, мечники, лучники, сховавши в колчани рій бистрих стріл — разючий дощ війни (М. Бажан). 2. ...Як бувало во дні они, возвисили свій Божий глас; Німим отверзуться уста ... (Т. Шевченко) 3. І так щодня, щовечора, щоранку. Так щодуші! — мигтять у всі кінці (Л. Костенко).
  2. Робота за підручником

► Прочитайте теоретичний матеріал з теми уроку. Виконайте практичні вправи.

  1. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Обмін інформацією
  • Яка лексика української мови називається активною?
  • Назвіть групи пасивної лексики.
  • У яких стилях мовлення частіше зустрічається пасивна лексика?
  1. Групування

► Випишіть в одну колонку архаїзми, в другу — історизми, в третю — неологізми.

Шаровари, аероплан, очіпок, гетьман; розкрилено, сонцебризний, акордитись; град, страж, вої (воїн), ланіти (щоки).

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Коментування й оцінювання роботи учнів на уроці вчителем
  2. Рефлексія

Що сподобалось на уроці? Як плануєте працювати над словом у подальшому навчанні та упродовж життя?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Теоретичний матеріал і практичні завдання за підручником.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.