УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Лексикологія фразеологія уроки

УРОК № 18. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 5. ТИПИ МОВЛЕННЯ (ПОВТОРЕННЯ). ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ОПИСУ ПРИМІЩЕННЯ Й ПРИРОДИ. ПОЄДНАННЯ В ОДНОМУ ТЕКСТІ РІЗНИХ ТИПІВ МОВЛЕННЯ

Мета:

  • навчальна: закріпити знання, уміння і навички аналізу та створення різних типів мовлення — розповіді, опису та роздуму;
  • розвивальна: розвивати творчі здібності учнів;
  • виховна: виховувати ціннісне ставлення до текстів різних типів і стилів.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, орфографія.

Міжпредметні зв'язки: мовлення і мова.

Тип уроку: формування умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Словесний малюнок

► Послухайте уривок вірша «Листопад» Я. Щоголева. Яку картину ви уявили? Завдяки чому? Який це тип мовлення? Які типи мовлення ви ще знаєте?

І висне небо в ті часи,

немов циновий дах,

і стигнуть краплі від роси,

як сльози, на гіллях.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Коротка бесіда

  • Про що б ви хотіли розповісти учневі молодших класів? Який тип мовлення вам у цьому допоможе?
  • Що ви описували на уроках української мови в попередніх класах?
  • Що характерне для творів-роздумів?
  1. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
  2. Самостійна робота

► Перепишіть текст, завершуючи окремі речення. Який тип тексту ви записали?

Життя створює безліч різноманітних і навіть неймовірних ситуацій. Питання про те, як вчинити, як поводитися і як ставитися до поводження інших у тій чи іншій ситуації, набуває особливої гостроти через .... Щоб знайти правильне рішення, що дозволяє зберегти свою гідність, свої переконання і не образити іншої людини, потрібно ....

  1. Стислий переказ

► Прочитайте (послухайте) текст. До якого типу він належить? Напишіть стислий переказ.

УМІННЯ ГОВОРИТИ ТА СЛУХАТИ

Відомий французький письменник і льотчик, інтелігентний Антуан де Сент-Екзюпері якось помітив, що найбільша розкіш — це розкіш людського спілкування. Спілкування...

Здавалося б, що тут мудрованого? Захотів поговорити зі знайомим, зустрілися — і говори скільки душі завгодно. Але насправді все це не так просто.

І щоб відчути справжнє задоволення від спілкування, треба дотримуватися деяких правил.

Нам потрібно вміти вислухати іншу людину, не відмахнутися від її турбот. І це велике мистецтво.

Мистецтво спілкування полягає в правильному виборі теми й тону бесіди. І цього теж треба навчитись.

Відомий французький письменник-мораліст Франсуа де Ларошфуко тонко відмітив: «...Якщо сказати слово до речі — велике мистецтво, то до речі промовчати — мистецтво ще більше» (3 посібника).

  1. Творча лабораторія

► Прочитайте текст. Опис чого в ньому представлено?

ДІТИ НА ЛЕВАДІ

Картина народної художниці О. Л. Кульчицької «Діти на леваді» показує дівчаток-підлітків. Свіжі, загорілі і обвітрені обличчя милують наш зір своєю природною красою.

Дівчатка сидять невимушено, вільно, кожна по-своєму. Одна весело посміхається, друга соромливо закрила рукою уста, стримуючи сміх, інша, обіпершись руками на траву, уважно слухає.

Їхні білі сорочки світяться на сонці, приваблюючи до себе наш зір і примушуючи нас дивитися в обличчя кожної дівчинки зокрема. Верхній край кола закінчують темноволосі голівки, на фоні яких праворуч контрастом світлого волосся виділяється дівчинка першого плану. Нижній край кола підкреслений темно-коричневою фарбою запасок.

Тиха сонячна погода. Спеку послаблює надрічкова прохолода. Гірське повітря чисте, прозоре. Все це разом створює лагідний настрій, що так щасливо поєднується з наївністю простих характерів сільських дітей (3 журналу).

► Напишіть коротку замальовку з описом природи свого краю.

  1. Творча робота

► Перекладіть слова українською мовою. Користуючись ними, опишіть свою кімнату.

Обои, мебель, картины, занавеска, потрет, полка, подоконник, ковер, шкафы, стол, столик, диван, кресло, стул, телевизор, компьютер.

► Записати текст у зошит.

  1. Лінгвістичне спостереження

► Послухайте (прочитайте) текст. Чи є в ньому в наявності поєднання елементів різних типів мовлення?

З УСТ НАРОДУ

Давним-давно у Чигирині від сивої, спрацьованої за довге життя бабусі я почув зворушливу легенду. Бабуся сиділа на ослоні у своїй тісненькій хатці, а довкола неї, по стінах, барвисто цвіли рушники, вишиті її сухими, жилавими руками. Її тихий голос дзвенів чисто- чисто, ніби Холодоярський струмок:

— Жила в нашому містечку дівчина-красуня. На диво струнка, чорноброва, з тугою косою за плечима, знала безліч старовинних пісень і співала їх так, що навіть людина, яка й мови української не знала,— танула серцем, роняла сльозу, бо вчувала у тих мелодіях, звичайнісіньких денних словах — красу душі нерідної. Звали ту дівчину Оленою...

Одного дня під час Великої Вітчизняної війни вона взнала, що її суджений лежить у далекім лазареті, смертельно поранений і без кінця-краю марить її ім’ям...

Рано-вранці зібралася дівчина і подалася аж на Урал. Відшукала. Напувала джерельною водою, співала улюблену Тихонову пісню.

Ой, у лузі, та ще й при березі

Червона калина...

І побачила Олена, як з тим її співом, її тихим сердечним голосом все ясніше розплющувалися карі очі коханого, а на його блідому, вкрай змарнілому обличчі — тепло світилася усмішка...

А коли забирала додому немічного каліку без рук і правої ноги, лікар-хірург відкликав Олену і сказав наодинці: «Не ми, а ваша любов, ваші пісні народні врятували солдата від смерті» (За С. Носачем).

  1. Робота за підручником
  2. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія

Що саме з теми уроку засвоєно кожним глибше?

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

► Робота за підручником.

► Підібрати текст з поєднанням різних типів. Записати. Вміти проаналізувати.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити