УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Лексикологія фразеологія уроки

УРОК № 19. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 6. УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИМІЩЕННЯ

Мета:

  • навчальна: поглибити знання та вміння про стилі, типи мовлення;
  • розвивальна: розвивати культуру усного мовлення;
  • виховна: виховувати почуття такту в спілкуванні.

Внутрішньопредметні зв'язки: види, стилі і типи мовлення, мова і мовлення.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, соціокультура.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Аналіз тексту

► Послухайте. Який тип цього тексту?

У шкільному кабінеті української мови й літератури висять портрети відомих мовознавців, поетів і письменників. У шафах художня та навчально-методична література, теки з узагальненим педагогічним досвідом, картотека, вітрини літературно-мовознавчих новинок тощо. На стінах лінгвістичний бюлетень, стенди з методичними рекомендаціями, пам’ятками, зразками, з висловлюваннями видатних педагогів-мовознавців, у кабінетів є комп’ютер, діють періодичні виставки.

Затишно і зручно працювати в такому кабінеті на уроках і позакласних заходах.

► Порівняйте зі своїм кабінетом.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Виразне читання

► Прочитайте текст. Визначте його основну думку. До якого стилю він належить? Назвіть прості і складні речення.

МОВА

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно і ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

М. Рильський

  1. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
  2. Пояснювальний диктант

► Запишіть текст. Якого він типу? Чи завжди в нашому суспільстві дотримують правила етикету?

ДЕЯКІ ЗАГАЛЬНІ ПРАВИЛА ЕТИКЕТУ

Етикет (фр.) — встановлений порядок поведінки.

Усі люди, які хочуть знати правила пристойності й етикету, повинні засвоїти правило чотирьох переваг, яке можна сформулювати так: перевагу мають жінки перед чоловіками, старші — перед молодшими, хворі — перед здоровими, керівники — перед підлеглими.

Люди похилого віку, так само, як і ті, хто посідає високе службове становище, вирішують, чи почати з ким-небудь розмову, задають загальний тон, визначають зміст бесіди, першими входять до кімнати, вагону... Старшим за віком варто поступатися місцем, допомагати, коли цього вимагають обставини (За Е. Білик).

  1. Робота з текстом

► Прослухайте текст. Чи є в ньому незрозумілі вам слова? Визначте його стиль та інші особливості (розповідний, опис приміщення).

ЧАРІВНА КІМНАТА ІЗОЛЬДИ

Увійшовши до кімнати Ізольди Сократівни крізь маленькі, майже непомітні дверцята, відвідувач був приголомшений ще на порозі.

Стіни кімнати щільно затуляли східні килими ручної роботи. Яких візерунків тут тільки не було! Око дивували й тішили різнокольорові жар-птиці.

На підлозі теж лежав килим, у ворсі якого нога тонула трохи не до коліна. По кутках кімнати стояли старовинні крісла з витими поручнями у вигляді змій з роззявленими пащами, а на всю бічну стіну протяглася так звана посудна гірка, що віддалено нагадувала сучасний сервант. Гірка ця була зі справжньої карельської берези.

Посеред кімнати, як центр всього цього дива, стояв столик червоного дерева з крученими гнутими ніжками, які прикрашало різьблення у вигляді виноградної лози. На столі тьмяніли два бронзові старовинні свічники у формі атлантів, котрі у своїх могутніх руках тримали товсті свічки з воску вишневого кольору (За А. Костецьким).

  1. Робота з інтерактивною дошкою

► Прочитайте текст. Складіть план і запишіть його. У чому особливість художнього стилю?

«Опель» зупинився в затишному провулку біля чепурного особнячка з широкими потрійними вікнами та незвичною металевою сітчастою огорожею.

Нове помешкання Сашкові дуже сподобалося. Під час евакуації їм з матір’ю доводилось тулитись то в бараці, то в комуналці, а то й просто неба десь на сортувальній або полустанку. Звичайно, на тлі таких спогадів двокімнатна квартира, де вони втрьох жили перед війною, здавалася верхом добробуту, однак про порівняння з цим будинком не могло бути й мови. По-перше, тут були три кімнати і велика кухня; по-друге, ванна з дров’яною колонкою і водогін, і, по-третє, під кожним вікном у кімнатах стояли радіатори водяного опалення. Нашвидку оглянувши будинок, Сашко вискочив у сад, зазначивши дорогою, що в коридорі є ляда до погребу, а на горище веде не звична драбина, а зручні сходинки з перилами. Сад хлопцеві сподобався ще більше. Він був такий густий та занедбаний, що якби Сашкові не було п’ятнадцять років, а менше, він обов’язково встромив би в кучері пір’я, щоб грати в індіанців.

Батько десь збирався і, стоячи біля дверей, про щось розмовляв з матір’ю.

— Ну, ось ти де. Ходімо, я тобі подарунок підготував.

Не чекаючи відповіді, він повернувся і почав підійматися на горище. Хлопець прожогом кинувся вслід за батьком. Він за мить подолав сходи, штовхнув невеличкі дверцята та завмер на місці. Під високою двоскатною покрівлею було зроблено маленьку, але напрочуд гарну кімнатку.

— То це, виходить, і тут теж можна жити. І це мені?

— Так, Сашку,— кивнув батько.

Кімната була невеликою, але надзвичайно затишною та світлою.

— Ой, а це ти сам зробив? — Сашко всівся на новенький тапчан біля стіни, вкритий смугастим матрацом.

— Звичайно, сам. А це купив випадково,— батько підсунув до столу трохи подертий віденський стілець.

Свою кімнату Сашко прибирав довго. Спочатку ретельно вимив підлогу, потім перестилав постіль, розклав по шухлядах столу всілякий дріб’язок, а пізніше знайшлося ще дещо... (За М. та М. Дмитрієвими)

  1. Усний докладний переказ попереднього тексту зі збереженням мовних засобів
  2. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Зв'язок з уроками літератури

Назвіть твори, вивчені на уроках літератури. Якого вони типу?

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Підібрати текст. Записати. Визначити його тип і стиль. Підготуватися до усного переказу цього тексту.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити