УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Словотвір. Орфографія

УРОК № 39. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 10. УСНИЙ ТВІР-ОПИС ПРИМІЩЕННЯ НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ ВРАЖЕНЬ

Мета:

  • навчальна: вчити учнів описувати приміщення, удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, навички складання монологічного висловлювання — твору-опису;
  • розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір учнів;
  • виховна: виховувати уважне ставлення до світу речей, що оточують людину.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, мистецтво (живопис).

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Звичайно дім стає схожим на тих, хто в ньому мешкає

М. Рощин

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Комунікативний практикум

► Які є типи мовлення?

► Особливості опису як типу мовлення.

► Як ви розумієте слова, що стали епіграфом сьогоднішнього уроку. Чи згодні ви з ними?

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Слово вчителя

Приміщення — середовище, що оточує людину. Це квартира, кімната, школа, клас, дача, музеї, кінотеатри. Людина часто опиняється в ситуації, коли потрібно описати приміщення та інтер’єр у ньому. Приміщення може багато розповісти про його мешканця.

  1. Лексична п'ятихвилинка

► Поясніть лексичне значення слова інтер’єр.

  1. Робота з творами живопису

► Зверніть увагу на інтер’єр кімнат, зображених американською художницею Роксою Сміт.

  1. Слово вчителя

У своїх творах Рокса Сміт трансформує знайомий простір, розмальовуючи його в яскраві кольори. Інтер’єру в картинах Сміт надається казковий вигляд.

  • Що зображує художниця на своїх картинах?
  • Які кольори використовує?
  • Які почуття викликають у вас ці твори?
  • Чому інтер’єр Сміт називають казковим?
  1. Комунікативний практикум
  • Хто ваш улюблений казковий герой? Де він мешкає?
  • Опишіть помешкання свого улюбленого казкового героя.
  1. Робота з текстами. Аудіювання

Текст 1

► Прослухайте уважно текст.

Над дверима висіла табличка, щоб усі знали, хто тут живе. На ній був такий напис: «КАРЛСОН, ЩО ЖИВЕ НА ДАХУ, НАЙКРАЩИЙ У СВІТІ КАРЛСОН».

Карлсон відчинив навстіж двері й вигукнув:

— Прошу, любий Карлсоне... і ти, Малий, теж! — І перший заскочив до хатки.

Малий убіг слідом за ним. Він аж тремтів з цікавості.

У хатці було дуже затишно, це Малий відразу помітив. Крім дерев’яної канапи, там стояв ще столярний верстат, що водночас правив Карлсонові й за стіл, шафа, два стільці та коминок із залізними ґратками. Там, певне, Карлсон варив собі їсти.

Але парових машин не видно було. Малий довго оглядався по кімнаті, проте не побачив їх і врешті спитав:

—  А де ж твої парові машини?

—  Мої парові машини... гм... вони всі вибухнули.

Малий знов оглянувся. На стіні біля шафи був пришпилений аркуш картону. В одному куточку на ньому справді був намальований півень — маленький, червоний півник. Решта картону була чиста.

— Картина називається «Дуже самітний півень»,— пояснив Карлсон (За А. Ліндгрен).

Бесіда за змістом почутого

► Що описано в тексті?

► Що вас вразило чи здивувало в помешканні Карлсона?

► Назвіть особливості опису як типу мовлення на прикладі мовленнєвих особливостей наведенного тексту.

Текст 2

► Прослухайте текст. Спробуйте відгадати, з якого твору цей уривок.

Жив-був під землею ...

Нора починалася ідеально круглими, як ілюмінатор, дверима, викрашеними зеленою фарбою, з сяючою мідною ручкою точно посередині. Двері відчиняються всередину, у довгий коридор, схожий на залізничний, але тунель без гару й диму і також упорядкований: стіни там були обшиті панелями, підлога викладена плиткою й застелена килимом, уздовж стін стояли поліровані стільці, й повсюди прибиті гачечки для капелюшків та пальт, тому що господар нори дуже любив гостей (За Дж. Р. Толкіном).

Бесіда за змістом почутого

► Чиє помешкання описано в тексті?

► Які деталі інтер’єру є в описі?

► Назвіть особливості опису як типу мовлення на прикладі мовленнєвих особливостей цього тексту.

Лінгвістичне дослідження

► Спробуйте дати визначення опису як типу мовлення. Чим опис відрізняється від роздуму та розповіді?

► Які слова характерні для кожної структурної частин опису?

► Складіть орієнтовний план твору-опису кімнати.

Орієнтовний план

  1. Розмір кімнати, стіни, вікно.
  2. Підлога, стіни, стеля.
  3. Меблі.
  4. Особливості, деталі інтер’єру.
  5. Чим мені подобається кімната?
  6. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Усний твір-опис

► Складіть усний твір-опис класної кімнати.

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Прослуховування й аналіз двох-трьох робіт.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Запишіть ключові слова, що ви вжили би, описуючи кімнату, у якій мешкаєте.

► Доберіть 2-3 прислів’я про значення домівки в житті людини.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити