УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Словотвір. Орфографія

УРОК № 42. ТВОРЕННЯ І ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова;
  • розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів;
  • виховна: виховувати інтерес до української мови.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Усна робота

► У парах підготуйте монологічне висловлювання на лінгвістичну тему «Правопис складних слів».

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  3. Творча робота

► Від наведених словосполучень утворіть складноскорочені слова. Поясніть їхній правопис.

Головний бухгалтер, автобусний вокзал, засоби масової інформації, атомна електрична станція, дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція.

  1. Робота в парах

► Від наведених словосполучень утворіть складні слова. Яке правило потрібно використовувати для написання цих слів?

Будова (яка?) нова; сніг (який?) білий; будує (що?) машини; бетон (який?) із залізом; ходить (де?) всюди; зелений (як довго?) вічно; перекоти (куди?) через поле.

І робітничий і селянський; і машинний і тракторний; і північний і східний; і темний і зелений; і ніжний і рожевий; і сніжний і білий.

► Запишіть складні слова, правопис яких потрібно запам’ятати.

Жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий.

  1. Лінгвістичне дослідження

► Попрацюйте зі словником. Випишіть із орфографічного або тлумачного словника п’ять складних слів, що пишуться разом, та п’ять слів, що пишуться через дефіс.

► Проаналізуйте особливості абревіатур.

Ветлікар, медпрацівник, ООН, ДТП, юннат.

► Як ви вважаєте, для чого існують абревіатури в мові?

  1. Спостереження над мовним матеріалом

► Прочитайте речення. Зробіть висновок про правопис виділених слів.

  1. Далеко-далеко десь мріє Дніпро (О. Довженко). 2. Човен був великий і старий-престарий (О. Довженко). 3. Ще б хоч один-однісінький раз відчути себе серед просторів океанічних (О. Гончар).

► Утворіть ще кілька слів повторенням основ.

► Зробіть синтаксичний розбір другого речення.

  1. Пояснювальний диктант

► Запишіть речення під диктовку. Поясніть орфограми.

  1. Тихо (тихо) по землі ходить мир — щоденний, звичний (І. Жиленко). 2. Мій синочок синьо (окий) у колисці всміхається мені (В. Сосюра). 3. Ніхто свого щастя (долі) не вгадає (М. Стельмах). 4. І ревуть паро (плави), гудуть паро (вози), і аеро (плани) прокреслюють слід (В. Стус). 5. Заходило сонце, мінилося барвами небо — то жовто (гарячими), то густо (червоними) (Г. Тютюнник). 6. Червоно (боким) яблуком округлим скотився день, доспілий і тяжкий (М. Рильський). 7. Над водою пропливало легеньке біло (сніжне) павутиння (Ю. Збанацький).
  2. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
  3. Самостійна робота

► Замініть словосполучення складними словами. Запишіть речення. Підкресліть орфограми.

1-й варіант

  1. Живи, дух ... [дає (що?) життя], дух творчості людської (М. Бажан). 2. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить ... [крил (скільки?) мільйон]! (М. Рильський) 3. Праворуч стоять мовчки ... [і темні і сині] Карпати в клубках срібних, ... [і сліпучі і білі] хмар (О. Гончар). 4. Над річкою схилились пишно-зелені [і пишні і зелені] сади, квіти ... [і барвисті й пахучі] (.М. Рильський). 5. Падали на пісок ... [і сині, і зелені] кружала світу (Панас Мирний).

2-й варіант

  1. ... [схід (який?) далекий] тайга проноситься під літаком тисячами кучерявих сопок (О. Довженко). 2. У середній Україні простягнувся ... [степ (який?) із лісом] (І. Цюпа). 3. До армії я вчився в ... [господарство (яке?) сільське] інституті (Григорій Тютюнник). 4. Далекі горби були покриті ... [і густий і синій кольори] серпанком (Вал. Шевчук). 5. ... [і мерехтливе і червоне] сонячне коло спускається до обрію (В. Козаченко).
  2. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  3. Лінгвістична гра «Хто більше?»

► Розділіться на команди. Назвіть якомога більше складних слів.

  1. Творча робота

► Напишіть твір-мініатюру на тему «Наша ЗОШ визнана найкращою в районі», використовуючи складноскорочені слова.

  1. Рефлексія

► Проаналізуйте свої знання з теми «Словотвір. Орфографія», закінчивши речення.

  • Вивчаючи цю тему, я дізнався ...
  • Я навчився ...
  • Тепер я можу ...
  • Незрозумілим для мене залишилось ...
  • Я вважаю, що до контрольної роботи ...

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

► Виконайте вправу з підручника.

► Випишіть з підручника географії чи біології пять речень зі складноскороченими словами.

► Складіть тестові завдання на правопис складних слів.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити