УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік
Морфологія. Орфографія
УРОК № 52. ЧИСЛО ІМЕННИКІВ. ІМЕННИКИ, ЩО МАЮТЬ ФОРМИ ТІЛЬКИ ОДНИНИ АБО ТІЛЬКИ МНОЖИНИ
Мета:
- навчальна: актуалізувати знання учнів про число іменників; дати поняття про іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині;
- розвивальна: розвивати пам'ять, логічне і критичне мислення;
- виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, орфографія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
- Перевірка домашнього завдання
- Самостійна робота
► Визначте рід іменників.
Учитель, робітник, лікар, орел, вовк, коза, вівця, син, дочка, дитя, ім’я, коліща, маестро, леді, кашне, шахи, ножиці.
- Метод «Мікрофон»
- Що таке іменник?
- Що може означати іменник?
- Назвіть постійні категорії іменника.
- Назвіть непостійні ознаки.
- До яких родів належать іменники?
- Наведіть приклади іменників, що означають загальні назви.
- Як пишуться власні назви?
- Лінгвістичне дослідження
► Спробуйте поставити іменники в однині чи множині. Зробіть висновок.
1 — зошит, кулька, фільм. 2 — людство, молодість, залізо. 3 — ножиці, окуляри, сани.
- ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Робота з підручником
- Робота з таблицею
► Заповніть таблицю прикладами.
Іменники, що мають форми однини і множини |
Іменники, що мають форму |
|
лише однини |
лише множини |
|
- Переклад
► Перекладіть слова українською. Зробіть висновок про категорію числа в українській та російській мовах.
Будни, каникулы, чистота, свежесть, обои, мед, вода, чернила, черника, масло.
- Робота з текстом
► Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення.
Увечері небо стає сірувато-рожевим. На тлі оранжево-попелястої зірниці чорні зграї ворон, що летять на ночівлю, розпростерши крила, здаються якимись фантастичними істотами. Ліс стоїть задумливий, тихий, тільки листя тріпоче від тривожного повіву вітру. Поле з кожною хвилиною все більше темніє. Здається, ніби сутінки розтікаються хвилями із балок і ярів, покривають землю, застилають ліс. На сірому небі покотилась, упала зірочка.
► Випишіть іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині.
► Випишіть виділене речення. Зробіть його синтаксичний розбір.
- ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Усна робота
► Складіть усне монологічне висловлювання «Що я знаю про іменник».
- Творча робота
► З’єднайте групи іменників і назви того, що вони означають.
А Географічні назви Б Слова з абстрактним значенням В Назви речовин, матеріалу Г Предмети парної будови Д Сукупність людей, предметів Ж Назви процесів |
1 люди, діти, гуси |
2 ковзани, ножиці, куранти |
|
3 мука, сіль, молоко |
|
4 радість, дружба, тиша |
|
5 Харків, Херсон, Карпати |
|
6 вибори, збори, піжмурки |
- СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Розподільний диктант
► Іменники, що вживаються тільки у формі однини та тільки у формі множини, запишіть у дві колонки.
Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, Жуляни, нафта, заробітки, Донбас, хащі, боротьба, сукно, терези, Львів, ясна, Суми, молоко, джунглі, сум, макарони, вермішель, ночви, алюміній, бетон, ясла, канікули.
- Вибірковий диктант
► Випишіть збірні іменники (ставлячи їх у початковій формі). Визначте рід кожного. Поясніть, чому збірні іменники не мають форми множини.
- Знову осінь, знов у дальній вирій птаство з України відліта... (Є. Гуцало) 2. Буйнотрав’я доли заквітчало, перелітним птахом прокричало (Л. Тендюк). 3. Ворони у гіллі — як чорне шмаття ночі... (Б. Чіп) 4. Зжовкне листя в літі, відчахнеться віття (М. Стельмах). 5. Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі (Л. Костенко).
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
- Лінгвістична гра «Хто більше»
► Продовжте ряди іменників.
□ Сода, срібло, ...
□ Одеса, Київ, ...
□ Чорнила, ворота, ...
□ Біль, сум, ...
- Рефлексія
► Заповніть картку самоаналізу.
Питання теми |
Самооцінка |
Теоретичний матеріал |
|
Уміння визначати синтаксичну роль іменника, рід іменника, число іменника, відмінок іменника |
|
Уміння писати без помилок власні назви |
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
► Виконайте вправу з підручника.
► Запишіть 4-5 прислів’їв з іменниками, що вживаються тільки в однині або тільки в множині.