УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Морфологія. Орфографія

УРОК № 53. ВІДМІНКИ ІМЕННИКІВ, ЇХНЄ ЗНАЧЕННЯ

Мета:

  • навчальна: розширити і поглибити знання учнів про відмінки іменників; сформувати вміння визначати відмінок іменника в реченні та ставити іменники в необхідній відмінковій формі; поглибити знання учнів про кличний відмінок;
  • розвивальна: розвивати вміння школярів правильно вживати відмінкові форми іменників в усних та письмових висловлюваннях; розвивати культуру мовлення;
  • виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, синтаксис; лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: література, українознавство.

Тип уроку: урок актуалізації та узагальнення вивченого.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Словниковий диктант

► Запишіть слова. Поясніть орфограми.

Леся Українка, співуча українка, село Українка, кобзар на майдані, вірш із «Кобзаря», Михайло Старицький, картина Олександра Мурашка «Похорон кошового», Світлана Дмитрівна Кошова; розділ з Біблії, біблійне оповідання, Богоматір.

  1. Лінгвістичне дослідження

► Прочитайте речення. Над кожним іменником надпишіть його відмінок. Поясніть, як потрібно визначати відмінок в іменників.

Люди пов’язують життя цього дуба з історичним минулим нашого краю, зокрема з історією запорозького козацтва.

► Підкресліть члени речення.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота в групах

Група 1. Випишіть слово «хліб», визначте відмінок.

  1. Багато снігу — багато хліба. 2. Весна днем красна, а на хліб пісна. 3. Держи хліб на обід, а слово на одвіт. 4. На чорній землі білий хліб родить. 5. Хліб за шлунком не ганяється, а шлунок за хлібом.

Група 2. Підготуйте повідомлення, як визначити відмінок.

Група 3. На прикладі вказаних сполучень слів зробіть висновок про те, з якими прийменниками вживається знахідний відмінок.

У квітник, за село, крізь жита, між волошки, на зошит, над зірки, перед тебе, під вечір, по воду, повз нас, через поранення, незважаючи на негоду, у відповідь на запитання.

Група 4. Провідміняйте слово «мова».

Група 5. Провідміняйте слово «таксі». Наведіть ще приклади таких слів.

Зверніть увагу!

Не відмінюються:

  • іншомовні слова, які мають кінцевий голосний (амплуа, боа, інтерв’ю, меню, рагу, Токіо, бюро, авто, таксі, кольрабі, парі, Чилі);
  • жіночі прізвища на голосний -о (Марії Демченко, з Олею Боженко, але з Олегом Боженком);
  • деякі абревіатури (США, АТС, ООН, але до загсу).
  1. Слово вчителя

Учні Естонії, вивчаючи рідну мову, повинні запам’ятати 14 відмінків, у Фінляндії — 14, в Угорщині — 22. Чемпіон по кількості відмінків — мови народів Дагестану — понад 50 відмінків. А ось у китайській мові — жодних відмінків узагалі немає! Відносини між словами передаються за допомогою службових частин мови. У російській мові — 6 відмінків.

  1. Робота з текстом

► Прочитайте текст. Визначте тип мовлення і стиль тексту. Доберіть назву.

Сонце пробило в хмарах над байраком вузеньку ополонку, яскравим променем стрельнуло на левади. Сонце шанували й літні люди, і діти. З сонцем було пов’язано чимало повір’їв та казок. Дітлахи називали сонечком комашку. Вони саджали її на долоню й запитували: «Сонечку, сонечку! Скажи, чи далеко вечір?»

► Знайдіть іменники. Поставте до них запитання. Визначте відмінки іменників, виділіть закінчення.

  1. Вибіркова робота

► Випишіть іменники в кличному відмінку.

Живи, Україно, живи для краси. Ой, сонечко ясне, невже ти стомилось? Водичко, умий моє личко. Розцвітай же, слово, і в родині, і в школі.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Усна робота

► Складіть діалог на тему «За що люблю зиму?», використавши іменники в кличному відмінку.

  1. Редагування

► Відредагуйте речення. Поясніть причину помилок.

Сідайте, дідусь Іван. Доброго дня, Віра Миколаївна. Зачекай мене, Саша. Привіт, Аня.

  1. Творча робота

► Наведені іменники поставте у формі кличного відмінка. 2-3 з них уведіть до самостійно складених речень зі звертаннями.

Матуся, Вітчизна, батько, Дніпро, брат, край, серце, місто.

  1. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Самостійна робота

► Перепишіть речення. Наведені в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка.

  1. Виростеш ти, (син), вирушиш в дорогу (В. Симоненко). 2. Багато в світі є стежок для тебе, мій (герой)! (М. Познанська) 3. Чи не тому в барвінку, (ненька), і взимку листя зелененьке, що від землі бере тепло? (В. Василашко) 4. Шипшина важко віддає плоди. Вона людей хапає за рукава, вона кричить: «(Людина), підожди! Ти підожди, (людина), будь ласкава!» (Л. Костенко).

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Гра «Провідміняй іменник»

► Перший учень називає іменник у називному відмінку, другий — родовому та ін.

  1. Рефлексія

► Що вам сподобалося на уроці? Який настрій у вас після уроку?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

► Виконайте вправу з підручника.

► Напишіть лінгвістичну казку про відмінки.

► Запишіть улюблений вірш (7-8 рядків). Над кожним іменником укажіть його відмінок.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити