УСІ УРОКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 6 класі І семестр - 2014 рік

Морфологія. Орфографія

УРОК № 54. ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ. ПОДІЛ ІМЕННИКІВ НА ВІДМІНИ І ГРУПИ

Мета:

  • навчальна: поглибити знання учнів про відміни й групи іменників; удосконалювати вміння школярів відмінювати іменники;
  • розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
  • виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, синтаксис, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: література, українознавство.

Тип уроку: урок поглиблення вивченого.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Словникова робота

► Запишіть, поясніть орфограми.

Богородиця, Апостол Андрій Первозванний, Великдень, Благовіщення, Іван Мазепа, Павло Полуботок, опера «Наталка Полтавка», місто Канів, Житомирська область, вулиця Січових Стрільців, Європейська площа, майдан Незалежності, День Незалежності, Полярна Зірка, сузір’я Велика Ведмедиця, байка Глібова «Лев та Вовк», Верховна Рада, Президент України.

  1. Граматична робота

► Провідміняйте наведені слова. Виділіть закінчення. До яких відмін належать ці іменники?

Калина, меч, відповідь, плем’я.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Робота з підручником

► Опрацювання таблиці «Поділ іменників на відміни і групи».

  1. Робота з текстом

► Прочитайте виразно текст. Визначте тип і стиль мовлення.

ПІСНЯ

Колискова пісня. Скільки їх створив народний геній! Цей особливий фольклорний жанр позначений високим поетичним світосприйняттям, глибиною мелодійного звучання, багатством образів.Лагідний материн наспів засівав дитячу душу любов’ю до людей, до природи, до всього живого. Під спів неньчиної пісні виростали поети і композитори, хлібороби і захисники рідної землі, філософи та мудреці, просто люди. Якби не мамина пісня, сказав якось один древній історик, яким убогим було б наше життя. Спить натруджене село, тільки в нашій хаті допізна поблискує вогник. Неньчина пам’ять дбайливо розсновує золоті ниті народної поезії, і дзвенять вони, немов струни бандури, живою мовою поколінь (В. Скуратівський; 99 сл.).

► Чи згодні ви з роздумами автора тексту про особливості української народної пісні?

► Запишіть виділене речення. Поясніть орфограми та пунктограми. Зробіть синтаксичний розбір речення.

► Дайте характеристику граматичних ознак кожного іменника з цього речення.

  1. Розподільна робота

► Розподіліть іменники на стовпчики відповідно до належності до відміни.

Гай, осика, узгір’я, море, вітер, паляниця, глибінь, глибина, тиша, Дніпро, Славута, гуркіт, дитинча, життя, площа, відповідальність, ім’я, честь, воля, стаття, завдання, жито, пшениця, колосся, обличчя, надія, блакить, хмара, рукавиця, пагорб, підземелля, гривня, сім’я, мати, теля, буря, товариш, селище, школяр.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Термінологічний диктант

► Запишіть по п’ять іменників-прикладів на кожний термін.

  1. Власні іменники.
  2. Іменники, що позначають істоти.
  3. Збірні іменники.
  4. Іменники, що позначають абстрактні поняття.
  5. Іменники першої відміни.
  6. Іменники третьої відміни.
  7. Іменники спільного роду.
  8. Іменники, що мають форму тільки однини.
  9. Іменники другої відміни.
  10. Іменники четвертої відміни.
  11. Конкретні іменники.
  12. Іменники в знахідному відмінку.
  13. Попрацюйте в парах

Зробіть взаємоперевірку робіт. Поясніть сусіду помилки, яких він припустився.

  1. Диктант-переклад

► Перекладіть текст. Визначте відміну кожного іменника. Порівняйте відміни в російській та українській мовах.

Громадные ели поднимались высоко к небу своими острыми вершинами. Мохнатые ветви переплетались между собой, образуя над головой охотника непроницаемый тёмный свод, сквозь который только где-то весело глянет солнечный луч и золотым пятном обожжет желтоватый мох или широкий лист папоротника. Трава в таком лесу не растет, и Емеля шел по мягкому желтоватому мху, как по ковру (По Д. Мамину-Сибиряку).

  1. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
  2. Практична робота

► Поставте наведені іменники у вказаному відмінку. Визначте відміну.

□ У давальному відмінку: дах, село, людина.

□ У знахідному відмінку: зошити, звір, земля.

□ В орудному відмінку: космос, теля, курча.

□ У місцевому відмінку: ім’я, лікарня, квітка.

  1. Самостійна робота

► Запишіть 4 іменники з кожної відміни. Провідміняйте їх.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Рефлексія

► Самооцінка. Поставте собі оцінки за роботу на уроці.

Види робіт

Самооцінка

Словникова робота

 

Граматична робота

 

Робота з текстом

 

Розподільна робота

 

Термінологічний диктант

 

Диктант-переклад

 

Практична робота

 

Знання теорії

 

Загальна оцінка

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

► Виконайте вправу з підручника.

► Провідміняйте по одному іменнику кожної відміни.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.