Розробки уроків - Українська мова 7 клас - 2015 рік
Урок № 29. ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА. ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
Мета:
• навчальна: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
• розвивальна: розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях;
• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити зі звичаями і традиціями рідного краю, виховувати повагу до національної культури.
Внутрішньопредметні зв'язки:
• Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, до складу яких входять дієприкметники.
• Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієприкметників
• Культура мовлення і стилістика: правильне вживання дієприкметників у власному мовленні.
Міжпредметні зв'язки: використання дієприкметників у наукових текстах (історія).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Бесіда
• Які ви знаєте форми дієслова?
• Які особливості, порівняно з іншими дієслівними формами, має дієприкметник?
Спостереження над мовним матеріалом
► Порівняйте наведені приклади і скажіть.
• На які питання відповідає дієприкметник?
• Чим подібний до прикметника і що називає?
Дієприслівник |
Дієприкметник |
Прикметник |
Успадкувавши |
Успадкований |
Давній |
Дотримуються |
Збережений |
Традиційний |
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.
IV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
Пошуково-вибіркова робота
► Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Знайдіть дієприкметники, випишіть їх і вкажіть морфологічні ознаки й синтаксичну роль.
КОЛЯДА
Коляда — це свято на честь світлих богів літа й тепла. Усі народні звичаї й обряди на Різдво, Святого Василя й на Водохреща — це давні язичницькі обряди, прилучені до християнських свят.
На свято Коляди, як і на Купала, діються великі дива на землі, тому вечори від Різдва до Водохреща звуться в народі Святими. По заході сонця в той час не можна робити справи, гріх виносити сміття з хати, зібране за день. На Водохреща кроплять водою, освяченою в церкві, хату, худобу, бджіл. Кутю варять із зерна, хати посипають зерном, на покуті ставлять сніп колосків, зібраних цього року, вечерю починають із хліба, спеченого з борошна нового врожаю.
Творча робота
► Від наведених дієслів утворити дієприкметники. Увести їх у самостійно складені прості речення за темою «Обереги мого життя»
Берегти, вишивати, малювати, садити, рости, нанизати, виховувати, знати, міцніти.
Фразеологічна п'ятихвилинка
► Прочитати стійкі порівняння, з’ясувати їхнє лексичне значення, за потреби скористайтеся довідкою. Знайти дієприкметники.
Біжить як посолений; як намальований; став, як укопаний; опустив крила, як обскубана курка; бігає, як ошпарений.
Довідка: дуже швидко біжить; вродливий; став нерухомо; засумував, утратив енергію; безладно метушитися.
Вибірково-розподільна робота
► Прочитати висловлювання усної народної творчості. Запам’ятати їх. Знайти й виписати у відповідні колонки таблиці дієслова, прикметники, дієприкметники.
Серед численних жіночих свят, шанованих нашими предками, найзнаменнішим є празник святої великомучениці Катерини, що припадає на 7 грудня.
Дослідники християнських вірувань вважають, що в давнину це було свято Дівочої долі.
За народною уявою образ долі — не опредметнене явище, яке існує поряд з людиною і назавжди її супроводжує в усіх діях. Відтак у тяжкі години люди повсякчас зверталися за поміччю до власної долі (За В. Скуратівським).
Дослідження-трансформація
► У наведених реченнях знайти дієслова, які можна замінити дієприкметниками. Записати новоутворені речення.
1. Рушник, який вишила мама. 2. Верба, яку посадив мій прадідусь. 3. Традиції, які зберегли й донесли до сучасників наші пращури.
Орфоепічна п'ятихвилинка
► Визначити, якою частиною мови є наведені слова. Розставити в них наголос. Ввігнутий, вимірний, вірші, журний, забавка, занедбаний, зірвиголова, корисливий, лазуровий, милувати, мармуровий, навчений, нарозхват, новий, одноколірний, оздоровити, покоївка, прийнятий.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
♦ Що називають дієприкметником?
♦ Що спільного в дієприкметниках з прикметником і дієсловом?
♦ Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і дієслова?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення в науковому стилі за темою «Дієприкметник як особлива форма дієслова».
► Скласти міні-висловлювання за темою «Звичаї і традиції моєї родини, використавши не менше п’яти дієприкметників.