Розробки уроків - Українська мова 7 клас - 2015 рік

Урок № 37. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 8. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО СТИЛІ МОВЛЕННЯ. ПОНЯТТЯ ПРО ПУБЛІЦИСТИЧНИЙ СТИЛЬ

Мета:

•   навчальна: повторити з семикласниками вивчений у попередніх класах матеріал про стилі мовлення; удосконалити уміння й навички розпізнавати тексти публіцистичного стилю, визначати його стильові ознаки;

•   розвивальна: розвивати творчі вміння працювати з текстами різних стилів, знаходити їх стильові та мовні особливості;

•   виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу вчити бачити красу, знайомити з представниками українського образотворчого мистецтва.

Внутрішньопредметні зв'язки:

•   Фонетика. Орфоепія: правильна вимова різних частин мови.

•   Культура мовлення і стилістика: доречне використання в мовленні текстів різних стилів мовлення.

Міжпредметні зв'язки: діловодство, література, суспільствознавство.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

•   Які ви знаєте стилі і типи мовлення?

•   Який стиль найчастіше ви застосовуєте? Чому?

•   Які ознаки має публіцистичний стиль і чому він так називається?

Гра «Хто перший»

► Прослухати уважно кожен із текстів по черзі і визначити їх стилі, свої думки обґрунтовуючи. У якій сфері діяльності може бути використаний кожен із текстів?

Текст 1

Хата в Україні трималася на майстринях-жінках. Як усяка пташка дбає про своє гніздо, так і жінка клопочеться прикрасою житла.

Малюнки створювали без попередніх ескізів, без розподілу на етапи. Найчастіше розписи просто поновлювали. Це робили двічі на рік, навесні та восени.

Фарби були переважно рослинного походження: сік вишні, шовковиці, ягід бузини, пелюсток соняшника, а також відвар цибулиння, сажа. Рослинний сік часто змішували з перетертою білою або червоною глиною, товченими вуглинами, або й просто поєднували різні глини. Як в’яжучу речовину до саморобних барвників додавали яєчний жовток чи молоко. Фарба з таким додатком була тривкішою.

Текст 2

Народна художниця України Марія Приймаченко своєю творчістю відкрила оригінальну сторінку самобутнього мистецтва світової культури. Її виставки з великим успіхом експонувалися в багатьох країнах світу.

Народилася Марія Оксентіївна 1908 року на Київщині в сім’ї мистецьки обдарованих людей. Її батько бондарював, займався теслярством і різьбленням по дереву. Мати була визнаною майстринею вишивання. Від неї й перейняла художниця вміння створювати той чарівний, характерний для українських майстринь орнамент, у якому, кажучи словами Миколи Гоголя, «птахи виходять схожими на квіти, а квіти — на птахів».

Текст 3

Через відчинені кімнатні двері Катерина відчула — пахне цвітом дикого маку. Вона згадала, що дикий мак квітує на пригірку Гетьманського урочища.

Катерина покрадьки винесла з кімнати дерев’яну триногу. Мусила робити це тайкома, бо її малювання й досі наводило маму на безпросвітний смуток. Вона й досі переконана, що дочку наврочено цим чаклунським ремеслом.

Квола бджола втрапила в задушливий шлейф нафтового диму, що валував із гайка (трактористи палили квача, вмоченого в солярку), задихнулася і впала на цупкий буряковий лист.

Текст 4

Прочитайте зразок заяви.

Генеральному директорові «Офіс-центр»

Олійник В. П.

Пашко Ольги Іванівни

ЗАЯВА

Прошу зарахувати мене слухачем програми «Менеджмент» з 01 вересня 2009 року на денну форму навчання.

З умовами вступу та навчання ознайомлена.

23.08.2009                                                           Підпис

Текст 5

ДОГАДЛИВА ДИТИНА

—  Мамо! Чи ви знаєте, яка в нас оказія була? У діжку з квасом миша впала.

—  Ох, Боже мій! Чи ти ж її витяг?

—  Еге! Буду я витягать! Щоб вона мене вкусила. Я піймав кота і вкинув у діжку, щоб він мишу з’їв!

IV. ПОГЛИБЛЕННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

ПРО ПУБЛІЦИСТИЧНИЙ СТИЛЬ МОВЛЕННЯ

Робота з матеріалом підручника

V. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Творча робота

► Прочитати уривок тексту. Визначити його стильову приналежність. Чи актуальна проблема, порушена автором? Продовжити текст, висловлюючи думку

з приводу порушеного питання.

ЩО НАС УРЯТУЄ?

Подумати тільки — людський організм розрахований на функціонування протягом 400 років, а людина не проживає і шостої частини відпущеного їй природою!

Ще на початку століття вчені попереджали, що сучасне місто рано чи пізно перетвориться на страхітливе товписько робінзонів, наглуховідгороджених від світу в своїх квартирах-печерах. Пророцтво, на жаль, збувається.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити