Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 54. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 13. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ЖАНРИ МОВЛЕННЯ. ОПОВІДАННЯ, ЗАМІТКА, РОЗПИСКА, ОСОБЛИВОСТІ ЇХ БУДОВИ

Мета:

♦  навчальна: удосконалювати знання учнів про основні жанри мовлення; ознайомити з особливостями побудови оповідання, замітки, розписки, розкрити їхні ознаки;

♦  розвивальна: формувати вміння орієнтуватися в перерахованих жанрах, уміння характеризувати будову текстів; моделювати зв'язне висловлювання;

♦   виховна: виховувати готовність дотримувати норм офіційних стосунків.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

IV. РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ

Експрес-бесіда

♦ Які стилі мовлення вам відомі?

♦ Назвіть основні жанри художнього стилю

♦ Назвіть основні жанри публіцистичного стилю.

♦ Які жанри офіційно-ділового стилю вам відомі?

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ ПРО ОПОВІДАННЯ

♦  Якому стилю мовлення властивий жанр оповідання? Свою думку обґрунтуйте. Пригадайте ознаки оповідання.

♦   Чим оповідання відрізняється від інших жанрів художнього стилю?

Дослідження-відновлення

► Пригадайте, що ви знаєте про оповідання. Яка його структура?

Робота з текстом

► Прочитайте текст мовчки. Доведіть, що це оповідання. Визначте тему й основну думку, виділіть мікротеми. Доберіть заголовок.

В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла: застудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне: липовий мед, коров’яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: «Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота». Оля їла мед у стільниках і солодке коров’яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало — дівчинка вже ледве вставала з ліжка.

Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:

— Чогось їй не вистачає. А чого — і сам не можу зрозуміти. Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі — столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її. Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:

— Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров’ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці — щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові. Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.

— Ось чого не вистачало Олі,— сказав дід Опанас. — Доброго слова (В. Сухомлинський).

► Назвіть основні частини оповідання. Складіть план. Усно перекажіть. Дослідження-спостереження (робота у групах)

► Прочитайте текст. Схарактеризуйте будову тексту. З’ясуйте, чи є різниця між двома текстами.

Минулого тижня ми пішли до лісу. Була вже пізня весна, дерева вкрилися яскравою зеленню. Для відпочинку ми шукали велику галявину. Оскільки ліс знаходиться недалеко від нашого будинку (його можна бачити з балкона), то нам він здавався дуже чистим і затишним. З хорошим настроєм ми відправилися до зеленої стіни лісу. Повітря в було чисте й ароматне. Однак знайти місце, що було б таке ж чисте, виявилося дуже важко. Усюди валялися пакети, порожні пляшки й інше сміття. Одну невелику галявинку ми все ж знайшли, розчистили й відпочивали там аж до самого вечора.

Коли поверталися додому, то забрали все сміття і вирішили частіше приходити сюди на відпочинок. І кожного разу ідучи до лісу, ми брали пакети, у який ми збирали сміття й відносили його до найближчого сміттєвого бака. За нами спостерігало багато людей. Я сподіваюся, що наш приклад підкаже іншим, як скоріше прибрати ліс. Починати треба, насамперед, із себе.

Наступного тижня ми із задоволенням побачили, як багато людей, повертаючись додому після відпочинку, несли пакети зі сміттям.

Бесіда за прочитаним

♦  Про що розповідається в тексті?

♦  Знайдіть у тексті речення, яке б правило за назву.

♦  Дослідіть, якого він стилю й жанру. Назвіть особливості будови замітки. вибіркова робота

► Випишіть з тексту ключові слова і сполучення слів у такій послідовності: а) ті, що служать для зв’язку висловлювання на початку тексту; б) ті, що вказують на послідовність дії в основній частині; в) ті, що уживаються в кінці тексту (минулого тижня, вкрилися зеленню, чистий, затишний...).

відновлення тексту

► Спираючись на виписані слова та їх сполучення, складіть свою замітку в газету про допомогу дитячому садку тощо.

Дослідження-характеристика

► Прочитайте. Назвіть його автора, назву і жанр, до якого належить текст.

На щуку хтось бомагу в суд подав, що буцімто вона такеє виробляла, що у ставу ніхто життя не мав.

► Поміркуйте, про яку бомагу йдеться в байці.

► Пригадайте, які документи є у членів вашої родини. Для чого вони потрібні? Як слід складати ділові папери?

Розписка

Я, Семенов Петро Іванович, учень 7 класу, одержав у бібліотекаря Іванової Галини Петрівни 8 (вісім) орфографічних словників, необхідних для проведення уроку української мови.

10.11.2002.                                                                 Підпис

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.