Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 55. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 14. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПОВІДАННЯ ЗА НАВЕДЕНИМ СЮЖЕТОМ

Мета:

•   навчальна: удосконалювати знання учнів про твір як особливий вид мовлення; ознайомити з особливостями побудови твору-оповідання;

•   розвивальна: формувати вміння усвідомлювати тему й мету майбутнього твору, вміння дотримуватися логіки викладу думок у складеному висловлюванні; моделювати зв'язне висловлювання відповідно до завдання;

•   виховна: виховувати критично-оцінні якості.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

ІV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО СКЛАДАННЯ ТВОРУ-ОПОВІДАННЯ. РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ

Вибірково-пошукова робота (робота у групах)

► Прочитайте текст. Доведіть, що він належить до жанру оповідання. З’ясуйте, чи відбиває назва оповідання його зміст. Доведіть.

Найгарніша мама

Випало Совеня із гнізда та й повзає. Далеко забилось, не може знайти рідного гнізда. Побачили птахи малого — некрасивого, з великою голівкою, вухатого, банькатого, жовторотого. Побачили та й питають, дивуючись:

— Хто ти такий, де ти взявся?

— Я Совеня,— відповідає мале.— Я випало з гнізда, не вмію ще літати і вдень дуже погано бачу. Я шукаю маму.

— Хто ж твоя мама? — питає Соловей.

— Моя мама Сова,— гордо відповідає Совеня.

— Яка ж вона? — питає Дятел.

— Моя мама найгарніша.

— Розкажи, яка ж вона,— питає Дрізд.

— У неї голова, вуха й очі такі, як у мене,— відповідає з гордістю Совеня.

— Ха-ха-ха! — зареготали. Соловей, Дятел і Дрізд.— Та ти ж потвора. Виходить, і мати твоя така сама потвора.

— Неправда! — закричало Совеня.— Мама в мене найгарніша. Почула його крик Сова, прилетіла потихеньку, взяла Совеня за лапку й повела до рідного гнізда. Совеня уважно подивилося на свою маму: вона була найгарніша (В. Сухомлинський).

V. ОПРАЦЮВАННЯ ПАМ'ЯТКИ ДО СКЛАДАННЯ ТВОРУ-ОПОВІДАННЯ

«Як скласти твір-оповідання за наведеним сюжетом»

1. Ознайомтеся з сюжетом майбутнього оповідання.

2. Поміркуйте, про що буде ваша розповідь, чи зацікавить вона читача.

3. Складіть план.

4. Сформулюйте тему й основну думку майбутнього твору.

5. Доберіть заголовок.

6. Складаючи текст, дотримуйте композиції твору.

7. Стежте за послідовністю викладу думок (логікою викладу).

8. Використовуйте засоби зв’язку речень у тексті (займенники, спільнокореневі слова, синоніми).

VІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ СЮЖЕТАМИ ВАРІАНТІВ ТВОРУ-ОПОВІДАННЯ

► Прочитайте запропоновані сюжети майбутніх творів. Виберіть один із них. Сформулюйте тему й основну думку. Доберіть заголовок. Складіть план.

Текст 1

Маленький Михайлик побачив у косі матері три сиві волосинки.

— Мамо, у вашій косі три сиві волосинки,— сказав Михайлик.

Мама усміхнулась і нічого не сказала. Через кілька днів Михайлик побачив у материній косі чотири сиві волосинки.

— Мамо,— сказав Михайлик здивовано,— у вашій косі чотири сиві волосинки, а було три... Чого це посивіла ще одна волосинка?

Текст 2

Ми з однокласниками дуже любимо вечорами кататися на роликах по центральній алеї парку, де наставлено безліч лавок. Одного разу в мене сталася якась аварія з ковзаном, і я присів поруч з дідусем із пишними білими вусами й добрим поглядом очей. А ще я звернув увагу, що на його піджаку було багато орденських планок. Він одразу видався мені таким добрим і симпатичним. Тому я не був здивований, коли він запропонував:

— Хлопче, може, я тобі чимось допоможу?

Текст 3

Восени батько купив Борисові ковзани. А його другові, Євгенові, подарував батько лижі. Думає Борис, що краще — ковзани чи лижі? Мабуть, лижі. Адже на лижах можна кататися скрізь — і в селі, і в лісі. А на ковзанах — тільки на ставку. От і каже Борис Євгенові:

— Поміняємося, Євгене? Я дам тобі ковзани, а ти мені лижі. Помінялись. Настали морози, а снігу немає. Замерз ставок. Катається Євген на ковзанах, а Борис сидить вдома з лижами.

Узяв Борис лижі, поніс до Євгена і каже: — Не будемо мінятись. Поверни мої ковзани, візьми свої лижі.

VІІ. РОБОТА НАД СКЛАДАННЯМ ТВОРУ-ОПОВІДАННЯ.

Осмислення структурних частин сюжету майбутнього твору-оповідання. визначення теми та мети майбутнього твору-оповідання. складання плану

Написання твору-оповідання за наведеним сюжетом

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Уявіть ситуацію, що у вашій школі оголошено конкурс на краще оповідання про навчання і відпочинок сучасних школярів. Ви зголосилися взяти участь у конкурсі. Для того щоб зібрати матеріали для майбутнього оповідання, вам довелося глибше ознайомитися з навчанням і захопленням своїх однокласників. Скласти й написати твір-оповідання за побаченим (почутим) сюжетом. Дібрати заголовок, який би міг зацікавити читачів.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.