Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік
Урок № 42 ВИД І ЧАС ДІЄПРИСЛІВНИКІВ
Мета:
✵ навчальна: поглибити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова; навчити утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, сприяти зміцненню навичок їх написання;
✵ розвивальна: формувати вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати орфограму «Буква и в суфіксах дієприслівників»; розвивати творчі вміння використання утворених дієприслівників у власних висловлюваннях;
✵ виховна: виховувати інтерес до рідного краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Лінгвістичне спостереження
► Прочитати сполучення слів. Виписати дієприслівники. Визначити, від яких дієслів вони утворилися. З’ясувати спосіб їх творення.
Спускаючись з гори, проходячи повз будинок, читаючи книгу, простягнувши руку, прощаючись з друзями, звиваючись стрічкою.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
VI. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
VII. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
Дослідження-обгрунтування
► Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Чи відповідає назва тексту його змісту? Виписати з тексту дієслова, визначити їх час, підкреслити основу. Які дієприслівники утворюються від основи дієслова минулого часу? Записати ці дієприслівники і пояснити правопис.
ЯК ВИНИКЛИ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ
Багато століть існує людство. Мільярди разів у житті людей повторювалися деякі звичні повсякденні ситуації. Люди зустрічалися і розлучалися, знайомилися, робили один одному послуги, прохали один одного про щось, відмовляли у проханні, приносили подарунки, висловлювали співчуття, ходили в гості. Сотні мільйонів разі було це на практиці, і поступово люди знаходили і з покоління в покоління передавали найзручніші, економні, розумні способи дії у подібних ситуаціях. Так виникли правила поведінки (За Беатою Бушелєвою).
Пізнайко (робота в парах)
► Від дієслів першої групи утворити дієприслівники недоконаного виду, а від дієслів другої — доконаного.
1. Бути, гребти, дрижати, лізти, класти, рости, писати, терти, бачити, терти. 2. Винести, сплести, знести, зібрати, сплутати, розсипатися, підперти.
► Підкреслити суфікси, від яких утворилися дієприслівники. Зробити висновки. З трьома дієприслівниками скласти речення.
► Помінятися зошитами та перевірити виконане сусідом завдання.
Камінь спотикання
► Прочитати текст. Знайти дієприслівники, виписати їх. На місці крапок записати потрібну літеру. Позначити у словах орфограму «Буква и в суфіксах дієприслівників».
Я оглядаюсь і не вірю своїм очам. Вулицею, вигнувш.. шиї, мчать вітроногі лошата. За ними, учепивш..сь за віжки, стоїть гордий дядько Микола. Шапка у нього збита на вухо, кожух нарозхрист, вусища метляються на всі боки, то розкриваюч.., то затуляюч.. дядькову посмішку (М. Стельмах).
Дослідження-характеристика
► Переписати речення, замість крапок уставити літери и або і. Вибрати дієприслівники і схарактеризувати їх вид.
Василько, стояч.. на лаві, в дитячому чистому подиві позирав на матір, не розумюч.., що їй болить, чому великі сяюч.. сльози раптом бризнувш.. з очей, повільно котяться і котяться по щоках. В погож.. дні Данько, на- нувш.. на плечі материн латаний кожух, любить поратися надворі по хазяйству або, вийшовш.. до річки, подовгу стоїть з костуром на згірку, уважно приглядаюч..сь до світлої, розблислої на сонці зарічанської далечі, чутливо прислухаюч..сь до молодих бентежливих звуків весни (О. Гончар).
Творча робота (робота у групах)
► Доповнити речення. Звернути увагу на вимову дієприслівників. Визначити дієприслівники доконаного і недоконаного виду.
✵ Попрацювавши із задоволенням...
✵ Поливаючи в теплиці квіти...
✵ Чекаючи на товариша ...
✵ Відпочивши після роботи...
Робота зі словником
► Вибрати зі словника по 10 дієприслівників із суфіксами -учи ( ючи) та -вши. Правильно прочитати виписані слова. Три із них увести в речення.
Я — коректор
► Знайти помилку в записі дієприслівників.
Летючи, носючи, колячи, верчачи, верчучи (від верчу), молочачи, молочу- чи (від молочу), хотячи, носючи (від ношу).
► Увести кілька відредагованих слів у речення. лабораторія перекладача
► Перекласти українською мовою російські дієприслівники. Порівняти їх вимову та написання. Звернути увагу на орфограму «Буква и в суфіксах дієприслівників» в українських дієприслівниках.
Лежа, спеша, читая, играя, стоя, звеня, увидя, закрив, спросив, придвинув.
VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
«Незакінчене речення»
✵ Найцікавішим на уроці було...
✵ Найлегшим завданням було...
✵ Найскладнішою вправою виявилася...
ІХ. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Вивчити матеріал параграфа.
► Виконати вправу за підручником.