Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 42 ВИД І ЧАС ДІЄПРИСЛІВНИКІВ

Мета:

•   навчальна: поглибити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова; навчити утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, сприяти зміцненню навичок їх написання;

•   розвивальна: формувати вміння розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати орфограму «Буква и в суфіксах дієприслівників»; розвивати творчі вміння використання утворених дієприслівників у власних висловлюваннях;

•   виховна: виховувати інтерес до рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Лінгвістичне спостереження

► Прочитати сполучення слів. Виписати дієприслівники. Визначити, від яких дієслів вони утворилися. З’ясувати спосіб їх творення.

Спускаючись з гори, проходячи повз будинок, читаючи книгу, простягнувши руку, прощаючись з друзями, звиваючись стрічкою.

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

VI. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

VII. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Дослідження-обгрунтування

► Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Чи відповідає назва тексту його змісту? Виписати з тексту дієслова, визначити їх час, підкреслити основу. Які дієприслівники утворюються від основи дієслова минулого часу? Записати ці дієприслівники і пояснити правопис.

ЯК ВИНИКЛИ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ

Багато століть існує людство. Мільярди разів у житті людей повторювалися деякі звичні повсякденні ситуації. Люди зустрічалися і розлучалися, знайомилися, робили один одному послуги, прохали один одного про щось, відмовляли у проханні, приносили подарунки, висловлювали співчуття, ходили в гості. Сотні мільйонів разі було це на практиці, і поступово люди знаходили і з покоління в покоління передавали найзручніші, економні, розумні способи дії у подібних ситуаціях. Так виникли правила поведінки (За Беатою Бушелєвою).

Пізнайко (робота в парах)

► Від дієслів першої групи утворити дієприслівники недоконаного виду, а від дієслів другої — доконаного.

1. Бути, гребти, дрижати, лізти, класти, рости, писати, терти, бачити, терти. 2. Винести, сплести, знести, зібрати, сплутати, розсипатися, підперти.

► Підкреслити суфікси, від яких утворилися дієприслівники. Зробити висновки. З трьома дієприслівниками скласти речення.

► Помінятися зошитами та перевірити виконане сусідом завдання.

 Камінь спотикання

► Прочитати текст. Знайти дієприслівники, виписати їх. На місці крапок записати потрібну літеру. Позначити у словах орфограму «Буква и в суфіксах дієприслівників».

Я оглядаюсь і не вірю своїм очам. Вулицею, вигнувш.. шиї, мчать вітроногі лошата. За ними, учепивш..сь за віжки, стоїть гордий дядько Микола. Шапка у нього збита на вухо, кожух нарозхрист, вусища метляються на всі боки, то розкриваюч.., то затуляюч.. дядькову посмішку (М. Стельмах).

Дослідження-характеристика

► Переписати речення, замість крапок уставити літери и або і. Вибрати дієприслівники і схарактеризувати їх вид.

Василько, стояч.. на лаві, в дитячому чистому подиві позирав на матір, не розумюч.., що їй болить, чому великі сяюч.. сльози раптом бризнувш.. з очей, повільно котяться і котяться по щоках. В погож.. дні Данько, на- нувш.. на плечі материн латаний кожух, любить поратися надворі по хазяйству або, вийшовш.. до річки, подовгу стоїть з костуром на згірку, уважно приглядаюч..сь до світлої, розблислої на сонці зарічанської далечі, чутливо прислухаюч..сь до молодих бентежливих звуків весни (О. Гончар).

Творча робота (робота у групах)

► Доповнити речення. Звернути увагу на вимову дієприслівників. Визначити дієприслівники доконаного і недоконаного виду.

•   Попрацювавши із задоволенням...

•   Поливаючи в теплиці квіти...

•   Чекаючи на товариша ...

•   Відпочивши після роботи...

Робота зі словником

► Вибрати зі словника по 10 дієприслівників із суфіксами -учи ( ючи) та -вши. Правильно прочитати виписані слова. Три із них увести в речення.

Я — коректор

► Знайти помилку в записі дієприслівників.

Летючи, носючи, колячи, верчачи, верчучи (від верчу), молочачи, молочу- чи (від молочу), хотячи, носючи (від ношу).

► Увести кілька відредагованих слів у речення. лабораторія перекладача

► Перекласти українською мовою російські дієприслівники. Порівняти їх вимову та написання. Звернути увагу на орфограму «Буква и в суфіксах дієприслівників» в українських дієприслівниках.

Лежа, спеша, читая, играя, стоя, звеня, увидя, закрив, спросив, придвинув.

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

«Незакінчене речення»

•   Найцікавішим на уроці було...

•   Найлегшим завданням було...

•   Найскладнішою вправою виявилася...

ІХ. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Вивчити матеріал параграфа.

► Виконати вправу за підручником.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.