Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 75. УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 17. УСНИЙ ТВІР-ОПИС ПРОЦЕСУ ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ В НАУКОВОМУ СТИЛІ

Мета:

♦  навчальна: формувати вміння створювати усні власні висловлювання про трудові процеси, дотримуючи вимог стилю; стимулювати спостережливість і увагу;

♦  розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал логічно, послідовно, дотримуючи ознак наукового стилю;

♦   виховна: прищеплювати розуміння важливості праці в житті кожного.

Соціокультурна лінія: праця в житті людини.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Міжпредметні зв'язки: використання сполучників у текстах наукового стилю.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

ІІІ. РОБОТА НАД МОВЛЕННЄВИМИ ЗРАЗКАМИ ТЕКСТІВ - ОПИСІВ ПРОЦЕСУ ПРАЦІ В НАУКОВОМУ СТИЛІ

Картка-інформатор

Описуючи процес праці в науковому стилі, треба запам’ятати:

♦  трудові операції стосуються не конкретної особи, а будь-кого, тому опис має дуже загальний характер;

♦  трудові дії не стосуються певного часу;

♦  подається розповідь лише про те, що слід робити всім і як робити;

♦  ім’я виконавця може опускатись;

♦  характерні дієслова 3-ї особи множини: так роблять, для цього застосовують, поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба почистити, необхідно з’єднати;

♦  розповідь має характер інструкції;

♦  усі слова вжито тільки у прямому значенні.

Порівняльний аналіз текстів

► Прочитати тексти, визначити стиль і тип мовлення. Користуючись карткою- інформатором, зробити їх порівняльний аналіз.

Текст 1

Обпатрану качку посолити зсередини і зовні, начинити почищеними та порізаними надвоє або начетверо яблуками, зашити, покласти на деко унизспиною, полити жиром або гарячою водою й поставити у духову шафу. Періодично повертати та поливати жиром. Яблука покласти на інше деко, змащене маслом, посипати цукром та випікати.

Готову качку перекласти в інший посуд, деко з жиром поставити на плиту, до соку додати м’ясного бульйону та прокип’ятити. Отриману рідину процідити.

Підігріту качку покласти на таріль, полити м’ясним соком і маслом, гарнірувати печеними яблуками (З кулінарної книги).

Текст 2

Іноді — коли матері захочеться зробити для всіх приємну несподіванку — зготує качку. Так, що й ніхто не побачить, заріже її ранесенько, начинить яблуками, зашиє, покладе на сковороду, смажить, поливаючи жиром, що витоплюється з неї. Цілий день тоді в хаті пахне припеченим солодом розімлілих яблук, цілий день тоді батько ходить добріший, ніж будь-коли, усміхнений не на лиці, а зсередини.

   Звичайно, перш ніж їсти качку, на неї треба добре надивитися, треба натішитися, намилуватися, а потім уже їсти, повільно пережовуючи, смакуючи кожною волокниною, обсмоктуючи не тільки кісточки, а й пальці (За Є. Гуцалом).

Аналіз тексту

► Опрацювати текст. Визначити тему, основну думку. Довести, що текст належить до наукового стилю.

ВИГОТОВЛЕННЯ ТРАДИЦІЙНОГО КЕРАМІЧНОГО ПОСУДУ В УКРАЇНІ

Виробництво керамічних виробів — трудомісткий і довготривалий процес, що вимагає від ремісника володіння різноманітними навичками — починаючи від вибору глини й закінчуючи термічною обробкою виробів.

Глину добували найчастіше відкритим способом за допомогою лопат і дерев’яних відер. Добуту сировину привозили додому і скидали в глинник. Тут глина протягом певного часу «пріла». Цей процес прискорювали, постійно поливаючи її водою і перелопачуючи. Потім глину піддавали обробці та очищенню. Передформовкою глину місили, як тісто. У такий сосіб масу обробляли кілька разів і, зліпивши її у вальки, знову складали в глинник. Через кілька днів її ретельно місили, видаляючи камінчики та рослинні залишки, і розділяли на невеликі частки потрібних розмірів дляформовки певного виробу.

В Україні під кінець XIX ст. загального поширення набув ножний гончарний круг. Він складався з двох дерев’яних кругів: нижнього, більшого — спідняка і верхнього, меншого — верхняка. Обидва вони з’єднувалися спицею (веретеном), спочатку дерев’яною, а потім металевою. Нижній круг приводився в рух ногою, на верхньому гончар руками формував виріб.

Після просушування на повітрі, а взимку — в домашній печі посуд випалювали. Спеціальна піч, яку споруджували або у дворі гончара, або за селом, складалася з двох частин: великої — огнища, і малої — горнила, розділених «козлом» — стіною з отворами для проходу диму й нагрітого повітря. Округле склепіння печі (клобук) теж мало отвори — для виходу пари. Посуд у горнилі ставили рядками, між якими були глиняні перегородки — рачки, а решту простору засипали уламками битого посуду. Полив’яний посуд випалювали двічі — у сиромувигляді та післяобливки поливою.

Сформований предмет, ще знаходячись на гончарному крузі, отримував рельєфне докінчення пальцями, спеціальними паличками, на нього наносився гравірований або кольоровий орнамент. У розмальовці виробів брала участь вся сім’я гончара. Для малювання вживали квач, куряче або дятлове пір’я, ріжок, дерев’яний ніж — стек. До побутового посуду належали миски, полумиски, ринки, горщики-борщівники, кашники,глечики, тикви, барильця, куманці тощо (З кн. «Українське народознавство»).

Післятекстові завдання

►  Який процес праці описаний у тексті?

►  Довести, що процес праці описаний у науковому стилі.

►  Скласти план, дотримуючи послідовності опису процесу праці.

IV. СКЛАДАННЯ усного ТВОРУ-ОПИСУ ПРОЦЕСУ ПРАЦІ

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

•   Сьогодні на уроці я дізнався (лась), що...

•   Набуті знання стануть у пригоді щоб.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Підготувати усний твір-опис процесу праці в науковому стилі на одну із запропонованих тем.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.