Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік
Урок № 83. ВИГУК ЯК ОСОБЛИВА ЧАСТИНА МОВИ. ГРУПИ ВИГУКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ. ПРАВОПИС ВИГУКІВ (ДЕФІС У ВИГУКАХ, КОМА І ЗНАК ОКЛИКУ ПРИ ВИГУКАХ)
Мета:
✵ навчальна: формувати в учнів поняття про вигук як особливу частину мови; учити розпізнавати вигуки в реченнях; з'ясувати особливості написання вигуків та правила вживання розділових знаків при них;
✵ розвивальна: розвивати вміння практично застосовувати набуті знання;
✵ виховна: виховувати естетичні смаки школярів.
Соціокультурна лінія: наші обереги.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Внутрішньопредметні зв'язки: уживання вигуків у фразеологізмах, прислів'ях, приказках; синтаксична роль вигуку; використання вигуків як засобу емоційно-експресивного забарвлення висловлювання.
Міжпредметні зв'язки: українська література.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Види за походженням. Розряди за значенням
✵ Непохідні (ох, агов,— емоційні; ех, брр, гей; — волевиявлення);
✵ похідні (матінко, — звуконаслідувальні слова; браво, леле, жах — етикетні).
Лабораторія юного мовознавця
► Прочитати текст, указати його тип і стиль мовлення. Обґрунтувати свій вибір.
ЗОЛОТІ БДЖОЛИ
У нас новина: дідусь завів бджіл.
Дві маленькі хатки стоять за нашою хатою у садку. Хатки називаються вуликами.
Продеру очі, зирк у вікно — сонячні промені стрибають по шибках.
Зирк по хаті — їх повна хата. Отак вистрибом літають. Наче ті бджоли. Тільки не гудуть. То на дзеркалі зблиснуть, то у відрі з водою, то на миснику серед посуду.
Ох, якби не бджоли,— сидів би і дивився.
Годі! Побіжу до бджіл.
Гульк — а на порозі півень.
«Кукуріку!» — здоровкається зі мною.
Треба б йому нотацію прочитати, що знову водив курей у шкоду. Але він показуватиме, начебто не розуміє, що накоїв. Потім з ним побалакаю (За М. Слабошпицьким).
Післятекстові завдання
► Виписати з тексту звуконаслідувальні слова і слова, які виражають емоції, почуття.
► Указати їх розряд за значенням і вид за походженням.
► Які вигуки можна використати в наведеному тексті? У яких реченнях?
Хвилинка ерудита
► Опрацювати опорну таблицю вживання розділових знаків при вигуках і правила правопису вигуків за підручником. Списати речення, наведені після таблиці, знімаючи риску та розставляючи розділові знаки. Пояснити свій вибір.
Розділові знаки при вигуках
Ставимо кому |
Ставимо знак оклику |
Не ставимо кому |
На початку і в середині речення: О, як горить душа моя тривожна |
На початку речення при вимові з підвищеною інтонацією: Ой! Як тут гарно, різнобарвно! |
Після вигуків перед особовими займенниками: Ой ти дівчино, з горіха зерня. Після вигуків о, ой перед звертанням: Ой Музо! Ся пісня двосічна, мов зброя |
1. Добри/день дівонько Чи добре живеться? 2. Ну/ж парубче хутчій. 3. Ох чого моя зіронька плаче? 4. Країно рідна Ох ти далека мріє! 5. ГовЛукашу гов Го/го/го/го! А ти де? 6. Цить/цить Не говори Мовчи! 7. Ой лишенько як страшно ха/ха/ха (З творів Лесі Українки).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розподільний диктант
► Згрупувати наведені вигуки за розрядами. Зробити висновок про їхнє написання.
Ох, ой леле, цить, будь ласка, кукуріку, до побачення, ку — ку, гайда, овва, му — у — у, добридень, алло, от тобі й на, годі, тьху, на добраніч, ня-а-ав, цур йому, анумо, гав — гав, вибачте, дзень, гей, геть, слава Богу, помагайбі, брязь, їй — богу.
Клуб розумників і розумниць
► Скласти й розіграти діалог з товаришем, використовуючи етикетні вигуки: будьте здорові, ласкаво просимо, доброго здоров’я, будь ласка, перепрошую, з роси й води, до побачення, хай щастить.
Творче реконструювання
► Перебудувати наведені речення, замінивши виділені слова вигуками. Пояснити розділові знаки в перебудованих реченнях.
1. Хтось у куточку раптом почав хіхікати. 2. За вікном затьохкав соловей. 3. З кімнати чулося голосне охання. 4. Різке нокання візника підняло на ноги весь будинок. 5. Десь за лісом глухо бамкали дзвони.
Мовна гра «хто швидше» (у групах)
► Скласти якнайшвидше п’ять речень з вигуком ох так, щоб у першому реченні він виражав захоплення, у другому — співчуття, у третьому — сумнів у здійсненні чогось, у четвертому — здивування, а у п’ятому — переляк.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Скласти й записати твір-мініатюру на тему «Птахи — співучі символи України», використовуючи вигуки і звуконаслідувальні слова.