Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 84. РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 21. ПОРТРЕТНИЙ НАРИС У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Мета:

•   навчальна: поглибити знання семикласників про публіцистичний стиль мовлення; ознайомити учнів з основними жанрами публіцистичного стилю, будовою та вимогами до створення портретного нарису в публіцистичному стилі;

•   розвивальна: удосконалювати вміння створювати власне висловлювання відповідно до мети і стилю мовлення;

•   виховна: сприяти осмисленню здобутків видатних українців.

Соціокультурна лінія: у світі прекрасного.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Міжпредметні зв'язки: українська література.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

V. РОБОТА НАД МОВЛЕННЄВИМИ ЗРАЗКАМИ ПОРТРЕТНИХ НАРИСІВ

Аналіз текстів

► Прочитати тексти. Чи можна назвати їх нарисом? Що спільного, а що відмінного в текстах? Аргументувати свою думку. Знайти в текстах фрагменти, що містять біографічні відомості про героїв нарисів й особисте ставлення автора до них.

Текст 1

ДОЧКА ПРОМЕТЕЯ

Творчість кожного митця невіддільна від часу, на який вона припадає. У ній так чи інакше залишить свій відбиток історія, суспільні, політичні чи громадські чинники, ну і, звісно, особисті переживання. Кохання, щастя, любов чи біль, смуток обов’язково залишиться у творчості людини.

Перечитуючи вірші видатної української поетеси Лесі Українки, невільно починаєш вникати в чарівний світ творчості, відчуваючи всі переживання й кожен дотик кохання чи розчарування в житті цієї, на вигляд слабкої, але в душі безмежно сильної жінки.

Леся Українка, а в житті Лариса Петрівна Косач, народилась на Волині, серед чудової, недоторканої природи, синіх озер і піднебесних борів. Мати — відома письменниця Олена Пчілка. У родині завжди шанувались народні звичаї, традиції, панувала творча атмосфера. Саме це і стало поштовхом для маленької Лариси почати творити. Ще з раннього дитинства вірші дівчинки вирізнялись своїми серйозними думками й висловами.

Хвороба, яка застала письменницю в ранні роки, залишила значний відбиток у житті і творчості письменниці. Доля розпорядилась так, що наділила Лесю дивовижними здібностями, та в той же час змусила щоденно, великими муками боротись за своє життя. Під час свята Водохреща дівчинка загралась, і не помітила, як промочила ноги. Саме це і стало початком жахливої хвороби — туберкульозу кісток, а потім легень і нирок.

Проживши всього сорок два роки, поетеса залишила незабутній скарб, гордість українського народу — свої вірші. Не тільки українці, а й весь світ вічно будуть пам’ятати цю сильну духом жінку.

Текст 2

ЦІКАВА ЛЮДИНА

Я не зразу вирішила, про кого писати нарис. Звернувши увагу на слова «цікава людина», зрозуміла, що героєм нарису буде мій учитель Сергій Петрович, викладач художньої школи.

Це чоловік сорока п’яти років з коротко постриженим волоссям, веселим обличчям і міцними руками. Коли він посміхався, його очі почитали світитися особливою теплотою.

Він посміхався, а все навколо ставало радіснішим і приємнішим. Та інколи Сергій Петрович приходив похмурим, заклопотаним. Навіть погода в ці дні ніби підлаштовувалася під його суворий образ.

Сергій Петрович не нав’язував нам прийомів малювання. Він учив творити, а не наслідувати когось.

Учитель мав гарне почуття гумору. Якщо хтось забував удома олівець, маркер, фарби, зверталися до нього. Не думайте, що Сергій Петрович давав щось задарма. Забуваці треба було заспівати на всю школу мистецтв, або продекламувати напам’ять, або станцювати. І все це робити старанно, як справжній актор.

Ми також не залишалися в боргу. Одного разу написали йому листа, тобто написав Мишко (у нього якийсь дорослий почерк) від імені таємничої незнайомки. Поклали конверт на столі вчителя. У цей день він був особливо добрим до нас. Ми подумали, що Сергій Петрович повірив вигадці, і довго над цим сміялися.

Через деякий час знайшли охайно складений лист для нас. У ньому Сергій Петрович повідомляв, що він дякує за теплі слова і турботу про нього, що вражений, які ми слухняні і талановиті діти. У конверті, крім листа, лежали вісім цукерок. Нас у групі було саме восьмеро.

Після цієї історії ми ще довго не могли дивитися вчителеві в очі (було соромно), але з того дня він став для нас справжнім другом.

На жаль, через деякий час Сергій Петрович переїхав працювати в інше місто, але я й досі з особливою теплотою і ніжністю згадую цю талановиту людину і мудрого наставника.

VI. КОЛЕКТИВНЕ ОПРАЦЮВАННЯ ПАМ'ЯТКИ

Як працювати над портретним нарисом

1. Почніть портретний нарис з пошуку героя.

2. Зберіть інформацію про людину. Гармонійно поєднайте документальне та художнє.

3. Складіть попередній план портретного нарису. Композиція нарису складається із зав’язки, розвитку дії, кульмінації і розв’язки.

4. Визначте структуру нарису. Ви можете викладати інформацію як у хронологічному порядку (він був, потім зробив, потім став), так і у зворотному (зараз він займається, але був час, коли ця людина).

5. Продумайте заголовок.

VII. КОНСТРУЮВАННЯ ПОРТРЕТНОГО НАРИСУ ПРО ВІДОМУ ЛЮДИНУ ВАШОГО МІСТА (СЕЛА), ВАШОЇ ОБЛАСТІ

VIII.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Написати портретний нарис про свого друга.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.