Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 86. РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 22. АНОТАЦІЯ

Мета:

✵ навчальна: ознайомити семикласників з особливостями змісту анотацій, їх будовою і мовно-стилістичним оформленням; формувати розуміння практичного значення анотації; навчити складати анотацію;

✵ розвивальна: розвивати культуру усного і писемного мовлення, точність слововживання;

✵ виховна: прищеплювати любов до читання, шанобливе ставлення до книжки.

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.

Міжпредметні зв'язки: українська література, світова література.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Аналіз тексту

► Прочитати текст. Підготувати запитання, на які можна знайти відповіді в тексті.

Анотація — це коротка характеристика змісту книжки. Декілька рядочків, зазвичай міленьким шрифтом, на першій або останній сторінці, де спеціалісти намагаються коротко й точно порекомендувати книжку. Завдання анотації — звернути увагу на головне, зацікавити читача. Наприклад: «Книжка — перший переклад словника — довідника з історії географічних відкриттів і досліджень. У ній — біографії більше трьохсот видатних мандрівників і мореплавців усіх часів і народів».

Дуже коротко і якось невиразно? Ні, цілком достатньо, щоб зацікавити книжкою під назвою «300 мандрівників».

Звичка користуватися анотацією — одна з головних для вдумливого читача (З довідника «Юний книголюб»).

Лінгвістичне дослідження

► Прочитати наведені зразки анотацій. Порівняти їх, визначити спільне та відмінне.

Лелія : казки та оповідання для дітей / упоряд., авт. передм., ком. та прим. Л. В. Ушкалов. — К. : Основа, 2005. — 200 с.

Книгу становлять казки та пов’язані з жанром казки оповідання українських письменників-класиків: П. Куліша «Півпівника», Марка Вовчка «Дев’ять братів і десята сестриця Галя», Лесі Українки «Лілея», М. Коцюбинського «Хо», І. Франка «Фарбований лис», Панаса Мирного «Казка про Правду та Кривду», Олени Пчілки «Про дідову та бабину дочку» й інші. Різні за тематикою та змістом, ці твори спираються на фольклорну традицію і відбивають у собі особливості українського народного менталітету.

Воронина Л. Суперагент 000. Нові пригоди: Дитячий детектив / Л. Воронина. — К., 2000. — 176 с.

Свої детективні розслідування веде нездоланний Суперагент 000 Гриць Мамай. Він побував «У пащі крокодила» та «У залізних нетрях», вирвався з «Пастки у підземеллі» та розгадав «Таємницю підводного міста».

Окрім того, він, між іншим, ще й встиг урятувати світ від неминучої загибелі!

Учіться висловлюватися (П. І. Білоусенко, Ю. О. Арешенков, Г. М. Віняр та ін.). — К. : Педагогічна преса, 1999. — 126 с.

У книзі в популярній формі подані поради й цікаві вправи творчого характеру до написання переказів, творів, доповідей (рефератів), виступів, ділових паперів — жанрів усного і писемного мовлення; розглядаються численні приклади практичного застосування набутих знань. Для учнів середнього і старшого шкільного віку.

Завдання для дослідження

♦ Про що ви дізналися з анотацій?

♦ Що в них спільного?

♦ Які дві частини можна виділити у структурі анотацій?

♦ Які складові бібліографічного апарату?

♦ Що спільного в тексті анотацій?

♦ Яким є призначення кожного з текстів? (1 — дає уявлення про зміст, 2 — радить познайомитися з книжкою.)

Результати дослідження

Анотація

Бібліографічний опис

Текст анотації

Автор

— жанр твору

Назва

— персонажі

Видавництво

— час місце дії

Рік видання

— короткий зміст

Кількість сторінок

— тема, адресат

Мовне оформлення анотації

В анотаціях найчастіше зустрічаються шаблонні (стандартні) вирази:

✵ у книзі зібрані;

✵ до книги увійшли;

✵ книга адресована;

✵ книга розрахована на широке коло читачів.

Але з метою зацікавлення читачів можуть використовуватися й нестандартні вирази:

✵ чому так трапилось, ви дізнаєтеся, прочитавши книгу;

✵ яку таємницю приховує герой;

✵ що з ним сталося.

V. КОНСТРУЮВАННЯ АНОТАЦІЙ

► Відновити текст анотації, розмістивши її структурні частини в потрібній послідовності. Дописати анотацію, дати оцінку книжці.

Пеппі Довга панчоха/ Переклад Л. Лунгіної. — К., 2001. — 201 с. Гумористична повість відомої швецької письменниці про чудесні подорожі й кумедні пригоди дівчинки на ім’я Пеппі Довга панчоха.

Ліндгрен А.

Повість

VI. ПІДБИВАННЯ ПІДСУМКІВ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Написати анотацію до своєї улюбленої книжки, щоб у читачів виникло бажання прочитати її.

Презентації або рекламного буклету.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити