Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 87. УЗАГАЛЬНЕННЯ й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ЧАСТИНИ МОВИ

Мета:

•   навчальна: узагальнити і систематизувати знання учнів про частини мови, їх ознаки, правопис і використання в мовленні;

•   розвивальна: розвивати вміння визначати в тексті частини мови, робити узагальнення та систематизувати вивчений матеріал; удосконалювати орфографічну грамотність учнів;

•   виховна: виховувати мовленнєву культуру, прагнення вивчати рідну мову.

Соціокультурна лінія: мова — скарбниця духовності народу.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТI

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Хвилинка ерудита

► Підготувати усне висловлювання про службові частини мови, розгадавши

пропущені слова в опорному конспекті. Підібрати приклади.

Прийменником називається .... У реченні їх використовують для .... Наприклад: ....

Сполучник — це ..., що служить для ... Наприклад: ...

Часткою називають ... У мовленні частки використовуються для ... Наприклад: ..

Вигук — це ..., що вживається для ... Наприклад: ...

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

► Прочитати текст, визначити його стиль і тип мовлення. Тему чи основну думку відображає заголовок?

ЖОВТЕ ПОЛУМ’Я КУЛЬБАБ

День був майже літній. Трава виблискувала свіжою зеленню. Кульбабки, яких було тут рясно, здавалися сонячними бризками, розсипаними посмарагдовому оксамиту.

Через довгі паузи подавала голос зозуля. Високо в небі літали ластівки, наздоганяючи одна одну. У теплому повітрі прозорими хмарками мерехтіли міріади комашок. Метелики, мов розфарбовані клаптики паперу, то злітали в повітря, то пили нектар з квітів, тріпочучи крильцями.

Привела сюди Маргариту ще минулого року ледь помітна стежка. Їй здавалося, що ніхто, крім неї, у цілому світі не знає цього місця. Восени вонаприходила слухати співучих дроздів, милувалася старими дубами, що стояли купою неподалік.

І лише весною дівчинка помітила дві високі черешні. Коли вони зацвіли, то стали схожі на дві величезні рожеві повітряні кулі.

З оберемком кульбабок Маргарита присіла біля кринички й примостила квіти так, щоб не падали у воду.

Синіло у високій траві мілке озерце. Звідки пробивається вода? Куди біжить?

Узяла кульбабку за жовтогарячу голівку, потягла. Повільно вивільнилася довга ніжка з оберемка. Укладала голівку до голівки. Еластичні стебла корилися її пальцям. Дівчина не відчувала ні простору, ні часу...

Післятекстові завдання

►  Якою ви уявляєте за текстом картину літнього дня?

►  З’ясувати значення слова міріади. Підібрати до нього синоніми.

► Пояснити правопис слів зеленню, сонячними, ніхто, крильцями, мерехтіли, оберемок.

►  Зробити звуковий запис слів літній, зеленню, розсипаними, місця, нижче.

► Указати частину мови слів майже, бризки, наздоганяти, неподалік, слухняний, комбінувати, звідки, щоб, ні, дві.

►  Зробити розбір виділених слів як частин мови.

Морфологічний практикум

►  Прочитати текст. З якого художнього твору і якого автора цей уривок?

— От і принесли нам лебеді на крилах життя,— говорить до неба і землі мій дід Дем’ян, а його руці весело поблискує струг, яким він донедавна вистругував шпиці.

—  Життя? — дивуюсь я.

— Еге ж: і весну, і життя. Тепер, внучку, геть-чисто все почне оживати: скресне крига на ріках та озерах, розмерзнеться сік у деревах, прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю.

— Діду, а які у сонця ключі? — ще більше дивуюсь я, бо й не догадувався досі, що воно, наче людина, може мати ключі.

—  Золоті, внучку, золоті.

—  I як воно відмикає ними землю?

— А ось так: якоїсь доброї години гляне сонце із свого віконечка вниз, побачить, що там і земля, і люди, і худібка, і птиця помарніли і скучили завесною, та й спитаємісяця-брата, чи не пора землю відімкнути? Місяць кивне головою, а сонце посміхнеться і на промінні спустить у ліси, у луки, в поля і на воду ключі, а вони вже знають своє діло! (М. Стельмах)

Післятекстові завдання

► Зробити морфологічний розбір (указати, якою частиною мови є кожне слово) першого й останнього речення тексту.

► Заповнити таблицю, добираючи по два приклади з тексту до кожної частини мови.

Слово

На яке питання відповідає

Значення

Морфологічні

ознаки

Синтаксична роль

Частина мови

           

Граматичне конструювання

► Скласти граматичні моделі з іменників та прийменників. Пояснити правопис прийменників. З двома придумати і записати речення.

Обрій, Україна, земля, хата, лихоліття, українці, океан, край.

На, над, поза, з-поміж, до, із-за, через, незважаючи на.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Виписати з повісті М. Стельмаха «Гуси — лебеді летять» три речення і зробити їх морфологічний розбір.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.