Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 88. УЗАГАЛЬНЕННЯ й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ПРАВОПИС І ВИКОРИСТАННЯ РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ В МОВЛЕННІ

Мета:

•   навчальна: систематизувати й узагальнити знання школярів з морфології; закріпити вміння визначати частини мови та їхні основні ознаки в тексті;

•   розвивальна: збагачувати словниковий запас семикласників, розвивати орфографічну пильність, навчати правильної літературної вимови;

•   виховна: виховувати патріотичні почуття, любов і повагу до краси рідної землі.

Соціокультурна лінія: екологічна культура людини.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

► Прочитати текст, дібрати до нього заголовок. Визначити тип і стиль мовлення, указати ознаки стилю.

Я став і не міг відвести очей від дивної гірської картини. Щоб подивитися на неї, варто було приїхати в Карпати.

Гори стоять навкруги амфітеатром. На самому вершечку гори наче баня храму: це кам’яний верх Соколиці, зверху вужчий, внизу ширший. Коло неї — пишна гора Три Корони. Амфітеатр завершує з другого боку висока гора Голиця. Її верх схожий на довгу кінську гриву. Вона вся вкрита лісом до самого Дунайця.

Серед цього амфітеатру гір у середині кола стоїть невисока гора, вся вкрита ялинами, між якими стирчать кущі ялівцю, обтикані колючками. Ліси, осяяні сонцем, світяться наскрізь до самого долу. Увесь амфітеатр гір, усі скелі облиті вранішнім сонцем, веселим, ясним. Скелясті верхи вирізуються ясно в блідому, але блискучому небі й ніби висять над масою темно — зеленого гілля ялин та буків (За І. Нечуєм-Левицьким).

Післятекстові завдання

►  Як слід розуміти вислів не міг відвести очей?

►  З’ясувати значення слів амфітеатр, ялівець.

► Пояснити правопис слів гірської, на вершечку, кам’яний, у середині, невисока, наскрізь, скелясті, блискучу, висять, темно-зеленого гілля.

► Указати речення з дієприкметниковими зворотами, пояснити пунктограми.

► До яких частин мови належать виділені слова? Назвати їх морфологічні ознаки, пояснити правопис.

►  Перше, шосте, сьоме і восьме речення розібрати за частинами мови.

Лабораторія юного мовознавця

►  Прочитати речення і провести підрахунки:

•   скільки вжито в реченнях іменників?

•   скільки вжито прикметників?

•   скільки використано займенників?

•   скільки — дієслів?

•   скільки — службових частин мови?

А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипка. Я тягнусь догори і сам не вірю: від річки знову над нашою хатою пролітають лебеді! (М. Стельмах)

Граматичне конструювання

► Поєднати частки зі словами першого рядка. Записати утворені слова, пояснити їх правопис. З трьома скласти речення.

Усе, запам’ятай, пишаймося, як, любімося, нарікав, іди, скажи.

Не, ж, же, би, -но, -бо, -от, -таки.

Я — редактор

► Відредагувати речення. Пояснити розділові знаки.

1. Запізнившись на урок, усі вже ретельно готувалися до контрольної роботи. 2. Повертаючись після екскурсії додому, у нас був чудовий настрій. 3. Відкривши вікно, почулася неголосна розмова Марійки й Івана. 4. Відпочивши, нас запросили на прогулянку весняним парком.

Хто швидше?

► Виписати з тексту прийменники, сполучники, частки, вигуки, розподіливши в чотири колонки.

Ой, яка хороша весна цього року! Мені здається, що ніколи ще не було такої веселої, такої зеленої і запашної весни! Я сказала про це мамі, а вона заперечила, що весна завжди чудова, бо природа просипається від зимового сну, земля вбирається найпрекраснішими квітами, а на полях зеленіють кучеряві сходи хлібів (О. Донченко).

Розподільний диктант

► Утворити дієслова 3-ї особи множини теперішнього часу і записати їх у два стовпчики: а) із закінченнями -уть ( ють); б) із закінченнями -ать ( ять). Дібрати синоніми та антоніми до виділених дієслів.

Пестити, шептати, кришити, колисати, стежити, різати, мусити, бажати, кликати, тушити, мити, шанувати, хотіти, лущити, важити, ніяковіти, просити, говорити, писати, спонукати, створювати.

Завдання з ключем

► Розподілити й записати частини мови за колонками в таблиці. Підкресливши у словах другу літеру, прочитати прислів’я. Пояснити його зміст.

Іменник

Прикметник

Прислівник

Числівник

       

Знайомий, один, пахучий, пусто, обов’язок, два, дев’яносто, вночі, спритний, думка, тридцятий, окуляри, жадібно, сімсот, сумно, світанок, найкращий, вправна, скоро, великий, привабливі, дихання, чудово, вільний.

Хвилинка ерудита (за варіантами)

► За дві хвилини написати якомога більше слів різних частин мови, які б давали оцінку знанням з української мови за навчальний рік.

Варіант 1: прикметників (добрі, посередні, високі, задовільні ...)

Варіант 2: прислівників (гарно, сумлінно, старанно, краще ...)

Варіант 3: дієслів (удосконалив, навчилася, зрозуміла, поглибив .)

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ ЗА РІК

VI. РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ЗАВДАННЯ НА ЛІТНІ КАНІКУЛИ









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.