Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 47. ДІЄПРИСЛІВНИКОВИЙ ЗВОРОТ

Мета:

•   навчальна: поглибити знання учнів про дієприслівники, навчити їх розпізнавати в реченні дієприслівникові звороти;

•   розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в текстах дієприслівникові звороти, відрізняючи їх від одиничних дієприслівників, ознайомити учнів з пунктограмою «Коми при дієприслівниковому звороті»;

•   виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу й формування комунікативних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевір на практиці

► Записати речення, розкриваючи дужки та розставляючи розділові знаки.

1. (Не) можна створити нічого, (не)вкладаючи в твір себе. 2. Набіг і майже відбігає вже (не)оглядаючись кучерявий червень. 3. Листя боязко тремтить- хоче втриматися на вітах і (не)втримавшись летить. 4. А за березами важніли хмари (не) знаючи куди занести дощ.

► Пояснити написання частки не зі словами.

► З’ясувати вживання розділових знаків у реченнях при дієприслівниках.

► Проаналізувати, як у реченні вживається дієприслівник — із залежними словами чи окремим словом?

► Пригадати, що ви знаєте про дієприкметникові звороти.

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

VI. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу за підручником

Робота з опорною таблицею (спроектована на дошці).

► Розглянути таблицю-опору. Зробити власні висновки. Скласти повідомлення на лінгвістичну тему «Дієприслівниковий зворот».

Дієприслівниковий зворот

Дієприслівник, як і інші форми дієслова, може мати залежні від нього слова

Вихопившись (куди?) на узвишшя, кінь розкотисто заіржав, радуючись (чому?) молодій своїй силі

Дієприслівник разом із залежними від нього словами утворює дієприслівниковий зворот, який у реченні виконує роль поширеної обставини

Іноді туман на озері розривається, одкриваючи блідо-блакитну воду

В усному мовленні дієприслівниковий зворот відділяється від решти компонентів речення паузами, а на письмі — комами

Літа не минули, лиш, втомившись жаром палким, на хвилину заснули

Відокремлюються і одиничні дієприслівники (без залежних слів)

Гуркочучи, проїхала колона вантажних машин

Не відокремлюється одиничний дієприслівник та фразеологізм із дієприслівником, якщо вони стоять після присудка і відповідають на питання як?

Дівчата йшли співаючи;

На всі запитання хлопець відповідав не моргнувши оком

VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Диктант із коментуванням

► Записати речення. З’ясувати, що їх об’єднує. Пояснити використання пунктограми «Коми при дієприслівниковому звороті».

1. Не давши слова, кріпись, а давши — держись. 2. Не взявшись до сокири — не зробиш хати. Не зазнавши біди, не буде добра. 3. Не перескочивши річки, не кажи «гоп». 4. Не розбивши горщика, не з’їси кашки.

► Пояснити, чого навчають нас прислів’я. Яку роль виконує частка не в цих реченнях?

займи позицію (пояснювальний диктант)

► Записати текст. Дати йому назву. Пояснити вживання розділових знаків при дієприслівниковому звороті. Правильність написання перевірити за опорною таблицею.

Ми повз вороння побігли до лісу. Навшпиньках почали наближатися до житла звірини, від якого тягнувся темний ланцюжок слідів. Не доходячи до загороди, він роздвоювався. Видно, борсук знав, коли достигають плоди.

Люба, оминувши нору, обережно спустилась на коліна, приклавши вухо до землі.

...На старій березі зацокотіла вивірка. Люба підвела голову догори, розшукуючи цікавого звірка. Звірок, ворухнувши вухами і дивлячись на неї, спустився нижче. А на галявині, вигойдуючи човники вух, з’явився заєць-переліток. Вивірка блискавкою майнула на інше дерево, а заєць сторчма кинувся в кущі (За М. Стельмахом).

Дослідження-характеристика

► Записати речення, знайти дієприслівникові звороти, зверніть увагу, чи треба їх виділяти комами (розділові знаки пропущено). Там, де треба, поставити розділові знаки.

1. Не співає чорнобрива стоя під вербою. 2. Закрякали чорні круки виймаючи очі. 3. Умовк козак сумуючи: щось руки не грають. 4. Тай заплакав сіромаха на кий похилившись. 5. Защебетав жайворонок, угору летючи; закувала зозуленька на дубі сидячи. 6. Защебече соловейко в лузі на калині заспіває козаченько ходя по долині (З тв. Т. Шевченка).

► Поміркувати, чи можна дієприслівниковий зворот в останньому реченні поставити наперед. Що від цього зміниться? (Зміст, розділові знаки)

VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Незакінчене речення

♦  Найцікавішим на уроці було...

♦  Найлегшим завданням було ...

ІХ. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Вивчити матеріал параграфа.

► Виконати вправу за підручником.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.