Розробки уроків - Українська мова 7 клас ІІ семестр - 2015 рік

Урок № 48. КОМИ ПРИ ДІЄПРИСЛІВНИКОВОМУ ЗВОРОТІ Й ОДИНИЧНОМУ ДІЄПРИСЛІВНИКОВІ

Мета:

•   навчальна: поглибити знання учнів про особливості вживання розділових знаків при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівникові;

•   розвивальна: формувати вміння знаходити в текстах пунктограму «Коми при дієприслівниковому звороті», уживати одиничні дієприслівники та дієприслівникові звороти в усному і писемному мовленні;

•   виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до рідної мови.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

Дослідження-аналіз

► Прочитати текст, визначити його стиль і тип мовлення. Дібрати заголовок, оголосивши конкурс. Кращий із них записати.

Ліси й ліси... Скільки їх! Ні поглядом осягнути, ні пройти. Стоять собі похмурі, розвісивши зелені шати, і гомонять... Про що? Хто знає. Кажуть, отим товстелезним дубам, що сягають хмар, сотні літ. То-то звідали вони на своїм віку. Мабуть, пам’ятні їм і Хмельницький, і Кармалюк. От зрозуміти б їхню мову. А що, як вилізти на дуба? Певно, чимало можна побачити.

Дівчинка відкладає набік віночок, який сплела, сидячи біля воза, встає і, переконавшись, що поблизу нікого немає, біжить до старого гіллястого дуба. Вилізти на нього їй нічого не варто.

Обійшовши навколо стовбура, в кілька разів товщого за неї, дівчинка хапається рученятами за сучок, підтягується і за хвилину вже сидить на товстій гілляці.

► Знайти речення з дієприслівниковими зворотами, пояснити вживання ком при зворотах.

Граматичне завдання

Варіант 1

1. Позначте дієприслівники і дієприслівникові звороти у другому абзаці.

2. Зробіть морфологічний розбір дієприслівника розвісивши.

Варіант 2

1. Позначте дієприслівники і дієприслівникові звороти в першому абзаці.

2. Зробіть морфологічний розбір дієприслівника переконавшись.

Навчаючи — учусь (робота у групах)

► Прочитати речення, вказати дієприслівникові звороти. Пояснити вживання розділових знаків. З’ясувати синтаксичну роль дієприслівникових зворотів.

Текст 1

Покидаючи рідний свій край, нащо їде козак за Дунай? Що шукає козак за Дунаєм? Чи ж на те козацтво гинуло в неволі, побивалось тяжко, шукаючи

волі? І досі ще тремтить душа, ждучи чогось таємного. То як же можна, живучи поглядами своїх дідів і батьків, легко, з грубими жартами підходити до незбагненної дівочої душі?

Текст 2

Утикаючи голку, шила не виймають. Навіть голодуючи, нагодуй батька. Лінь, лежачи на печі, мерзне. Вух не затикай, сподіваючись на око. Нагинаючи тополю, пам’ятай про свою голову. Лягаючи спати, треба план на завтра мати. Зриваючи яблуко, подякуй тому, хто його виростив (Народна творчість).

► Скласти усне повідомлення про вживання дієприслівникових зворотів у реченнях.

Пояснювальний диктант

► Записати речення, пояснити наявність чи відсутність коми при дієприслівниках.

1. Упоравшись, біжу в Вільшану. 2. Пішов козак сумуючи, нікого не кинув. 3. Про Україну мені заспівай. 4. Нехай усміхнеться серце на чужині, хоть раз усміхнеться, дивлячись, як ти всю славу козацьку за словом єдиним переніс в убогу хату сиротини. 5. Тільки часом увечері понад Дніпром, гаєм ідуть старі гайдамаки, ідучи, співають.

► Указати в реченнях дієприслівники та залежні від них за змістом слова. Виразно прочитати речення, виділяючи дієприслівники із залежними від них словами паузами та інтонацією. Указати одиничний дієприслівник.

Дослідження-характеристика (робота в парах)

► Записати правильно речення, вилучаючи риску, пояснити вживання розділових знаків.

Натрудившися у квітні/ перецвівши у маю/ йдуть дерева передлітні в повінь лагідну свою (М. Рильський).

► Зробити синтаксичний розбір речення.

► Як ви зрозуміли слова поета? Перебудувати речення так, щоб дієприслівниковий зворот стояв у середині і в кінці. Чи змінилася основна думка речення? Зробити власні висновки про місце дієприслівникового звороту в контексті.

займи позицію (пояснювальний диктант)

► Прочитати речення. Пояснити вживання розділових знаків при дієприслівниках. Дослідити, чи можна замінити дієслова дієприслівниками. Записати речення, дотримуючи розділових знаків. Чи є різниця у значенні речень? Пояснити.

1. Сонце зупинилось посеред неба, здавалося, уже не рухається далі. 2. Дерева уже зеленіли, кидали на широкі тротуари густий затінок. 3. Киває рясною головою зелений ліс, до сонця посміхнувся. 4. Прощався з літом я, блукав лугами. 5. І сонце падало за тьмяним морем трав, на землю маки кинуло червоні.

Я — редактор

► Відредагувати речення і записати.

1. Спускаючись з гори, у мене зламалась лижа. 2. Увійшовши в ліс, сонце сіло. 3. Простягнувши руку по ягоду, з куща почулося шипіння. 4. Виходячи з лісу, нам зраділи друзі. 5. Здавши зібрані гриби, ми чекали на смачну юшку.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

VII. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Вивчити матеріал параграфа.

► Виконати вправу за підручником.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.