Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас І семестр - 2015 рік

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ. ДІЄСЛОВО

УРОК № 10 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 2 ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТИПИ МОВЛЕННЯ. ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ОПИСУ ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ

Мета:

□    навчальна: повторити типи мовлення;

□    розвивальна: розвивати комунікативні вміння;

□   виховна: виховувати культуру мовленнєвої поведінки.

Внутрішньопредметні зв'язки: мова і мовлення.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: повторення знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Роздуми

► Прочитайте. Що народ складає у свою багату скарбницю — мову? Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка його духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, досвід, почування.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Перевірка домашнього завдання

Виразне читання

► Прочитайте вірш В. Мисика. До якого типу мовлення його можна віднести? Якого він стилю?

СЛОВО

Ласкавий легіт,

але що в ньому,

коли з пустелі віє він?

Привітний вогник,

але що в ньому,

як на безлюдді сяє він?

Прекрасне слово,

але що в ньому,

як не від серця йде воно?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Самоаналіз

► Прочитайте характеристику української мови, яку дав їй видатний український письменник Олесь Гончар. Як ви оцінюєте українську мову? Що б ви додали від себе? Запишіть текст. Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів — скількома епітетами супроводжено визнання української мови. І, зрештою, всі ці епітети слушні.

IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ТИПИ МОВЛЕННЯ

Мікрофон

► Наведіть приклади текстів різних типів мовлення. робота з текстами різних типів

► Прочитайте наведені тексти. У тексті-розповіді поясніть розділові знаки. А в тексті-міркуванні — правопис виділених слів. З одного з текстів випишіть опис зовнішності людини.

Текст 1

ПРО КОРИСТЬ РОЗДІЛОВИХ ЗНАКІВ

Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень, шукав фрази, що простіші... Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, рівно, з однією інтонацією. його вже ніщо не бентежило, не радувало, він став неемоційним, пасивним. Потім він загубив знак питання і перестав запитувати. Жодні події не викликали його цікавості, хоч де б вони відбувалися. Ще через кілька років він загубив двокрапки і перестав пояснювати людям свої вчинки. Врешті у нього залишились одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час когось тільки цитував. Так він зовсім розучився думати, а потім загубив і крапку.

Бережіть розділові знаки! Це — важливий засіб висловлення думок (Із журналу).

Текст 2

В ОСІННІЙ ЧАС СІМ ПОГОД У НАС

В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шумить, мете, гуде і зверху йде.

«А як же це розуміти?» — спитала в баби Катруся. «А ось так, моя внучечко,— одказала баба.— Сіє — це значить падає дрібненький дощик. Віє вітер, восени йому воля, ганяє полями й дорогами.

Туманіє — з’являються тумани, висять над землею вранці і ввечері, а то й цілий день. Шумить пожовкле листя, мете по стежках, по алеях. А то ще й дощ піде, б'є у шибки і теж шумить за вікнами. Гуде, як у велику трубу, вітер у димар. І зверху йде: часом дуже захолодніє, тоді дощ на сніг обернеться, сиплеться зверху. Одне слово — осінь (За І. Сенченком).

Вільний диктант

► Прочитайте текст. Стисло передайте його зміст письмово, зберігаючи опис природи.

САДИ НАД РІЧКОЮ

Є своєрідні закутки на Червоноградщині. Є милі, затишні місця, де ввечері співають комарі і на темну зелень спадає м'який одсвіт вечірньої заграви. Повітря насичене несказанною ніжністю. Воно переливається, як дорогий оксамит, як ніжні рухи сільської Монни-Ванни, що бережно напроти сонця несе свою невимовну красу на налиті здоров'ям городи.

Надвечір'я. У просвіті між очеретами і кущами ліщини стеляться панорами горбів, що один по одному біжать на схід до Червонограда. Між горбами теж просвіти, де вже залягає вечірня тінь, перебігаючи по шахових картках ячменю і проса.

А тут навколо зелень, зелень... Берег і луки, кущі й поодинокі деревця, тропічне гарбузиння і велетні-соняшники, рівні шереги картопель, прополотих чисто й дбайливо, кучерява пшеничка-кукурудза, присадкувата капуста і просто клапті цілинної зелені забирають душу в полон (За І. Сенченком).

Творча робота

►  Прочитайте текст. Зверніть увагу на опис зовнішності людини.

Опишіть коротко зовнішність знайомої вам людини.

Дошкович був чистий черкасець: високий, рівний, з дужими плечима, з козацькими грудьми, з розкішним темним волоссям на голові. В його було лице повне з високим і широким одслоненим чолом. Брови лежали низько і рівно над карими ясними чималими очима. Чималі рум'яні губи були складені щільно й навіть трохи сердито. його погляд, виявляючий розум і тяму, був твердий, спокійний (За І. Нечуй-Левицьким).

Переклад

►  Прочитайте текст. Перекажіть його українською мовою.

Люди всегда изображали всякие сцены из жизни, но древние греки построили первые театры. Люди могли приходить туда и смотреть пьесы. На актерах были хмурые маски, если они играли трагедию (печальную пьесу), и улыбающиеся маски, если они играли комедию (смешную пьесу). В средние века в Европе не было театров. Акробаты, жонглеры бродили повсюду и развлекали людей. В театре на сцене стоят декорации и используют реквизит (предметы, которые требуются для игры актеров, чтобы выглядеть правдоподобно). Режиссер говорит актерам, как им следует играть роль в пьесе, когда двигаться и как произносить слова. Человек, который пишет пьесы, называется драматургом (Из «Детской энциклопедии»).

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

►  З якими типами мовлення ми працювали на уроці? Кому який тип мовлення подобається більше?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

►  Робота за підручником.

►  Підберіть текст певного типу. Запишіть. Проаналізуйте його.

Сформулюйте до нього граматичне завдання.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.