Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас І семестр - 2015 рік

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ. ДІЄСЛОВО

УРОК № 13 ЧАС ДІЄСЛОВА. ТЕПЕРІШНІЙ ЧАС

Мета:

□  навчальна: поглибити знання, вміння і навички;

□  розвивальна: розвивати вміння співставляти життєві реалії і їх відображення в мовних категоріях;

□  виховна: виховувати вміння раціонально використовувати час.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, орфографія, синтаксис, пунктуація, стилістика.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Емоційна зарядка

ü  Послухайте уривок вірша Р. Гамзатова. Про яку мову, на вашу думку, він говорить? Визначте час виділених дієслів.

Чую мови барвистий розмай,

Щиро радуюсь кожному слову,

Говори мені, серце втішай —

Чути хочу чаруючу мову.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ і НАВИЧОК

Перевірка домашнього завдання

Повторення вивченого

► Запишіть речення. Визначте час дієслова.

1. Хмарки тихо пливуть по небу. 2. Хмари плавно пливли по небу. 3. Хмари будуть за вітром пливти по небу.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з прислів'ями

► Послухайте прислів’я. Запишіть його. Як ви розумієте його зміст? Чого вчить це прислів’я?

Яка головонька, така й розмовонька.

IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні вправи

► Від наведених дієслів утворіть форму 1-ї особи однини теперішнього часу. Зверніть увагу на чергування приголосних. З виділеними дієсловами (у 1-й особі однини) складіть речення і запишіть. Возити, нести, косити, котити, мостити, їздити, сікти.

► Прочитайте дієслова. Від яких із них не можна утворити 1-ї та 2-ї особи однини теперішнього і майбутнього часу?

Брати, тривати, сипатися, вагатися, вечоріти, іржавіти, світати, червоніти.

► Перекладіть слова українською мовою. Порівняйте їх правопис.

Русский язык

Українська мова

Русский язык

Українська мова

Ед. число

Мн. число

1 л молчу —

2 л молчишь —

3 л молчит —

 

1 л молчим —

2 л молчите —

3 л молчат —

 

► Пояснювальний диктант з граматичним завданням. Визначте час кожного дієслова.

День починається рано. Ще тільки сходить сонце, а радіо вже ніби будить всіх і кличе до роботи, наповнюючи ранок музикою. У цю музику включається музика моторів машин. Ідуть робітники і робітниці на роботу, далі з’являються діти, прямуючи до школи. Почався трудовий день.

Я виходжу спозарання з дому. На небі немає ні хмаринки. Дівчатка вже поливають молоді деревця парку. Блищить на сонці срібний дощ з їх лійок. Чотири дівчини стоять біля фонтана. Вода ллється у відра срібним струменем.

Наступає чарівний сонячний день. Теплий вітер повіває. Хвилі плещуться у синьому Дніпрі. Дорогий і прекрасний Дніпре! Скільки людської краси відкрилось мені на твоїх берегах! Скільки життя і зворушливої поезії в твоїх прозорих хвилях! Дивишся на тебе і не надивишся, милуєшся тобою і не намилуєшся. Я поклоняюся і поклонятимуся усе життя тобі, річко моя дорога. Прийми мою любов і безмежну подяку, що живу на твоїх берегах і п’ю твою м’яку, чисту воду (За О. Довженком).

Робота з текстом

► Прочитайте текст. У формі якого часу переважають дієслова в ньому? Як ви думаєте, чому? А у формі якої особи та числа?

Чому? Виділене дієслово продієвідмінюйте в однині і множині.

ЯК ДЗВЕНЯТЬ СНІЖИНКИ

Це було темного зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі.

Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.

Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять. Аж місяць прислухається (За В. Сухомлинським).

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Фронтальна бесіда

ü  Що називається дієсловом?

ü  Які морфологічні ознаки дієслова ви знаєте?

ü  Яким членом речення найчастіше є дієслово?

ü  Наведіть приклади.

Відгадайте загадку

Що за дивнії два слова —

Всього речення основа?

Перше того називає,

Хто чи що в нім виступає,

А що робить хтось чи щось,

Другий член розповідає.

Хто загадку розгадає,

Хай правицю підіймає!

(Підмет і присудок)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

ü  Наведіть приклади дієслів у різних формах часу.

ü  Як змінюються дієслова теперішнього часу?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Робота за підручником

► Підберіть текст, у якому переважають дієслова у формі теперішнього часу. Чим це зумовлено? Запишіть його. Зробіть морфологічний розбір одного з дієслів.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.