Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас І семестр - 2015 рік

ВСТУП

УРОК № 1 МОВА — СКАРБНИЦЯ ДУХОВНОСТІ НАРОДУ

Мета:

□   навчальна: ознайомити учнів з мовою як скарбницею духовності народу;

□   розвивальна: розвивати в учнів ставлення до мови як до духовного багатства народу;

□   виховна: виховувати бережливе ставлення до мови та прагнення володіти її багатствами.

Внутрішньопредметні зв'язки: різні розділи науки про мову.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Виразне читання

► Виразно прочитайте вірш Олександра Підсухи. Яка його основна думка? Якими мовами ви володієте? Які хочете ще вивчити?

Одне буття ...Яке в тобі пуття?

Життя квітує там, де різноцвіття.

Яскрись і далі, дивне розмаїття

Людської мови, думки, почуття!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

► Прочитайте виразно уривок вірша Миколи Данька. Про яку мову йдеться? Як ви зрозуміли зміст цього уривку? Які функції виконує українська мова в Україні? Запишіть один із текстів. Поясність розділові знаки і правопис виділених слів.

Мово Дніпра, і Карпат, і Великого Степу,

Диво ж моє!

Із водоспадами грім-діалектів на плечах,

Із легіоном струмочків — говірок малечих.

Ти ж блискавками — ключами шугаєш по небу,

Сонечком красним встаєш,

Мово Дніпра, і Карпат, і Великого Степу.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

► Запишіть тему уроку в зошити. Скажіть, чи збагатить вас така тема? Визначмо мету і завдання уроку.

IV. ПОГЛИБЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

► Прочитайте текст. До якого стилю він належить? Про які якості мови йдеться в ньому? Одне з простих речень запишіть і зробіть його синтаксичний розбір.

Мова народу — найкраще із квітучого його духовного життя, що ніколи не в’яне й вічно знову розпускається. Це засіб передачі історичного, культурного, морального, естетичного й побутового досвіду народу. В свої глибинах мова відображає свою історію духовного життя народу. Культура мови кожної людини є основою духовності як окремої людини, так і всього суспільства в цілому. Видатний педагог В. О. Сухомлинський писав, що рідна мов — це неоціненне духовне багатство, у якому народ живе, передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру й традиції; у рідному слові народ усвідомлює себе як творчу силу. У мові, як зазначав К. Д. Ушинський, одухотворюється весь народ і вся його Батьківщина.

Духовно багата людина сучасності прагне знати й добре володіти не тільки своєю мовою, а й мовою інших народів. Духовно зростати й збагачувати свої пізнавання про свій народ і народи світу ми можемо, лише знаючи мови (З журналу).

Ведення діалогу

► Поговоріть з товаришем по парті про мови — рідні, державні, іноземні. Що виражає мова кожного народу? Яка роль міжнародних мов? Які ви можете назвати міжнародні мови?

Робота з прислів'ями і поговірками

► Запишіть прислів’я про мову, слово. Розкрийте їх зміст. Запишіть 2-3 прислів’я в зошити. Зробіть фонетичний розбір одного зі слів.

1. Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові. 2. Будь господарем своєму слову. 3. Від теплого слова і лід розмерзається. 4. Краще переконувати словами, як кулаками.

Робота зі словниками

(тлумачними, перекладними, спеціальними тощо)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстами

► Виразно прочитайте вірш М. Рильського «Мова». Який це стиль? Обговоріть думку кожного речення. Чи так ви ставитеся до мови? Які поради поета вам найбільше сподобались? Запишіть це в зошити.

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Прислухайтесь, як океан співає —

Народ говорить. І любов, і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

► Прочитайте висловлювання й визначте, як до української мови ставились майстри слова інших національностей. Один із них запишіть у зошити і зробіть морфемний розбір виділеного слова. 1. Я дуже люблю українську мову, мені здається, що вона звучить серед слов’янських мов так само, як італійська серед своїх сестер (Назим Хікмет). 2. Я люблю чарівні мелодії української народної пісні, хвилюючу красу української музики, прекрасну українську мову, чудову народну говірку... (Максим Горький). 3. Нехай звіздар безмертного пробудителя українського слова далі світить його народові на шляху розвитку, нехай охороняє його і благословить... Ідіть, брати, своїм шляхом з радістю, як герой до перемоги (Модест Менцінський).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Підсумкова бесіда

ü  Що таке мова?

ü  Які функції вона виконує в житті окремої людини і суспільства?

ü  Чому мова є скарбницею духовності народу?

ü  Як треба ставитись до культур рідної та інших мов?

VII.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу за підручником.

► Підберіть вірш про українську мову. Перепишіть його. Розкрийте основну думку. Поясність розділові знаки. За бажанням вивчіть напам’ять.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити