Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас І семестр - 2015 рік

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ ДІЄПРИКМЕТНИК

УРОК № 29 ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета:

□   навчальна: сформувати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова; ознайомити учнів із граматичними ознаками дієприкметника; формувати навички розпізнання дієприкметників у тексті;

□   розвивальна: розвивати мовне чуття, пам'ять, увагу, образне мислення;

□   виховна: виховувати у школярів повагу до історичної пам'яті.

Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, орфографія, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: українознавство.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

РІДНА МОВА

Мова кожного народу

Неповторна і — своя;

В ній гримлять громи в негоду,

В тиші — трелі солов’я.

На своїй природній мові

І потоки гомонять;

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

Солов’їну, барвінкову,

Колосисту — на віки —

Українську рідну мову

В дар мені дали батьки.

Берегти її, плекати

Буду всюди й повсякчас,—

Бо ж єдина — так, як мати,—

Мова в кожного із нас!

Л. Забашта

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

«Мозковий штурм»

► Розташуйте морфологічні ознаки за двома стовпчиками: дієслово — прикметник.

Означає ознаку Означає дію

Рід

Число

Відмінок

Вид

Час

Зворотність

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Лінгвістичне дослідження

► Прочитайте речення. Випишіть слово «овіяна». Спробуйте визначити його морфологічні ознаки, у дужках укажіть, дієслівна чи прикметникова ця ознака.

Веселка, овіяна вітром, в моїх зацвітає очах (А. Малишко).

► Зробіть синтаксичний розбір речення. Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?

Робота з підручником

Ознайомлення з теоретичним матеріалом параграфа «Дієприкметник як особлива форма дієслова»

Колективна робота

► Випишіть з речень дієприкметники.

1. З’їдений перед роботою хліб вирощує ледарів. 2. Марно втраченого дня не повернеш. 3. Насильно розкрита троянда втрачає аромат. 4. Намальовані фарбою квіти живуть найдовше. 5. І тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем у криницю камінь.

►  Поясніть зміст прислів’їв.

► Складіть монологічне висловлювання за одним із прислів’їв. Робота з таблицею

► Заповніть таблицю, узагальнивши здобуті знання про дієприкметник.

Граматичні ознаки дієприкметника

Морфологічні ознаки, спільні з дієсловом

Морфологічні ознаки, спільні з прикметником

   

Розподільна робота

►  Запишіть наведені слова у стовпчики за частинами мови.

Біліє, загальний, кам’яний, почутий, читати, сіяти, засіяне, срібний, залитий, переповнений, кинутий, посріблений, ллється.

Творча робота

►  Складіть речення про природу, використавши наведені слова.

Намальований, розкритий, народжений.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

► Прослухайте уважно текст. Визначте основну думку, тип мовлення, стиль.

Багато століть тому, людина цілком залежала від природи. Вона була безпорадною перед сильною зливою, пожежами лісів, виверженнями вулканів...

Але вона жила в єдності з природою. Вона була вдячною за їжу, що давав оточуючий її світ, та за умови, придатні для існування.

Сьогодні здається, що людина нарешті перестала залежати від природи. Ми починаємо вірити в ілюзію, що нібито ми самі по собі, окремо від неї, що ми підкорили її, поставили собі на службу. Цьому здебільшого сприяє технічний прогрес.

Насправді ми залишилися на рівні доісторичних людей, з однією різницею, що майже остаточно втратили зв’язок із природою. Ми також безпорадні перед обличчям стихійних лих. Проти цунамі, потужних землетрусів або торнадо безсилі всі наші наукові розробки. Ми в змозі лише приблизно передбачити час катастрофи, але не знешкодити її.

Можливо, пора забути про свою надуману велич, відволіктися від своїх новомодних гаджетів та повернутися обличчям до Землі, природи та нарешті усвідомити, що ми є одним цілим. Ми пов’язані глибше, ніж можемо собі уявити. Ми маємо шанувати її, берегти та любити. Можливо тоді, і самі нарешті зможемо еволюціонувати як вид (З енциклопедії).

► З другого абзацу тексту випишіть дієприкметники, визначте морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

Асоціативний кущ

► Напишіть якомога більше прикметників та дієприкметників до слова «квітка».

►  Складіть з ними речення.

Мовне моделювання

► Замініть, де можливо, словосполучення синонімічними з дієприкметниками.

Серце, що нагрівається добром; дороги, що націлюються на перемогу; небо, що покривається хмарами; діброва, яку знищив вогонь.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Пояснювальний диктант

► Запишіть речення. Знайдіть дієприкметники, визначте їхні морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

Оборонний замок, споруджений Дмитром Вишневецьким на березі Горині, був спустошений та зруйнований турецькими військами. На місці знищеного ворогами замку Міхал Серватій збудував розкішний палац. Краса та багатство, ручні розписи, гаптовані золотом та сріблом, унікальні ліплення, прикрашені емблемами та гербами роду Вишневецьких, зачаровували відвідувачів. 1846 року побував тут Т. Г. Шевченко. Мальовниче місто привабило поета своєю історією, наповненою подіями та іменами відомих людей. Захоплено слухав Шевченко «Пісню про Байду» у виконанні посивілого лірника. Палац Вишневецьких, обставлений розкішними меблями та дорогоцінними скульптурами, зацікавив Тараса Григоровича. Неподалік від палацу був розташований англійський парк, прикрашений альтанками, декоративними скульптурами, кам’яними лавочками. До сьогодні збереглася одна з них, названа лавочкою Шевченка.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Лінгвістична гра «Хто більше»

►  Назвіть якомога більше дієприкметників.

Робота з епіграфом

► Поверніться до епіграфу уроку. Виразно прочитайте вірш. Сформулюйте основну думку. Як ви вважаєте, чи свідчить існування дієприкметників про багатство мови?

Рефлексія

Заповніть таблицю, поставивши + чи -.

Знаю

Умію

Що таке дієприкметник

Відрізнити дієприкметник від дієслова

Що спільного у дієслова та дієприкметника

Відрізнити дієприкметник від прикметника

Що спільного у прикметника та дієприкметника

Знаходити дієприкметники в тексті

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу з підручника.

► Складіть твір-мініатюру про необхідність берегти природу, використавши дієприкметники.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.