Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас І семестр - 2015 рік

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ. ДІЄСЛОВО

УРОК № 7 ДІЄСЛОВО, ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета:

□   навчальна: поглибити знання про дієслово, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль;

□   розвивальна: розвивати вміння системно розширювати свої знання;

□   виховна: виховувати любов до рідної природи, до навколишнього середовища.

Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, синтаксис, орфографія, пунктуація, стилістика.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Роздуми

►   Чого вчать нас прислів’їв?

1. Силуваним конем не наїздишся. 2. Більше вір своїм очам, ніж чужим речам. 3. Хто літом спеки боїться, той зимою не має чим гріться.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Перевірка домашнього завдання

Загадка

► Прочитайте загадку. Відгадайте її. Визначте час, особу і число дієслів.

Всі його люблять, всі його чекають,

А хто подивиться — кожен скривиться. (Сонце)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Виразне читання

► Прочитайте виразно вірш І. Сокульського «Слово». Про яку мову, по-вашому, йдеться? Яка частина мови в цьому тексті переважає?

Зустрілося слово, спинилося слово:

Полюби мене кленово.

Даленіло в степу, мерехтіло, як марево:

Полюби мене тополево.

Блукало в гаю і гукало невпинно:

Полюби мене черемшинно.

Зникало назавжди й приходило знову:

Полюби мене калиново.

Наді мною тепер, наді мною, як небо:

Полюби мене вишнево!

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Повторення

► Запишіть речення. Підкресліть дієслова як члени речення. Розкажіть, що ви знаєте про дієслово. У формі якого числа, особи, часу вжиті дієслова в цих реченнях? Складіть речення з дієсловом у формі майбутнього часу і запишіть його.

1. Ми працю любимо, що в творчість перейшла (М. Рильський). 2. Хто сіє мир, той пожне щастя (Народна творчість). 3. Літали над лукою чайки, і мандрував по ній лелека (В. Василевська).

Творча робота

► Прочитайте речення. У якому з них дієслова означають дію, у якому стан людини, у якому стан природи? Складіть аналогічні речення, запишіть їх і прокоментуйте в них значення дієслів.

1. Дідусь нездужає. 2. йому жаль, що ми поїдемо з села, не проходитимемо більше щоденно до школи цією вулицею, не тішитимемо діда розмовами (Ю. Збанацький). 3. Зараз рано смеркається.

Робота з таблицею

► Прочитайте таблицю. Які морфологічні ознаки притаманні дієслову? З якими ви вже знайомі?

Морфологічні ознаки дієслова

Морфологічна ознака

Приклади

Вид (доконаний і недоконаний)

Написати (що зробити?) Писати (що робити?)

Часи дієслова (теперішній, минулий, майбутній)

Вчиться, вчився, буде вчитися (вчитиметься)

Способи (дійсний, умовний, наказовий)

Слухає, слухав би, слухай

Особа (перша, друга, третя, безособові)

Читаю, читаєш, читає; думається

Число (однина, множина)

Говорить, говорять

Дієвідміни (І, ІІ)

Йдуть, стоять

►  Перепишіть речення і підкресліть дієслова як члени речення.

Яку синтаксичну роль вони найчастіше виконують?

1. Щедрої осені на схилах Карпат ярим золотом палають дрімучі ліси. Дух захоплює від почуття краси, коли глянеш на високу гору, яку розмалювала багрянцями осінь (В. Собко). 2. Любімо, шануймо, бережімо природу, вічне джерело нашого життя і нашої творчості! Вона нам стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати (М. Рильський).

Докладний творчий переказ

►  Напишіть докладний переказ, додавши до тексту своє ставлення до природи рідного краю. Якого стилю цей текст?

РАНОК У ЛІСІ

День починається рано. Ще тільки сходить сонце, а радіо вже ніби будить всіх і кличе до роботи, наповнюючи ранок музикою.

Наступає чарівний сонячний день. Теплий вітер повіває. Хвилі плещуть ся у синьому Дніпрі. Дорогий і прекрасний Дніпре! Скільки людської краси відкрилось мені на твоїх берегах! Скільки життя і зворушливої поезії в твоїх прозорих хвилях! Дивишся на тебе і не надивишся, милуєшся тобою і не намилуєшся. Я поклоняюся і поклонятимуся усе життя тобі, річко моя дорога. Прийми мою любов і безмежну порядку, що живу на твоїх берегах і п’ю твою м’яку, чисту воду (О. Довженко).

►  Зробіть синтаксичний розбір першого речення. Визначте час, число, особу дієслова.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Самостійна робота

► Перепишіть речення. Підкресліть дієслова як члени речення. У ролі якого члена речення вони виступають?

1. Лиш боротись — значить жить (І. Франко). 2. Стомилися хлопці — присіли (з якою метою?) спочити (П. Воронько). 3. Виходить, і камінь має силу (яку?) сколихнути і дитинство, і юність і (яку?) нагадати сьогоднішні слова матері (М. Стельмах).

►  Замініть словосполучення одним дієсловом.

Зразок: проводити агітацію — агітувати.

Писати рецензію, зробити операцію, робити ремонт, покривати асфальтом.

► Складіть речення (2-3) про свої улюблені заняття, запишіть їх, визначте відомі вам морфологічні ознаки дієслів.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

ü  Що називається дієсловом?

ü  Що означає ця частина мови?

ü  Користуючись таблицею, перерахуйте морфологічні ознаки дієслова.

ü  Яким членом речення найчастіше буває дієслово?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

►  Виконайте вправу за підручником.

► Напишіть твір на одну із тем: «Культура спілкування», «Спілкування в сім’ї». Підкресліть дієслова як члени речення.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити