Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас II семестр - 2015 рік
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ ПРИСЛІВНИК
УРОК № 56 СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИСЛІВНИКІВ
Мета:
□ навчальна: пояснити способи утворення ступенів порівняння прислівників, сформувати вміння й навички доцільно використовувати їх у мовленні;
□ розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, пам'ять;
□ виховна: виховувати почуття прекрасного.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення.
Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання Бліцопитування
ü Яка частина мови має ступені порівняння?
ü Якими способами вони утворюються?
ü За допомогою яких слів? Наведіть приклади.
ü Утворіть вищий і найвищий ступені прислівника дорогий, низький, високий.
ü Які зміни при цьому відбуваються? Чи закономірні вони?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Проблемне запитання
► Чим відрізняються словосполучення найкраще висловлювання — найкраще написати? (Омонімічні форми прикметника й прислівника)
► Що в них однакове? (Ступінь порівняння)
Висновок: Прислівники, як і якісні прикметники, мають ступені порівняння.
Сьогодні ми дізнаємося про особливості утворення ступенів порівняння прислівників.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з алгоритмом
ü Розгляньте алгоритм. Розкажіть про способи утворення ступенів порівняння прислівників.
Вищий ступінь
Проста форма |
Складена форма |
1. За допомогою суфіксів -ш, -іш: тихо — тихіше. 2. Від різних коренів: гарно — краще, багато — більше |
1. Додавання слова більш (менш) до прислівника (більш тонко). 2. Підсилення словами багато, далеко, знано, куди, ще, трохи: багато більше, ще краще, трохи швидше |
Найвищий ступінь
Проста форма |
Складна форма |
Складена форма |
префікс най- + проста форма вищого ступеня порівняння прислівника: вище — найвище |
префікси що-, як- + проста форма найвищого ступеня порівняння прислівника: щонайвище, якнайвище |
слово найбільш (найменш) + звичайний прислівник: найбільш високо |
Примітка. При творенні простої форми вищого ступеня порівняння в окремих прислівниках випадають суфікси -к-, -ок- перед суфіксом -ш-, (тонко — тонше, глибоко — глибше).
Приголосні основи г, ж, з, с чергуються:
[г], [ж], [з] + -ш = [жч] (дорого — дорожче, дужо — дужче, близько — ближче),
[с] + -ш = [шч] (щ) (високо — вище).
Лінгвістичне порівняння
► З’ясуйте, що спільного у способах утворення ступенів порівняння прислівників і способах утворення ступенів порівняння прикметників, а чим вони різняться.
► Зверніть увагу! Треба розрізняти прислівники вищого і найвищого рівнів порівняння й однозвучні з ними прикметники. Це робимо за допомогою питання.
Порівняйте: Як хороше жити й працювати для своєї Батьківщини. На селі йому подобалося хороше чисте повітря, неозорі краєвиди, але найбільше працьовиті і щирі люди.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Моделювання форм ступенів порівняння прислівника
► Утворіть різні форми вищого і найвищого ступеня порівняння від наведених прислівників:
Гарно, погано, по-твоєму, впевнено, уздовж, низько, науково, весело, забагато, шалено.
► Зробіть висновок щодо можливості утворення ступенів порівняння прислівників.
► З будь-яким утвореним прислівником високого або вищого ступеня складіть речення.
Аналіз мовних одиниць
► Визначте, якою частиною мови є виділені слова. Свою думку аргументуйте.
Найсмачніше морозиво гірше за найкорисливіше яблуко. Правило «чим чистіше, тим корисніше» актуально для будь-якої їжі рослинного походження. Апельсиновий сік корисніше, ніж апельсини. Козяче молоко — найкорисніше молоко.
Робота з текстом
► Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення.
► Поміркуйте, чому письменниця обрала саме ці слова, а не інші, синонімічні, наведені в дужках.
Прекрасний (гарний, красивий) Червень сів на чолі всіх і махнув скіпетром. Ту ж мить спалахнув (загорівся) палкий (гарячий) вогонь, негайно (умить) розтав сніг, земля вкрилася зеленою травою, пташка почала щебетати й співати, тисячі квіток запахли в лісі (діброві, гаї, бору), настало (прийшло, прилинуло) квітуче й радісне (усміхнене) літо (З казки Марка Вовчка «Зла Колючка і Добра Троянда»).
► Що означає слово скіпетр?
► Чим є слова «сів на чолі всіх»?
► Поясніть їх значення.
► Чому назва місяця написана з великої літери?
► Знайдіть у тексті прислівники. Чи мають вони ступені порівняння?
► Випишіть прикметники, утворіть від них прислівники, а потім різні форми вищого і найвищого ступенів порівняння.
► З утвореними прислівниками складіть словосполучення.
Граматичне моделювання
► Прочитайте виразно вірш. Що хотіла сказати поетеса?
ШИПШИНА ВАЖКО ВІДДАЄ ПЛОДИ
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: — Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
Л. Костенко
► Випишіть прислівники.
► За допомогою префіксів за-, пре-, суфіксів -еньк-, -есеньк-, -іс- іньк-, -енн- утворіть, якщо можна, похідні прислівники.
► Подумайте, чи мають вони ступені порівняння.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Морфолого-синтаксичний розбір речення
► Зробіть синтаксичний розбір речення, визначте, чим виражені його члени.
1. Тихіше їдеш — далі будеш. 2. Журба гірша за хворобу. 3. Най- слабше колесо найдужче рипить (Народна творчість).
Орфографічний і пунктуаційний практикум з творчим продовженням
► Перепишіть вірш, уставляючи, де треба, пропущені букви. Поясніть орфограми.
► Поясніть розділові знаки.
Я всміхаюс.. сонеч..ку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхаюс.. квітон..ці:
— Хай вона цвіте!
Я всміхаюс.. дощ..ку:
— Лийся мов з відра!
Друзям усміхаюся Зичу їм добра!
М. Познанська
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
► Дайте відповіді на запитання.
ü Що залишилося незрозумілим з теми уроку?
ü Яким балом я оцінив б свою роботу на уроці?
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Виконайте вправу з підручника.
► Творче моделювання. Доповніть записаний вірш прислівниками, що відповідатимуть змісту. Утворіть, якщо можливо, ступені порівняння дібраних прислівників.