Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас II семестр - 2015 рік

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ. СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ

УРОК № 75 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 17. УСНИЙ ТВІР-ОПИС ПРОЦЕСУ ПРАЦІ ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ В НАУКОВОМУ СТИЛІ

Мета:

□   навчальна: формувати вміння складати усний твір з урахуванням мети й адресата мовлення, типу мовлення (опис процесу праці на основі власних спостережень), стилю мовлення (науковий), підпорядковувати висловлювання темі й основній думці, дотримувати вимог до мовлення, оцінювати текст (його зміст, форму, задум і мовне оформлення);

□   розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, логічне мислення, спостережливість, збагачувати словниковий запас, підвищувати мовну й мовленнєву культуру семикласників;

□   виховна: виховувати потяг до праці.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексика, культура мовлення й стилістика; текст.

Міжпредметні зв'язки: художня література, фізика, хімія, біологія, трудове навчання.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення, урок навчального твору.

Лиш праця світ таким, як є, створила,

Лиш в праці варто і для праці жить.

І. Франко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Створення емоційного настрою. Релаксаційна вправа

«Доторкнися до зірок». (виконують під звучання легкої музики.)

Станьте зручніше, заплющте очі. Уявіть, що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато-багато зірок. Кожен виберіть найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка — ваша найзаповітніша мрія, гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці. А тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил дістати свою зірку і ви це обов’язково зможете. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер розплющте очі. Подивіться на свою дивовижну зірочку. Нехай вона зігріє вас своїм теплом, подарує вам впевненість, натхнення, наснагу. У скромних пробудить відвагу, черствих наділить добротою, а лінивих зробить працьовитими.

ІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

«Хвилинка мудрих думок»

► Прочитайте народні прислів’я. За якою тематикою вони підібрані? Поясніть одне з них.

1. Хто працює, той працю шанує. 2. На дерево дивись, як родить, а на людину — як робить. 3. Не мудруй багато, а працюй завзято.

Перегляд відеоролика про кондитерську фабрику «РОШЕН».

Обговорення

ü  Назвіть місце, де відбувається процес праці? (На виробництві)

ü  Скільки людей задіяно у виготовленні солодощів? (Багато)

ü  Від чого залежить результат процесу праці? (Від злагоджених дій багатьох людей.)

Пояснення епіграфа

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

Робота зі схемою

Бесіда

ü  Пригадайте, які ви знаєте типи мовлення.

ü  Над якими описами ви вже працювали в 5-7 класах? (Опис предмета, природи, приміщення, зовнішності людини)

ü  Пригадаймо, що ми знаємо про опис процесу праці.

ü  У яких ситуаціях вам доводилося описувати трудові процеси?

ü  У яких стилях можливо описати процес праці? Чим вони відрізняються?

ü  Чим від звичайного переказу відрізнятиметься опис за власним спостереженням?

ü  Наведіть приклади таких описів на уроках фізики, хімії, історії, біології тощо.

IV. УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Бесіда про науковий стиль мовлення

(з опорою на матеріал підручника або роздавальний матеріал)

ü  Якою є сфера використання наукового стилю?

ü  Яке його основне призначення?

ü  Які ознаки характерні науковому стилю?

ü  Чим відрізняється науковий стиль від інших стилів мовлення?

Дослідження-спостереження (робота в групах)

► Ознайомтеся з текстами. Визначте тип і стиль мовлення. З’ясуйте особливості текстів. На яких уроках їх використовують і з якою метою?

Текст 1

ВИВЧЕННЯ ХІМІЧНОЇ РЕАКЦІЇ

Візьміть два однакові кусочки крейди. Один із них розітріть у порошок. Помістіть в одну склянку кусочок крейди, а в іншу — порошок. Обережно налийте в обидві склянки однакові об’єми оцту. Що спостерігаєте?

Текст 2

ПРАКТИЧНА РОБОТА

1. Відріжте частину пагона з бруньками кімнатної рослини (традесканції, гібіскуса, філодендрона, пеларгонії тощо) і поставте у теплому та освітленому місці в посудину з водою. Нижній кінець пагона повинен бути занурений у воду на глибину 1-1,5 см.

2. Кожні 3-4 доби змінюйте воду в посудині. Постійно спостерігайте за живцями і, доливаючи час від часу воду, підтримуйте її початковий рівень.

3. Підготуйте горщик із супіщаним ґрунтом.

4. Коли через деякий час з’являться корінці та досягнуть 3-4 мм завдовжки, обережно пересадіть живці з посудини у приготовані горщики.

Текст 3

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ЗАВДАННЯ

1. Надуйте дві повітряні кульки. Одну кульку помістіть у тепле місце, другу — у холодне. Через добу порівняйте, яка кулька виявилася менше здутою. Чому?

2. Приготуйте міцний розчин кухонної солі. Налийте у склянку чисту воду, потім за допомогою лійки обережно налийте розчин солі на дно склянки. Спробуйте верхню рідину на смак, переконайтеся, що вона несолона. Відставте склянку на добу, а потім знову спробуйте воду. Який результат ви одержали?

Словникова робота

Спочатку, перш за все, потім, після цього, пізніше, тепер, затим, після того, тоді, зараз, нарешті.

Дослідження-зіставлення

(робота в парах з карткою-інформатором)

КАРТКА-ІНФОРМАТОР

Розповідь про трудовий процес може бути складена в науковому або художньому стилях.

Особливістю наукового стилю є те, що трудові операції, про які йдеться, стосуються не окремої особи, а узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові дії не стосуються й певного часу. Мається на увазі, що так слід робити всім і завжди.

Мета художньої розповіді про трудовий процес — викликати певне ставлення до самої праці, до її виконавця, до результатів трудових дій. Така розповідь емоційна, образна. У ній використовуються художні засоби: епітети, порівняння тощо.

Порівняйте:

Текст 1

Іноді — коли матері захочеться зробити для всіх приємну несподіванку — зготує качку. Так, що й ніхто не побачить, заріже її ранесенько, начинить яблуками, зашиє, покладе на сковороду, смажить, поливаючи жиром, що витоплюється з неї. Цілий день тоді в хаті пахне припеченим солодом розімлілих яблук, цілий день тоді батько ходить добріший, ніж будь-коли, усміхнений не на лиці, а зсередини. Звичайно, перш ніж їсти качку, на неї треба добре надивитися, треба натішитися, намилуватися, а потім уже їсти, повільно пережовуючи, смакуючи кожною волокниною, обсмоктуючи не тільки кісточки, а й пальці (За Є. Гуцалом).

Текст 2

Обпатрану качку посолити зсередини і зовні, начинити почищеними та порізаними надвоє або начетверо яблуками, зашити, покласти на деко униз спиною, полити жиром або гарячою водою й поставити у духову шафу. Періодично повертати та поливати жиром. Яблука покласти на інше деко, змащене маслом, посипати цукром та випікати.

Готову качку перекласти в інший посуд, деко з жиром поставити на плиту, до соку додати м'ясного бульйону та прокип’ятити. Отриману рідину процідити.

Підігріту качку покласти на таріль, полити м’ясним соком і маслом, гарнірувати печеними яблуками (З кулінарної книги).

«Вузлики на пам'ять»

Не підміняйте опис процесу праці розповіддю про цей процес. З описами процесів праці ви зустрічалися на уроках трудового навчання, коли одержували настанови викладача до виконання тих чи інших дій. Такі описи вимагають високої точності та логічної послідовності. Обирайте конкретну тему, описуйте знайому вам справу.

Особливості опису в науковому стилі

1. Трудові операції стосуються не конкретної особи, а будь-кого, тому опис має дуже загальний характер.

2. Трудові дії не стосуються певного часу.

3. Подається розповідь лише про те, що слід робити всім і як робити.

4. ім’я виконавця може опускатись.

5. Характерні дієслова 3-ї особи множини: так роблять, для цього застосовують, поєднання слів можна, треба, слід, необхідно з неозначеною формою дієслова: треба почистити, необхідно з’єднати.

6. Розповідь має характер інструкції.

7. Всі слова вжито тільки у прямому значенні.

V. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ-ОПИСУ ПРОЦЕСУ ПРАЦІ

Ситуативне завдання

► Уявіть, що вашому товаришу потрібно виготовити маску для шкільного карнавалу. Поясніть йому, як це робити.

Повідомлення заздалегідь підготовлених учнів про історію карнавальної маски

Складання складного плану до твору на тему «Як виготовити маску»

I. Найпростіше вбрання для карнавалу — маска.

II. Процес виготовлення маски.

1. Робота з картоном.

2. Оздоблення маски.

3. Особливі деталі.

III. Кілька корисних порад.

Усний твір за складним планом

Аналіз висловлень однокласників за шаблоном

1. Чи сподобався вам твір?

2. Яка його тема й основна думка?

3. Чи все зрозуміло у творі? Чи немає зайвого?

4. Яка послідовність викладених думок (чи не треба переставити частини твору, чи не заперечує одна частина іншу, чи виявив автор уміння переходити від однієї частини твору до іншої)?

5. Проаналізувати мовне оформлення тексту.

6. Загальний висновок. Поради авторові.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

□   Я — застосовую...

□   Я — знаю...

□   Я — розумію...

□   Я — розрізняю...

□   Я — оцінюю...

□   Я — складаю...

Оцінювання навчальної діяльності

Учитель нагороджує найактивніших учнів медалями «Успішна господиня», «Словолюб», «Розумна думка», «Влучно сказано», «Найдотепніший», «Плідна робота».

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Опрацювати вивчений теоретичний матеріал.

► Знайдіть у підручнику з хімії, фізики, біології текст-опис процесу праці в науковому стилі й перекажіть його близько до тексту.

► Від імені якогось шкільного приладдя скласти розповідь з елементами опису про те, як його було виготовлено.

ДОДАТОК ДО УРОКУ

З ІСТОРІЇ КАРНАВАЛЬНОЇ МАСКИ

«Маска — заслона для обличчя у вигляді звірячої морди, спотвореного людського лиця тощо» — пояснює «Тлумачний словник української мови». Загалом те, що закриває обличчя або його верхню частину. Може використовуватися для професійного захисту — спортивні, зварювальні, промислові маски не дають ушкодити лиця. Медична перешкоджає поширенню інфекцій.

Слово «маска» запозичене з французької через італійську, походить від арабського «масхара» — насмішка. Синоніми — машкара, личина. Маска — традиційний символ щорічного Венеціанського карнавалу.

Нею закривали обличчя, щоби приховати особу власника, його соціальний статус, стать, релігію. Маска дозволяла діяти більш вільно й розкуто в стосунках з іншими членами суспільства. Її, як правило, носили під час карнавалу, але також використовували в інших випадках, як романтичних, так і злочинних. Це призвело до заборони носіння масок поза карнавалом незадовго до занепаду Венеціанської республіки.

Школа масок існувала вже 1271 р. Професія майстра масок була визнана конституцією від 10 квітня 1436 року, що зберігається в Державному архіві Венеції.

Носити маски заборонили у Венеціанській республіці в серпні 1608 року — через те, що в них легше було скоїти злочин і лишитися безкарним. Відтоді маски можна було використовувати тільки під час карнавалу або на офіційних бенкетах. За порушення закону чоловіків засуджували до двох років ув’язнення й грошового штрафу, а жінок публічно шмагали на площі Святого Марка з подальшим вигнанням на чотири роки з території республіки.

1773 р. офіційно працювало 12 крамниць масок з 31 працівником.

Рядження й одягання масок церква вважала поганством. Персонажі, на яких перебираються щедрувальники, щоб їх неможливо було пізнати, переважно дохристиянського походження. Ведмідь, Коза, Кінь символізували родючість і плодючість, мали сприяти народжуваності, силі, спритності. Дід і Баба первісно втілювали померлих предків. Згодом міфологічне підґрунтя затерлося, рядження перетворилося на забаву, персонажі набули сатиричного забарвлення.

У переносному значенні «маска» означає лицемірство, приховування справжньої сутності когось або чогось: носити маску або личину — удавати когось, зривати з когось маску або машкару — викривати, скидати маску — припиняти прикидатися.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.