Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас II семестр - 2015 рік

МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ ОСОБЛИВІ ЧАСТИНИ МОВИ

УРОК № 84 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 21. ПОРТРЕТНИЙ НАРИС У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ

Мета:

□   навчальна: продовжувати знайомити школярів із жанрами публіцистичного стилю, зокрема з портретним нарисом; подати відомості про основні ознаки цього жанру та його характерні ознаки; навчати складати портретні нариси в публіцистичному стилі;

□   розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, збагачувати словниковий запас школярів;

□    виховна: виховувати толерантність, повагу до видатних людей.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: мова, література.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних знань.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ЖАНРУ

Робота зі словником

Нарис — малий оповідний художньо-публіцистичний жанр, у якому автор зображує дійсні події та факти. Найчастіше нариси присвячують відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник.

Нарис — центральний жанр публіцистики, що передбачає оперативний відгук на суспільно важливу подію, розкриття образу цікавої особи, створення портрету колективу, розповідь про побут, звичаї й людей певного регіону своєї й чужої країни.

Стратегія «Обмін інформацією після читання»

► Скориставшись наведеною нижче інформацією, з’ясуйте особливості портретного нарису як жанру. Що нового ви дізналися?

Текст 1

Нарис — малий оповідний художньо-публіцистичний твір, у якому зображено дійсні факти, події й конкретних людей. Найчастіше нариси присвячують відтворенню сучасних подій чи зображенню людей, яких особисто знав письменник. Нарис оснований на спостереженнях і враженнях автора. Включає описові елементи (портрет, пейзаж, інтер’єр) і розповідь про дії героя нарису. Нариси бувають проблемні і портретні.

За обсягом наближається до невеличкого оповідання.

Текст 2

Особливе місце посідає портретний нарис. Правда, на сьогодні значення цього терміна дещо змінилося. Класики літератури, малюючи портрети тих чи інших людей, досліджували їхній внутрішній світ, малювали його так, щоб читачі зрозуміли, що є дійсною підосновою вчинків і поведінки героїв. Автори вказували, явно чи приховано, на найдраматичніші риси героїв, визначали, що відрізняє їх від інших людей. Вважалося, що ніякий інший жанр не здатний так відреагувати на найгостріші проблеми сучасності. На це здатний тільки портретний нарис.

Текст 3

Портретний нарис, як будь-який інший жанр літератури, має свої характерні особливості. Мета нарисовця — розповісти про іншу людину, показати його таким, яким він бачиться авторові твору. Нарисовець повинен зобразити героя, з документальною точністю намалювавши його портрет, показавши його поведінку або вчинки в нестандартних ситуаціях. Важливо пам’ятати, що писати нарис можна тільки на основі добре вивченого матеріалу: на відміну від оповідача, нарисовець не може домислювати події. Він працює виключно з документальними матеріалами.

Текст 4

Створюючи портретний нарис будь-якої людини, слід правильно подати свій виклад, підібрати захопливі початок і кінець для розповіді. Потрібно вміти порушити інтерес до героя, змусити думати про нього навіть після того, як нарис буде прочитаний і відкладений убік. У жодному разі не можна починати розповідь банальними фразами (наприклад, «Я хочу розповісти ...», «Мою маму звати ...» та ін.). Початок має бути цікавим. Ось вдалі приклади: «А ще життя прекрасне тим, що в ній є мама ...»; «Її очі стають переді мною у найважчі моменти життя ...»; «Що ви пам’ятаєте про своє дитинство?».

ІV. ОЗНАЙОМЛЕННЯ Зі ЗРАЗКОМ

Робота з текстом-зразком

► Прочитайте зразок нарису. Визначте тему і основну думку. Знайдіть у тексті основні частини. Придумайте заголовок.

В історії кожного народу є видатні постаті, які своєю життєвою позицією вирішили його подальшу долю.

Уже для багатьох поколінь українців — і не тільки українців — Т. Шевченко означає так багато, що сама собою створюється ілюзія, ніби ми все про нього знаємо, все в ньому розуміємо, і він завжди з нами.

Ми щиро захоплюємося високим образом Кобзаря, його любові до України. Та чи можемо сповна уявити собі, що за цим стояло, скільки це вимагало душевних сил і боротьби, скільки коштувало мук та болю, скільки для цього треба було прозрінь думки й висоти духу?

Тарас Шевченко прожив коротке життя. Лише 47 років. 24 з них він був кріпаком, 10 років томився в казематі та на засланні і тільки неповних тринадцять літ був на волі.

Сьогодні ми розуміємо Тараса Шевченка настільки, наскільки розуміємо себе — свій час і Україну в ньому.

Зрозуміти Т. Шевченка як сина своєї доби, ким він був для України у ХІХ ст., допоможуть нам думки видатного історика М. Грушевського: «Великою потіхою для України було огненне слово Шевченкове. Вступив знов дух по довгих віках в українське серце. Подумали українці, що й вони між людьми не послідні, коли між ними з’явився такий поет, не з розкішних палат, а з-під убогої стріхи!» (За Н. Бенькалович)

►  Які ознаки публіцистичного стилю має текст?

►  Доведіть, що наведений текст — портретний нарис.

Робота з пам'яткою

►  Готуючись до написання нарису, скористайтеся таким планом:

1. Подумайте, про яку людину ви будете розповідати.

2. Придумайте назву для вашого нарису.

3. Підберіть необхідний для роботи матеріал.

4. Складіть план твору.

5. Подумайте, які мовні засоби можна використати, щоб портретний нарис був цікавим.

V. НАПИСАННЯ ТВОРУ НА ЧЕРНЕТЦІ

Складання робочих матеріалів для твору

VІ. УДОСКОНАЛЕННЯ НАПИСАНОГО (САМОРЕДАГУВАННЯ ТВОРУ-НАРИСУ)

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Зачитування кращих робіт

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу за підручником.

► Груповий творчий проект: оформіть газету, розмістивши в ній написані нариси. Придумайте назву газети.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.