Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас II семестр - 2015 рік

УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

УРОК № 86 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 22. АНОТАЦІЯ

Мета:

□   навчальна: формувати поняття про анотацію й уміння складати анотацію на книгу; показати практичне значення цього жанру, його особливості, структурно-смислові частини;

□   розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, уміння працювати в групі;

□   виховна: виховувати бережливе ставлення до книги.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: художня література.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних знань.

Книги — морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і труду мав досить,

Дивнії перли виносить.

І. Франко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

Комунікативний практикум

ü  Чому книги називають володарями простору?

ü  Чим важлива книга для сучасної людини?

ü  Чому книгу називають помічниками, порадниками?

ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ЖАНРУ

Робота зі словником

Анотація (спец.) — стисла бібліографічна довідка, характеристика змісту книги, статті. Розміщена на звороті титульної сторінки.

Інформаційне коло

► Розташуйте у правильному порядку переплутані частини тексту.

1. Існує два види анотацій: анотація-замітка та анотація-оцінка. В анотації-замітці не тільки дана інформація про книгу, а й висловлена емоційно-ціннісна оцінка цього твору.

2. Коли ми вибираємо в бібліотеці книгу, то спершу звертаємо увагу на звороті титульної сторінки або в кінці книги, після її змісту є коротка характеристика цієї книги, з якої можна узнати її зміст. Ось це і є анотація. Тобто — це стисла бібліографічна довідка, характеристика змісту книги, статті та ін. Основним завданням анотації є попередньо ознайомити читача із змістом книги.

3. Складові частини анотації: опис бібліографічних ознак книги (автор, назва та ін.), короткий переказ змісту; вказівка, кому ця книга адресована.

Відповідь. 2-3-1.

IV. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЗІ ЗРАЗКАМИ

Робота з текстом-зразком

► Прочитайте зразки анотацій. Яку інформацію про книги вони містять?

Текст 1

Автобіографічна повість Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять» зображує нелегке дитинство хлопчика Михайлика, у якого не було навіть чобіт. Але це зовсім не завадило йому відчувати радість життя, помічати красу навколишньої природи, бути добрим і милосердним, поважати хліборобську працю українського села. З великою любов’ю згадує український радянський письменник своїх рідних — батька, матір, діда з бабусею. Саме від них він отримав перші уроки людяності, відчуття прекрасного, здатність до мрії, почуття гумору і проніс їх через усе своє життя.

Текст 2

Автобіографічна повість Григорія Тютюнника «Климко» зображує роки Великої Вітчизняної війни. Сюжетна канва повісті нескладна — залишившись сиротою після загибелі дядька, Климко мандрує до Слов’янська, повертається із дорогоцінною сіллю, але гине майже на порозі дому.

Текст 3

Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Щастя», показує, що безділля і ситість — це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра не зігріває своїм теплом інших, безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило в усьому Павлусеві, але його щастя мало хто б захотів. Оповідання має повчальний характер.

Текст 4

Богдан С. К. Мовний етикет українців: традиції і сучасність. В основі кожної національної культури лежить мовний етикет народу. Оскільки народ — це своєрідний, створений тільки йому притаманними фарбами образ, серед багатьох чинників, котрі є складовими цієї «фарби», мовний етикет — чи не найяскравіший тон на загальному тлі національних особливостей. Написана в розважливому тоні, надзвичайно тонко і водночас доступно, пропонована увазі читача книга має стати своєрідною «настільною книгою» з мовного етикету для кожної української родини. Книга запропонована викладачам вишів і загальноосвітніх закладів, вихователям, студентам, школярам.

V. НАПИСАННЯ АНОТАЦІЙ

Робота у групах

►  Об’єднайтеся в групи та напишіть анотації на одну з прочитаних книг.

Перевірка роботи груп

Заслуховування результатів роботи груп, виправлення помилок, удосконалення написаного

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Гра «угадай твір»

►  Угадайте твір за анотацією.

Текст 1

Казка має підзаголовок: для малих і великих. І це недаремно. За фантастичними, казковими подіями криються великі істини: не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному лихолітті, на чужому горі та зубожінні. Мала мишка зрозуміла це й покарала, як могла, господаря, покинула теплий дім і пішла жити в поле, боячись, що її дітки навчаться в людей брехні та жорстокості (Богдан Лепкий «Мишка»).

Текст 2

Поезія про нестандартність почуттів, оригінальний підхід до сприйняття дійсності. Талановита поетеса так переплела в невеличкому творі уявне, фантастичне і реальність, що мимоволі перед нами за рядками вірша постають художні образи, наче на картині. Уявімо собі середньовічне місто. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і населення міста, темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші. Такими художніми образами змальовує поетеса реальність (Ліна Костенко «Кольорові миші»).

Текст 3

Сучасна казка про неймовірні пригоди семикласниці Софійки, яка попри все намагається розплутати зловісну таємницю (Марина Павленко «Русалонька із 7-В»).

Текст 4

Події, зображені в ньому, відбуваються в повоєнній Україні, зруйновані міста якої відбудовували переможені німецькі солдати. Письменниця порушила важливу проблему, яка схвилює навіть найчерствішу душу. В оповіданні йдеться про любов до людей. Отож, прочитавши цей цікавий і зворушливий твір, поміркуй над тим, що для людини найцінніше (Любов Пономаренко «Гер переможений»).

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

►  Виконайте вправу за підручником.

►  Напишіть анотацію на улюблену книжку.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити