Розробки уроків - усі уроки української мови 7 клас II семестр - 2015 рік
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
УРОК № 86 УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 22. АНОТАЦІЯ
Мета:
□ навчальна: формувати поняття про анотацію й уміння складати анотацію на книгу; показати практичне значення цього жанру, його особливості, структурно-смислові частини;
□ розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, уміння працювати в групі;
□ виховна: виховувати бережливе ставлення до книги.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: художня література.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних знань.
Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
І. Франко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
Комунікативний практикум
ü Чому книги називають володарями простору?
ü Чим важлива книга для сучасної людини?
ü Чому книгу називають помічниками, порадниками?
ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОСОБЛИВОСТЯМИ ЖАНРУ
Робота зі словником
Анотація (спец.) — стисла бібліографічна довідка, характеристика змісту книги, статті. Розміщена на звороті титульної сторінки.
Інформаційне коло
► Розташуйте у правильному порядку переплутані частини тексту.
1. Існує два види анотацій: анотація-замітка та анотація-оцінка. В анотації-замітці не тільки дана інформація про книгу, а й висловлена емоційно-ціннісна оцінка цього твору.
2. Коли ми вибираємо в бібліотеці книгу, то спершу звертаємо увагу на звороті титульної сторінки або в кінці книги, після її змісту є коротка характеристика цієї книги, з якої можна узнати її зміст. Ось це і є анотація. Тобто — це стисла бібліографічна довідка, характеристика змісту книги, статті та ін. Основним завданням анотації є попередньо ознайомити читача із змістом книги.
3. Складові частини анотації: опис бібліографічних ознак книги (автор, назва та ін.), короткий переказ змісту; вказівка, кому ця книга адресована.
Відповідь. 2-3-1.
IV. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЗІ ЗРАЗКАМИ
Робота з текстом-зразком
► Прочитайте зразки анотацій. Яку інформацію про книги вони містять?
Текст 1
Автобіографічна повість Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять» зображує нелегке дитинство хлопчика Михайлика, у якого не було навіть чобіт. Але це зовсім не завадило йому відчувати радість життя, помічати красу навколишньої природи, бути добрим і милосердним, поважати хліборобську працю українського села. З великою любов’ю згадує український радянський письменник своїх рідних — батька, матір, діда з бабусею. Саме від них він отримав перші уроки людяності, відчуття прекрасного, здатність до мрії, почуття гумору і проніс їх через усе своє життя.
Текст 2
Автобіографічна повість Григорія Тютюнника «Климко» зображує роки Великої Вітчизняної війни. Сюжетна канва повісті нескладна — залишившись сиротою після загибелі дядька, Климко мандрує до Слов’янська, повертається із дорогоцінною сіллю, але гине майже на порозі дому.
Текст 3
Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя оповідання Олекси Стороженка «Щастя», показує, що безділля і ситість — це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра не зігріває своїм теплом інших, безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило в усьому Павлусеві, але його щастя мало хто б захотів. Оповідання має повчальний характер.
Текст 4
Богдан С. К. Мовний етикет українців: традиції і сучасність. В основі кожної національної культури лежить мовний етикет народу. Оскільки народ — це своєрідний, створений тільки йому притаманними фарбами образ, серед багатьох чинників, котрі є складовими цієї «фарби», мовний етикет — чи не найяскравіший тон на загальному тлі національних особливостей. Написана в розважливому тоні, надзвичайно тонко і водночас доступно, пропонована увазі читача книга має стати своєрідною «настільною книгою» з мовного етикету для кожної української родини. Книга запропонована викладачам вишів і загальноосвітніх закладів, вихователям, студентам, школярам.
V. НАПИСАННЯ АНОТАЦІЙ
Робота у групах
► Об’єднайтеся в групи та напишіть анотації на одну з прочитаних книг.
Перевірка роботи груп
Заслуховування результатів роботи груп, виправлення помилок, удосконалення написаного
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Гра «угадай твір»
► Угадайте твір за анотацією.
Текст 1
Казка має підзаголовок: для малих і великих. І це недаремно. За фантастичними, казковими подіями криються великі істини: не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному лихолітті, на чужому горі та зубожінні. Мала мишка зрозуміла це й покарала, як могла, господаря, покинула теплий дім і пішла жити в поле, боячись, що її дітки навчаться в людей брехні та жорстокості (Богдан Лепкий «Мишка»).
Текст 2
Поезія про нестандартність почуттів, оригінальний підхід до сприйняття дійсності. Талановита поетеса так переплела в невеличкому творі уявне, фантастичне і реальність, що мимоволі перед нами за рядками вірша постають художні образи, наче на картині. Уявімо собі середньовічне місто. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і населення міста, темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші. Такими художніми образами змальовує поетеса реальність (Ліна Костенко «Кольорові миші»).
Текст 3
Сучасна казка про неймовірні пригоди семикласниці Софійки, яка попри все намагається розплутати зловісну таємницю (Марина Павленко «Русалонька із 7-В»).
Текст 4
Події, зображені в ньому, відбуваються в повоєнній Україні, зруйновані міста якої відбудовували переможені німецькі солдати. Письменниця порушила важливу проблему, яка схвилює навіть найчерствішу душу. В оповіданні йдеться про любов до людей. Отож, прочитавши цей цікавий і зворушливий твір, поміркуй над тим, що для людини найцінніше (Любов Пономаренко «Гер переможений»).
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Виконайте вправу за підручником.
► Напишіть анотацію на улюблену книжку.